Upgrade advies voor Medion PC gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

MeGaTron

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2003
Berichten
89
Hoi,

Ik wil graag een oude Medion MD8860/Medion Akoya P7350 D upgraden. De pc wordt voornamelijk gebruikt voor browsen, office software en e-mail. Tijdens het browsen raakt het werkgeheugen regelmatig tot 94% belast en loopt de browser regelmatig vast. Dit wil ik graag verhelpen.

Nu is mijn idee om het werkgeheugen uit te breiden met een extra 4gb. Het vervangen van de processor en de grafische kaart lijkt mij niet echt noodzakelijk, omdat er geen games of zware toepassingen op worden gedraaid. Het doel is om het systeem wat vlotter te laten draaien en jaar of 2 extra gebruik uit te kunnen halen.

Ik wil het graag onder de 100 euro houden. Welke upgrade zou het meest zinvol zijn?

Specs: https://aldi.medion.com/md8860/nl/

Windows 7-64 bit
AMD Phenom II X4 925
4 GB DRR-3 1.333 MHz
ATI Radeon HD 5670 1GB

microATX-bord
2 vrije geheugensleuven
2 vrije PCI Express x1-sleuven
1 PCI-sleuf

Mvg,
Mega
 
Ik kees even met je mee want ik speel met dezelfde gedachte wat betreft mijn Medion :rolleyes:
 
Ik zou es gaan kijken naar een SSD voor de vlottere werking , een Crucial MX500 250GB of een Samsung 860 EVO 250GB voldoen denk ik wel voor je .. Je houdt nog geld over voor een RAM uitbreiding :)
Ik zou op de SSD je OS zetten, met de programma's die je het vaakst gebruikt, de overige programma's en evt downloads naar de je HDD ..
 
Ik heb een 120 GB SSD waarvan nog 75 GB over is, de rest naar de dataschijf. Gaat prima, bij mijn vrouw hetzelfde gedaan en die is verbaasd over de nieuwe snelheid van haar pc.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou es gaan kijken naar een SSD voor de vlottere werking , een Crucial MX500 250GB of een Samsung 860 EVO 250GB voldoen denk ik wel voor je .. Je houdt nog geld over voor een RAM uitbreiding :)
Ik zou op de SSD je OS zetten, met de programma's die je het vaakst gebruikt, de overige programma's en evt downloads naar de je HDD ..

Ik zie op pricewatch dat een Crucial MX500 ongeveer 50 euro kost. Dan zou ik nog 50 euro voor een geheugenkaart overhouden. Alleen moet ik dan waarschijnlijk een nieuwe windows licentie kopen. De licentie die ik nu heb kostte mij 70 euro (heb de originele HD al moeten vervangen). Ik weet niet of ik de code opnieuw kan gebruiken.

Ik heb nu 2x2gb DRR-3 1.333 MHz in de computer zitten. Zou het compatibiliteitsproblemen opleveren als ik een 1x4gb DRR-3 1600 Mhz (of zelfs hogere clocksnelheid/meer gb) erbij plaats?
https://tweakers.net/pricewatch/485923/kingston-kcp316ns8-4.html
https://tweakers.net/pricewatch/260457/corsair-cmv4gx3m1a1333c9.html

En past de Crucial in het slotje van een normale HD?

Bedankt!
 
Kijk in de handleiding wat de specs van het geheugen moet zijn.
Lukt dat niet: kijk dan naar de EXACTE chips set nummers en zo en vergelijk die met een moederbord die exact het zelfde heeft en lees daar de RAM eisen van.
 
Als je kiest voor 1x 4Gb i.p.v. 2x 2Gb dan verlies je de dual-channel geheugen functie ( dubbele geheugenbandbreedte ) van je geheugenopstelling en daarmee dus prestaties.
Ik zou dus, i.c.m. de SSD voor 2x 2 Gb kiezen, dan bereik je optimale prestatiewinst voor je budget.
Of je moet voor 2x 4Gb gaan maar dan kom je met je budget niet uit.
 
Ik heb voor iemand die niet zo best bij kast zit een vergelijkbaar systeem schoon gemaakt en naar Windows geupgrade.
Met klassieke HD, wel met 4GB RAM, geen SSD (heb eerste gekeken hoe dat systeem uit 2009 zich gedroeg), verder die plaatje.

Jouw en zijn CPU:
http://www.cpu-world.com/Compare/77...ev._C3)_vs_Intel_Pentium_Dual-Core_E5200.html
Die AMD van jou is overall net wat beter.

Eigenlijk geen hardware geupgrade maar ik heb getest hoe Windows 10 zich zou gedragen
Wel: Zonder SSD liep dat ding al als een speer en voelde echt goed (ik was dan ook echt verrast).
Dus toen heb ik voor ca 2 tientjes een digitale Windows 10 64 bits gekocht en die kreeg hij kado van mij. (kun je eens wat terug doen, hij staat altijd klaar als het nodig is).
Echt super verrassend dus.

Maak een backup van alles, Windows 10 kun je 1 maand testen, dus dan weet je het.
Die SSD maakt hem alleen nog sneller, maar mss vind je het wel ok en houd je die ca 50 euro toch in je zak.
Omdat je het eerst kunt testen loop je geen risico.

Zorg wel dat al je ventilatoren stof vrij zijn, ben je handig vervang de koelpasta van de CPU.

RAM vervangen: kijk of je tegen een heel goedkoop werkend setje die aan de tip van Scrapheap voldoet, aanloopt, nieuw is vaak erg duur, dan zou ik alsnog de SSD plaatsen.

Eerst de Win10 test op een compleet schone disk: laat horen hoe het ging.


PB1.JPG
 
Sorry voor de late reactie, maar ik heb wel het een en ander kunnen achterhalen.

Ik zou es gaan kijken naar een SSD voor de vlottere werking , een Crucial MX500 250GB of een Samsung 860 EVO 250GB voldoen denk ik wel voor je .. Je houdt nog geld over voor een RAM uitbreiding :)
Ik zou op de SSD je OS zetten, met de programma's die je het vaakst gebruikt, de overige programma's en evt downloads naar de je HDD ..
Het moederboard heeft alleen SATA 2.0 poorten. Ik heb mij laten vertellen dat je hiermee niet het maximale uit een SDD zult halen.

Ik heb een 120 GB SSD waarvan nog 75 GB over is, de rest naar de dataschijf. Gaat prima, bij mijn vrouw hetzelfde gedaan en die is verbaasd over de nieuwe snelheid van haar pc.
Zie comment hierboven. Heeft het zin om een SDD te komen met uitsluitend SATA 2.0 poorten?
Kijk in de handleiding wat de specs van het geheugen moet zijn.
Lukt dat niet: kijk dan naar de EXACTE chips set nummers en zo en vergelijk die met een moederbord die exact het zelfde heeft en lees daar de RAM eisen van.

Volgens CPU-Z heb ik de volgende moederbord:
Manufacturer: MedionPC
Chipset: MS-7646
Northbridge: AMD 770 rev. 00
Southbridge: AMD SB700 rev. 00

Omdat het gaat om een moederbord van een OEM systeem is hier geen documentatie van. Ik heb hier een document kunnen vinden van de MS-7646M1 mainboard. Deze heeft echter de chipset AMD RX780/AMD SB710. Niet hetzelfde, maar wellicht kan ik het een en ander ervan afleiden. Op pagina 8 staat:

Memory
- DDR3 533/ 667/ 800/ 1066/ 1333 SDRAM (240 pins/ 1.5V)
- 4 DDR3 DIMM slots (8GB Max)


Staat de 8GB voor het maximum per DIMM slot of het maximum wat je kan aansluiten op de mobo?
 
Laatst bewerkt:
Die 8 Gb is het max. geheugen wat het moederbord ondersteunt, verdeeld over de 4 banken, dus max. 2 Gb per slot als je ze alle 4 gebruikt.
Op een SATA2 poort zul je inderdaad niet het maximale uit de SSD halen maar dan nog is het altijd zeker tot 8x sneller als een "normale" HDD....dus zeker de moeite waard.
 
Die 8 Gb is het max. geheugen wat het moederbord ondersteunt, verdeeld over de 4 banken, dus max. 2 Gb per slot als je ze alle 4 gebruikt.
Op een SATA2 poort zul je inderdaad niet het maximale uit de SSD halen maar dan nog is het altijd zeker tot 8x sneller als een "normale" HDD....dus zeker de moeite waard.

In dat geval is een SDD de moeite waard. Volgens mij levert een SDD ook meer merkbare prestatiewinst op dan een extra 4gb ram.

Dit gaat het worden (~105euro):
https://tweakers.net/pricewatch/1126235/crucial-mx500-2-komma-5-inch-250gb.html
https://tweakers.net/pricewatch/248661/corsair-cmv4gx3m2a1333c9.html
https://www.digitallicense.nl/windows-10-professional-retail

Met deze upgrades kan de pc weer een tijdje langer mee.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties.
 
Dat zou een aanmerkelijke verbetering moeten opleveren :thumb:

Wel een tip / vraag tot slot:
Heb je de CL-waarde en kloksnelheid van de huidige, reeds in gebruik zijne, geheugenreepjes nagekeken..?
Indien de CL-waarde van de nieuwe geheugenreepjes en de huidige niet hetzelfde is kunnen er rare problemen ontstaan zoals BSOD's en andere vervelende, moeilijk te traceren, zaken.
Zorg er dus voor dat de CL-waarde van alle reepjes hetzelfde is.

De snelheid van de reepjes is ook van belang, als de nieuwe sneller zijn als de huidige zal de snelheid die van de huidige worden.
Dit leidt echter niet tot rare problemen, is mij tenminste nog nooit overkomen, in tegenstelling tot CL-waarde verschillen...
 
Goed punt. Ik was vergeten te vertellen dat ik de specificaties van mijn huidige modules al was nagegaan. De programma's speccy en cpu-z waren erg nuttig hierbij.

Type DDR3
Size 4096 MBytes
Channels # Dual
DRAM Frequency 668.3 MHz
CAS# Latency (CL) 9 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 9 clocks
RAS# Precharge (tRP) 9 clocks
Cycle Time (tRAS) 24 clocks
Bank Cycle Time (tRC) 33 clocks
Command Rate (CR) 1T

De corsair modules komen overeen met deze specificaties. Het enige wat ik niet kan vergelijken zijn Bank Cycle Time (trc) en Command Rate (CR). Maar ik hoop dat deze aspecten van ondergeschikt belang zijn.
 
Als de CL ( 9 in dit geval ) hetzelfde is en de snelheid ook dan mag dat geen probleem opleveren.
In elk geval is mij dat nog nooit gebeurd m.b.t. TRC CR-waarden..
Succes dus :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan