• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening van aantal meetpunten aan de hand van een ruimte oppervlak

Status
Niet open voor verdere reacties.

thijsossendrijv

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
3
Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom. Dat is logisch, anders zit ik niet hier.
Voor mijn werk moeten we soms op een oppervlakte een aantal meetpunten uitzetten om een meting op te doen.

De bepaling van het aantal meetpunten gaat via de formule: p = 0,2 x 5log10(d)

Hierin is p nooit groter dan 10 en de maximale afstand tussen 2 punten.
d is de langste zijde van de ruimte, echter als de verhouding tussen de langste en de kortste zijde 2 of meer bedraagt, moet dit de kortste zijde worden.

Ik heb ook uiteraard een voorbeeld bijgevoegd waarin 2 ruimtes staan.
1 ruimte van 5 x 4 meter, waarbij dus d het getal 5 moet krijgen. (langste zijde en verhouding is minder dan 2)
1 ruimte van 5 x 2 meter, waarbij dus d het getal 2 moet krijgen. (kortste zijde, de verhouding is meer dan 2)

Bij p komt dan de maximale afstand tussen de 2 meetpunten te staan.
Het aantal meetpunten wordt dan vanuit hier weer verder bepaald (je moet namelijk een randzone van 0,5 meter aanhouden)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben en dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Meetpunten.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 24
Het helpt als je handmatig ook even wat gewenste antwoorden geeft... dan is het gemakkelijker controleren of een formule correct is.

Een eerste poging:
Code:
=MIN(10;0,2*5^LOG10(ALS(C4/D4>=2;D4;C4)))
 
Er is geen gewenst antwoord. De enige voorwaarde is dat het getal bij p nooit groter dan 10 mag zijn.
Dus het kan variëren van 0,0000001 (of nog kleiner) tot 10.
Er is niet iets wat er specifiek uit moet komen, behalve dan een getal.

Ik heb de formule getest en hij werkt goed. Ik snap ook wat je gedaan hebt! Vind ik zelf belangrijk in plaats van gewoon kopiëren en plakken.

Alvast bedankt! En dit draadje mag ook gesloten worden!
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is er een gewenst antwoord. Wat voor uitkomst verwacht jij van het sommetje?

Als er staat 1+1 verwacht ik als antwoord 2, bij LOG10(1000) verwacht ik als antwoord 3 en bij 2^2 verwacht ik als antwoord 4. "Een getal" is misschien ook wel een antwoord, maar niet specifiek genoeg.

Maar ok, voldoet de formule in #2?
 
Ja de formule voldoet. En verwacht ik een antwoord? Ja, als je het zo bekijkt verwacht ik een getal tussen de 0 en 10 waarbij 0 is uitgesloten tenzij er niks is ingevuld.
Aan de hand namelijk van dit getal, worden de meetpunten bepaald in de lengte en breedterichting, het totaal aantal meetpunten en hoeveel tijd het kost om dit te verwezenlijken.
Dus er komt nog wel meer achter, maar dat lukt me wel. Het ging me vooral om de waarde te verkrijgen die niet hoger mocht zijn dan 10. Dat stukje lukte me niet.

Nogmaals bedankt!
 
En dit draadje mag ook gesloten worden!

Een draadje sluiten doe je zelf in de startpost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan