Kan systeem alleen opstarten via de keuze: Windows Boot Manager

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appelmoesje

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
42
Afgelopen week mijn pc helemaal opnieuw moeten installeren en heb er een week fijn mee kunnen werken. Tot vanochtend ik deze melding kreeg:

IMG_20181109_092157010.jpg

Is me in het verleden wel een vaker gebeurd en kwam dan omdat ik een of ander extern apparaat in een usb-slot had zitten. Aparaat uit de usb-slot halen en daarna startte m'n pc weer gewoon op. Dus vandaag uiteindelijk ALLES uit ALLE usb-slots gehaald, ALLE harde schijven los gekoppeld (muv mijn Crucial SSD-schijf waarop Windows 7 staat) maar bleef bovenstaande melding krijgen.

Via F11 in het bios-scherm terecht gekomen om te kijken of daar een foutieve opstartvolgorde stond en daar kwam ik dit tegen:

IMG_20181109_092304462.jpg

De Crucial-schijf staat als eerste geselecteerd maar zag daar ook de optie Windows Boot Manager (PO: Crucial) tussen staan. Als ik daar voor kies in de bios-opstart-keuze dan start m'n pc gewoon op en kan ik gewoon met m'n pc werken. Echter, sluit ik m'n pc af en start ik 'm weer op dan blijft hij terug komen met de eerste melding dat ik een 'proper Boot device' moet kiezen. Maar ik heb maar 1 device waar een Operating System op staat en dat is de Crucial SSD. Die herkent hij dus niet als ik gewoon opstart, maar start ik op via de bios en kies ik voor de "Windows Boot Manager" dan start m'n pc wel gewoon op.

Iemand?
 
Dan zet je de "Windows Boot Manager" toch als eerste?
Je kan ook Legacy of Secure boot uitschakelen en de Crucial als eerste laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, dat dacht ik ook, maar bij de te selecteren items in de bios waar je de boot-volgorde kunt instellen staat juist die optie met "Boot Manager" er niet tussen.

IMG_20181109_101937219.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijk bij Boot Mode Select, daar staat Legacy+UEFI aan.
 
Ja, je hebt kennelijk geen UEFI installatie van Windows en moet dat uit.
Daarna zou de Crucial als eerste boot device moeten staan of gezet kunnen worden.
 
Heb ik geen UEFI omdat ik tijdens het installeren vorige week van Windows 7 iets verkeerd heb gedaan?

Overigens, net gekeken, maar kan "Legacy + UEFI" niet uit zetten. Kan wel voor een andere optie kiezen en dat is de optie: "UEFI" (maar ja, die moet volgens u juist UIT staan).

Frappant dat de afgelopen week m'n computer wel gewoon opstartte en vanmorgen niet. Heb gisteren niets gewijzigd in bios of wat dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Dag, Heb je Windows niet opnieuw moeten registreren omdat je een nieuwe processor hebt? Andere eenvoudige opmerking: kan de knoopcel batterij leeg zijn?
 
Heb windows opnieuw geïnstalleerd maar dat is al een week geleden en hij heeft dagen goed gewerkt. Knoopcel is in orde.
 
Eerder had je dan waarschijnlijk een latere BIOS versie. Blijf bij UEFI, check de versie en kijk bij de leverancier of er een nieuwe versie beschikbaar is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan