• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen van de gemiddelde week

Status
Niet open voor verdere reacties.

maartenvt

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Berichten
14
Ik kan excel rapporten importeren vanuit mijn zonnepaneelmonitoring + meter van de hoofdader elek. waarbij ik in verschillende kolommen zowel verbruiks- als productiegegevens van energie (Wh) kan zien met een resolutie van 5 minuten.

Zou het mogelijk zijn om naast deze kolommen een gemiddelde weekoverzicht met resolutie van 1u (om niet teveel gegevens te hebben) te maken? Een soort van "verbruiksprofiel".

Ik zou namelijk graag willen weten hoe "de gemiddelde week" er uit ziet. Ik zie bijvoorbeeld dat er in het weekend meer verbruik is dan in de week. Graag had ik daarom naast deze kolommen met de enorme waslijst van meetgegevens, ook een kolom gehad met daarin de gegevens uit de hoofdtabel, maar dan in een gemiddeld resultaat gegoten.

in de bijlage vinden jullie het bestand. De 6 linkse kolommen zijn de geïmporteerde gegevens. Al hetgeen rechts daarvan staat heb ik gemaakt. In het geel staan de gegevens die ik nog zou willen berekenen, en waarvoor ik jullie hulp vraag.

Bijkomende vraag: als ik nu volgend jaar weer een excelbestand importeer, kan ik dan uit dat bestand de eerste 6 kolommen kopiëren, en dan plakken in dit bestand, waardoor de excel een herberekening maakt en de gemiddelde waarden berekent van de nieuwe geplakte gegevens? Als ik dezelfde structuur en kolomvolgorde aanhoud?

bedankt.

Bekijk bijlage verbruiks- en productiegegevens augustus tot november.xlsx
 
Maarten,

Ik heb een poging gedaan om er iets van de maken.
Ik heb me beperkt tot het totale verbruik uit kolom F van tabblad detail
Ik heb hierop de tabel instelling aangepast, zodat ik deze in formules op andere bladen kan gebruiken.

Het is een oplossing geworden waarbij in meerdere stappen verzameld en berekend wordt.
Eerst wordt op tabblad Per Uur berekend hoeveel het verbruik per uur is, hierbij wordt ook de weekdag, een de start per uur bepaald.
Vervolgens op tabblad Per weekdag wordt zowel het totaal van allen bloktijden per weekdag berekend
tenslotte op tabblad detail kan het gemiddelde in de O kolom berekend worden.

Bekijk bijlage verbruiks- en productiegegevens augustus tot november.xlsx

Ik hoop dat dit je helpt.

Succes.
 
Volgens mij kan je met een paar draaitabellen ook een heel eind komen.
 

Bijlagen

  • verbruiks- en productiegegevens augustus tot november.xlsb
    1,6 MB · Weergaven: 27
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan