Zijn M-discs met grotere capaciteit ook op normale drives afspeelbaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
948
Ik ga een M-disc brander kopen om fotomateriaal op M-discs te branden voor langdurige opslag. M-discs zijn af te spelen op iedere drive heb ik begrepen. Nu zie ik behalve normale M-discs met 4,7Gb ook M-discs met capaciteiten van 25Gb en 100 Gb. Vraag me af of die ook op gewone drives zijn af te spelen.
 
Nee, je hebt daarvoor een moderne Blu Ray speler nodig...een normale dvd-speler kanm die schijven niet lezen.
 
Dat zal alleen om de 4.7GB M-Disk gaan. Die van 25 en 100GB zijn alleen door blu-ray drives te lezen.
 
Recorded discs are readable in conventional drives. Available recording capacities are similar to other optical media from 4.7 GB DVD-R to 25 GB, 50 GB BD-R and 100 GB BD-XL. BD = Blue-ray Disc Recordable. Ik vind die hele uitleg op Wikipedia zwak en niet overtuigend.
 
Ik kom er ook niet uit via allerlei fora die ik vind. Daarin gaat het vnl over brandproblemen. Verbatim heeft een compatibility chart, maar als ik die site wil openen gebeurt er niets of ik krijg een wit scherm.
 
Het antwoord is simpelweg nee.
Schijven van welk type dan ook, groter dan 4.7GB zijn niet met een gewone DVD speler te lezen.
Een Dual Layer DVD speler kan nog 9GB aan voor dual layer DVD's maar dat is het wel.
 
Waar kom je niet uit? Ik heb hier een Verbatim Recordable BD-R Blu-ray Disc liggen 25GB 6xSpeed voor high quality HD picture met Superior Hard Coat. Als je die in niet geschikte drives gebruikt kan dit tot beschadigingen leiden van de data, disc en hardware.

Die moet je dus in een blu-ray disc speler gebruiken. Die zijn toch niet zo duur.

En als je met dat systeem begint geef de schijven dan een nummer en leg dat vast in een mappenstructuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb intussen Verbatim benaderd via hun Nederlandse site, dus in het Nederlands. Kreeg een reactie waarin in het Engels staat dat ze geen Nederlandstalige support meer hebben. Ze hebben blijkbaar wel iets begrepen, maar niet echt mijn vraag. Hun antwoord is: M-discs zijn alleen af te spelen op een een player die M-disc compatible is.
In dat geval zijn ze dus niet af te spelen op desktops en laptops met een 'normale' interne discdrive. Verder gaan ze niet in op de capaciteit (25 en 100Gb). Ik concludeer hieruit: M-discs zijn alleen af te spelen op M-disc compatible players en daarbij maakt het niet uit of je 4,7-25 of 100Gb gebruikt.
Ik vind het wel vreemd omdat ik op internet lees dat je M-disks kunt afspelen op blue ray discdrives.
 
Lijkt me logisch dat je alleen de DVD format M-disk in een dvd speler af kunt spelen en de anderen in een blue ray, dus wat je op internet vind klopt.
Voor het branden heb je wel een geschikte brander nodig, lijkt mij ook logisch.
 
Je maakt het gewoon te moeilijk. Het staat hier al wel drie keer, maar jij pakt het niet op.

Hoewel M-DISC's ook door conventionele dvd- en blu-rayapparatuur gelezen kunnen worden, is voor het graveren (branden) van de gegevens in de steenachtige opslaglaag een dvd- of blu-ray-brander nodig die geschikt is voor M-DISC's, omdat het branden een veel krachtiger laserstraal vereist.

Staat hier ook hetzelfde in het Engels:
Recorded discs are readable in conventional drives. Available recording capacities are similar to other optical media from 4.7 GB DVD-R to 25 GB, 50 GB BD-R and 100 GB BD-XL.

Hun antwoord is: M-discs zijn alleen af te spelen op een een player die M-disc compatible is.
In dat geval zijn ze dus niet af te spelen op desktops en laptops met een 'normale' interne discdrive.

De conclusie van de laatste zin deugt niet en kan niet kloppen. Ligt niet bij hen maar bij jou.
 
Laatst bewerkt:
Dat had ik ook wel ergens gelezen, maar elders ook dat ze alleen afspeelbaar zijn op een blue-ray drive. En dat is dus weer heel anders dan wat Verbatim zelf over hun M-discs verklaart, nl dat het alleen met een M-drive kan. Het blijft dus vaag. Ik ga gewoon een externe M-brander/player plus M-schijfjes bestellen en dan merk ik het wel. Zijn ze toch niet afspeelbaar met mijn 'normale' drives dan speel ik ze wel af via de externe M-drive. Dank voor de reacties.
 
Is goed. Ik blijf erbij dat je de verklaring van Verbatim te strikt opvat, er staat niet dat het op convential/conventionele players niet af te spelen is. Er staat: op een een player die M-disc compatible is. Dus plak een sticker op de coventional drives, dan is het volgens jou wel goed. Het is niet vaag. Maar goed, ik heb er geen ervaring mee en als de feiten niet kloppen zoals op Wikipedia nl en en staat, dan kan ik er verder niets aan doen. Succes.
 
Inderdaad, het is niet vaag..
Er staat duidelijk dat M-discs in een grootte van 4,7 Gb of 8,5 Gb in een conventionele drive leesbaar zijn, net als de gewone single- èn dual-layer dvd's.
Voor de grotere schijven, dus 25, 50 en 100 Gb, heb je een Blu Ray drive nodig......dat staat er echt..:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan