htaccess redirect lijst opschonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Goedemorgen,
Bij een website die al 8 jaar bestaat vraag ik me af of het zinvol is om de 301 redirects op te schonen in het htaccess bestand.
Die lijst wordt wat lang (125 redirects) en onoverzichtelijk en ik vraag me af of dat snelheid site beïnvloed.
In de loop der jaren zijn wellicht linkjes uit Google verdwenen en dus redirect niet meer nodig.

Überhaupt hoe zal ik dat aanpakken? Te extreem en slecht voor zoekresultaten lijkt mij om alles weg te halen en dan Google Search console in de gaten te houden :)
Oh inurl:websitenaam Googlen is een idee om de belangrijkste linkjes te vinden trouwens.

Bedankt hè.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je WordPress installeert via een hostingprovider, komt het systeem vaak met een standaard .htaccess-bestand dat je terug kan vinden in de root. Een andere benaming voor deze file is het WordPress default .htaccess-bestand.

# BEGIN WordPress

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]

# END WordPress

Ik zou de .htaccess die je nu hebt kopiëren en opslaan. Daarna alleen bovenstaande erin zetten en dan kijken wat je site doet.
Kijk wel of alle pagina's die je nu laat doorverwijzen er niet meer zijn. In de loop van de jaren heb je dus pagina's laten doorverwijzen maar die bestaan wellicht niet meer. Kijk dus in het dashboard van WP alle pagina's na. Je kan ook het bestand nakijken en kijken welke doorverwijzingen niet meer bestaan en alleen die weghalen.

Heb je beveiliging op je website dan maakt die plug-in ook veranderingen in de .htaccess. Dus kijk goed wat je doet.

ps. alle vragen betreffende wordpress moeten hier gesteld worden: https://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php/623-WordPress
 
Laatst bewerkt:
Bedankt @femke98! Het is niet echt antwoord op mijn vraag, maar wellicht voor iemand anders nuttig die het leest. Het gaat ook niet perse om een WP site overigens.
Ja het bekijken handmatig van de pagina's of ze wel of niet bestaan a.h.v. de redirects is een goed idee. Maar het gaat er mij vooral om wat bij Google geïndexeerd is en of een lange lijst redirects snelheid site beïnvloed.
 
Bij een website die al 8 jaar bestaat vraag ik me af of het zinvol is om de 301 redirects op te schonen in het htaccess bestand
Stel dat het domein "example.nl" is, dan typ je in Google Zoeken de opdracht site:example.nl (zonder spaties)
Dan weet je precies welke linkjes er in Google staan. Je weet daardoor ook welke redirects je kan weghalen.
Have fun ;)

Aanvulling
Voorkom ten alle tijde dat je in .htaccess een lus van redirects maakt.
page1 => page2
page2 => page1
Soms zie je het niet direct omdat het een lus over 5 pagina's ofzo kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
@bron bedankt voor reageren; dat had ik ook al gedacht zie mijn eerste commentaar. Dacht dat er nog een andere mogelijkheid was die handiger of beter zou zijn. Maar ik doe het daarmee :)
Ik zet de vraag op opgelost.
 
Heb je hier iets aan? Getest op een website die ik heb omgezet (test website stond in /cms en staat nu live in de root)
site:example.nl inurl:cms

Andere Google zoek verfijners (ik weet niet welke nog werken)
intitle: allintitle: intext: allintext: inurl: allinurl: inanchor: allinanchor:
site: inposttitle: link: filetype: ext: location: author: allinpostauthor:
related: info: cache: Around(n) €10..€30 "woord" (ab | cd) * -


De - kan je overal voorzetten om iets uit te sluiten
 
Dank je wel @bron, daar zitten nuttige Google verfijners tussen. :thumb:
Bedoel je het min teken dat je het woord dan uitsluit bijvoorbeeld site:example.nl -inurl:cms ? Ik zie dat met of zonder - verschillende resultaten oplevert.
 
Yep, het - teken betekent NIET (dus uitsluiten)

Haakjes kunnen ook handig zijn, bijvoorbeeld: gezond (groente | vitamine) -fruit
Dan wordt gezocht naar: gezond EN (groente OF vitamine) EN NIET fruit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan