Resultaten van Ja/nee veld in form1 als criteria voor query op basis v form2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijkbaar... Waarschijnlijk... Ik heb me zo goed als mogelijk in het onderwerp verdiept via YouTube ed. Maar met het programma leren werken en goed leren redeneren in termen van databases is nog iets anders en kan je op die manier niet leren denk ik... Ik heb hier al heel veel tijd in gestopt. Kan ik afdrukbare fiches bekomen die er uit zien volgens mijn ontwerp mét een goedwerkende database?
 
Ik zal eens naar je rapport kijken, en op basis daarvan inschatten of daar een werkende database onder te hangen is. Maar we zouden het hele werkproces moeten kennen om te bepalen hoe je het beste tot dit kan komen. Wij kennen de omstandigheden niet, en dat maakt het dus heel lastig om een oplossing uit de hoge hoed te toveren.

Als ik op het werk een database ontwerp, dan ben ik daar, over een periode van maanden, dus uren mee bezig. En daar zit continue overleg met de opdrachtgever bij om er achter te komen wat nu echt de processen zijn die met de database uitgevoerd moeten kunnen worden. Dat kan vaak ook niet anders, omdat een opdrachtgever geen flauw idee heeft van wat er nodig is om zijn/haar ideeën uit te voeren. Vaak ook zitten daar ideeën bij die helemaal niet handig zijn, en dan ben je dus ook bezig om de processen bij te sturen. Het lijkt mij bijzonder sterk als je dat via een YouTube filmpje kan leren :). Ja, je leert waar de knoppen zitten...
 
Je kan een perfect draaiende DB hebben met de knoppen die je zelf gebruikt heel eenvoudig en die esthetisch heel mooi ogende rapporten kan printen met gelinkte foto's en afbeeldingen.
 
Dus begrijp ik het correct dat ik het rapport kan behouden zoals het is maar het formulier en de tabel volledig moet herzien?
Is het dan een kwestie van de afbeeldingen van de knoppen op het formulier halen of gaat het om veel ingrijpender veranderingen?
Kan u me daarmee op weg zetten of moet ik op zoek naar iemand tegen betaling?
 
Een rapport staat volledig los van een formulier; een rapport en een formulier kunnen uiteraard best dezelfde query gebruiken, vaak gaat het om dezelfde data, maar verder is een rapport een zelfstandig object. Rapporten moet je ook ontwerpen met het achterliggende idee dat je ze vooral gebruikt om de gegevens te representeren. Dus stukken die naar de printer gaan, maak je bij voorkeur op zonder gekleurde achtergrondjes, maar gewoon op wit. En schermrapporten kun je dan wel een fraaier uiterlijk geven. En formulieren zijn puur bedoeld voor de input kant, en voor de procesbewaking. Dus een formulier kan de dagelijkse voortgang laten zien, de statussen van de verschillende processen etc. En voor het invoeren van data. Maar een formulier gaat nooit de deur uit, en al helemaal niet naar een klant.

Formulieren moeten bij voorkeur zo simpel mogelijk zijn opgebouwd om de gebruiker het werk zo makkelijk mogelijk te laten uitvoeren. Het hele proces van formulieren maken/rapporten maken komt pas als laatste aan bod; eerst moet de database in orde zijn. En volgens mij schort het daar nog een beetje aan, zoals we (Johan en ik) al een tijdje geleden hebben geschreven. Dat je geen database kennis hebt, is uiteraard geen probleem of schande, kennis krijg je nu eenmaal niet vanzelf. Maar een ingewikkelde database bouwen zonder kennis, daarvan kun je je afvragen of dat slim is. Vergelijk het hier mee: ik ga er zonder meer vanuit dat je netjes met vork en mes kan eten, maar ben je dan ook in staat om een open hart operatie te doen? Laat ik dat zo beantwoorden: als we ooit samen in een gecrasht vliegtuig zouden zitten, en er moet bij mij een been worden afgezet met een ontbijtmes, en ik kan kiezen uit jou of een ook toevallig aanwezige chirurg, dan kies ik de chirurg :D.
 
Ik begrijp het maar kan u iets concreter zijn. Kan u me daarmee op weg zetten of moet ik op zoek naar iemand tegen betaling?
 
Ik zal er nog eens naar kijken. Als bewerkingen heel uitgebreid zijn (lees: veel uren kosten) ga je denk ik voorbij aan het karakter van HelpMij, want dan begint het op werk te lijken, en kun je inderdaad beter iemand inhuren. Laat ik nog weten!
 
Vooreerst mijn beste wensen!
Heeft u al even tijd gevonden? Verdict?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan