pc wil niet fatsoenlijk wakker worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

IT07

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Berichten
232
hallo allen,

ongeveer 3 maanden geleden heb ik een zelfbouw pc in elkaar geknutseld door middel van een tweedehands geheugen, tweedehands moederbord en een tweedehands videokaart. de voeding en de processor waterkoeling zijn nieuw.
alles ging goed totdat ik een keer iets meemaakte wat ik nog nooit eerder heb ervaren: ik was aan het gamen, er gebeurde iets waardoor ik uit frustratie een klap op mijn bureau gaf en toen liep heel mijn pc vast. het beeld bleef hangen en de pc reageerde nergens meer op. het zit zo; de pc licht zonder kast gewoon als een soort benchmark pc op mijn bureau. ik had nog een oude kast liggen waar ik het achterpaneel uit heb gesloopt om daar alles op te bevestigen en dat als ondergrond te hebben zodat het moederbord niet kaal op mijn bureau ligt. onder dat achterpaneel heb ik wat steun aangebracht zodat het achterpaneel niet gaat buigen. die is in z'n eentje niet zo heel sterk namelijk.

na die eerste klap is het ongeveer nog twee keer precies hetzelfde zo gegaan. sinds dien niet meer.
op een gegeven moment wilde ik een keer de pc in de slaapstand brengen. dat ging prima totdat ik de pc weer wakker wilde maken door middel van heel kort de aan-knop in te drukken....
de pc ging meteen aan, ging ongeveer 2 seconden daarna weer volledig uit ( ventilatoren stopten allemaal met draaien ), daarna weer aan, daarna weer opnieuw alle ventilatoren uit en toen weer aan maar helaas kwam er geen signaal naar mijn monitor toe. om daarna weer signaal te krijgen naar mijn monitor heb ik de reset knop kort ingedrukt en dan is alles weer prima.

los van de boven genoemde situatie heb ik geen klachten en lijkt alles naar behoren te functioneren zolang ik geen klap op het bureau geef haha :p

heeft iemand hier een idee van wat er aan de hand kan zijn en wat ik kan doen om de oorzaak op te sporen?

specs:
MOBO: Asus Sabertooth P67
CPU: Intel Core i7-3770K ( is een tijdje overgeclockt geweest naar 4.5Ghz, is nu standaard )
CPU koeling: Corsair H110i 140mm dual
RAM: KLEVV Genuine 32GB ( 4x8GB )
GPU: msi GTX1070 8GB Aero
HDD: windows op Kingston SSD 120Gb, en aparte Samsung EVO 500GB SSD
PSU: Corsair RM650x
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64-bit
 
Zit de videokaart nog wel goed in z'n socket?
Controleer uiteraard ook andere aansluitingen.
 
@edmoor:
voor zover ik kan zien wel ja. verder naar beneden kan hij niet. alle kabels zitten naar mijn weten gewoon goed aangesloten....
 
Dus al ik het goed begrijp dan hangt alles zo'n beetje aan elkaar. En dan ook nog op het bureaublad gaan slaan! Dat tweede gedeelte van het verhaal lijkt met stroomtoevoer te maken te hebben. Anders zit er ergens een scheur. Veel tweedehands lijkt mij ook niet een erg goed teken.
 
alles hangt niet aan elkaar. dat heb je verkeerd begrepen. alles is heel netjes vast gemaakt voor zover dat kan zonder een kast eromheen. ik mag dan weinig te makken hebben, maar dat betekent niet dat ik goed kan roeien met de riemen die ik heb.

zojuist heb ik de pc in de slaapstand gezet en na ongeveer een uur weer wakker gemaakt.
zodra ik de power-knop indruk dan gaat de pc aan maar ook heel snel weer uit. dan duurt het ongeveer 2 a 3 seconden voordat hij dat herhaalt en daarna start te pc gewoon door.

ik kwam op het idee om dit keer te kijken of er ergens error LED lichtjes blijven branden. en ja hoor: de GPU LED blijft branden. logisch eigenlijk want hij geeft geen signaal aan het beeldscherm na het wakker worden.

enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan