Twee gevulde tabellen koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Masjimo

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2010
Berichten
165
Ik heb twee tabellen gevuld met data; een tabel Objecten en een tabel Documenten

1 Document kan aan meerdere Objecten worden toebedeeld

en aan

1 Object kunnen meerdere Documenten worden toebedeeld

De tabellen worden vooraf gevuld vanuit exceloverzichten.

De verzameltabel krijgt veel-op-een-relaties naar de tblObjecten en tblDocumenten

Hoe krijg ik dit het makkelijkst in een formulier om de toewijzing te regelen;

Voorkeur zou zijn: selecteer een Object en wijs in een subformulier de Documenten toe; maar zou dit ook graag vice versa kunnen checken: selecteer een Document en zie in het subformulier op welke Objecten dit betrekking heeft.

Wie heeft een voorbeeldje voor me?:eek:

Alvast bedankt!
 
Het voorbeeldje moet natuurlijk van jou komen; overigens is het in Access heel simpel te maken. Je hebt het in je titel over twee tabellen, maar volgens mij heb je al door dat je er dus drie moet hebben: een koppeltabel die met één-op-veel relaties aan de tabel Objecten en de tabel Documenten wordt gekoppeld. Als je dat hebt gemaakt, hoef je alleen maar een formulier te maken op basis van de tabellen Documenten en Objecten, en je krijgt gelijk de gekoppelde tabel als subformulier te zien.
 
Je kunt precies maken wat je nodig hebt, op de manier die ik heb aangegeven. En dat is: selecteer de tabel tblObjecten en druk in het tabblad <Maken> op de knop <Formulier>. Je krijgt dan een gekoppeld formulier met de gekoppelde documenten. Omgekeerd: selecteer de tabel tblDocumenten, en druk weer op <Formulier>. Je krijgt dan een subformulier voor de gekoppelde objecten.
Overigens raad ik je aan om NOOIT keuzelijsten op basis van tabellen te gebruiken in een tabel. Ik gooi ze, als ik een db van een vraagsteller bekijk, er altijd als eerste weer uit. Gewoon tekstvakken dus.
 
Bedankt voor je aanvulling: ik ben nog even de weg kwijt waarom het niet lukte, maar dat kwartje zal wel gaan vallen.
Wil de liefde voor Access weer wat gaan oppakken.

Waarom ben je zo tegen keuzelijsten? Ze verhogen de leesbaarheid van een formulier enorm!

Bedankt
Henk
 
Waarom ben je zo tegen keuzelijsten? Ze verhogen de leesbaarheid van een formulier enorm!
Exact! de leesbaarheid van een FORMULIER. Niet de leesbaarheid van een tabel!!! Als je een tabel wil lezen, pak je maar een boek, toch? In een tabel MOET je ALTIJD kunnen zien wat de WERKELIJK opgeslagen data is. Dat is onmogelijk als je met keuzelijsten in een tabel werkt. Daarom zei ik dus ook: Nooit keuzelijsten in Tabellen.
 
Toch nog even terugkomend;

De wens is om een formulier te maken op basis van de tblObjecten met als subformulier een formulier waarin de bij het object behorende documenten staan (deze zijn in de tblAPperOBJ geselecteerd)
De bedoeling is om, in het hoofdformulier, op de keuzelijst te klikken, waardoor in het subformulier de bij het Object behorende Documenten worden getoond.

In dit subformulier kunnen de documenten per record gekozen worden uit de tblDocumenten.

Op de een of andere manier krijg ik niet de juiste koppeling gelegd....:eek:

Wie weet raad; het bestandje staat hierboven als bijlage

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan