Bekabelingsprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pat01

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2008
Berichten
40
Hallo allemaal,

ik heb een andere woning gekocht welke tot mijn grote vreugde op iedere kamer meerdere wandcontactdozen met internet aansluitingen heeft. Alle kabels komen netjes samen in de meterkast dus dacht dat ik er alleen een switch tussen hoefde te zetten (had alvast een TP-Link TL-SG1016D gekocht) en klaar is kees.

Helaas bleek op de dag van de oplevering dat bij het verhuizen voor het gemak maar alle kabels losgeknipt van de switch van de vorige bewoner waren, waardoor ik dus nieuwe connectoren erop moet zetten. Op de kabel staat de vermelding "TIA/EIA 568B.2" en ook UTP cable category 5E. Na wat gegoogled te hebben dacht ik dat ik de RJ45 connectoren dus volgens het 568B schema moest bevestigen. Heb een tang bij de Gamma gehaald, ze alle 16 gedaan en na het aansluiten van de switch bleken er exact 0 te werken.

Mijn kennis is beperkt maar kan me een aantal zaken voorstellen:

- 568B is niet het juiste schema
- 568B is wel het juiste schema maar ik ben erin geslaagd om 16 keer de volgorde niet goed te krijgen
- de Gamma tang doet niet wat ie zou moeten doen
- iets anders waar ik geen weet van heb

Heeft iemand op basis van het bovenstaande enig idee wat ik zou kunnen doen om de wandcontactdozen weer aan de gang te krijgen? Wandcontactdozen loshalen is geen optie meer, de stucadoor is langsgeweest dus die zitten allemaal gedeeltelijk ingesmeerd nu.

Hoop dat er iemand van dienst kan zijn, wifi blijkt namelijk niet overal goed te zijn en homeplugs die ik nog had heb ik ook geprobeerd, die geven een nog lagere snelheid dan wifi.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er 1 stopcontact aan wagen om de juiste kleurvolgorde te zien.
Dat zal bij de anderen hetzelfde zijn en hoef je er maar 1 weer netjes dicht te maken.
Maar als 568B niet goed is zou het 568A kunnen zijn.
Dat is natuurlijk wel een gok.

Misschien dat de vorige bewoner die informatie heeft?
 
Laatst bewerkt:
Met zo'n tester kun je de kabel testen. Niet gedacht hè?

Op https://www.youtube.com/watch?v=idU2f_UyMSk staat een voorbeeld.
En het aansluiten / bevestigen van een stekker: https://www.youtube.com/watch?v=ORZYBASS9zw

Lopen de lampjes gelijk dan is de kabel goed.
Branden er een of meer lampjes niet, dan is de kabel niet goed.
Lopen de lampjes in een andere volgorde dan kun je uit gaan zoeken welke volgorde de juiste moet zijn. Of je totaal fout zit of met 568A of 568B te maken hebt. Maar dan moet je ook naar de kleurenvolgorde kijken.
Daarom is de opmerking van edmoor een zeer nuttige. Dan weet je wat de volgorde van de kleuren is. Of je dat nu 568A of 568B noemt of is, is niet belangrijk.

Als de lampje bij de tester maar gelijk lopen dan is het goed.
Zonder tester is dat omslachtig, met een weerstand/ohm meter te meten, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Op de wandcontactdoos sluit je een (kort) kabeltje aan. Daarop een deel van de tester,
Aan de andere kant het andere deel van de tester.
Dan zet je het apparaat aan en gaat bij het smalle deel van het apparaat staan. Dan zie je snel genoeg of de lampjes allemaal en/of in de juiste volgorde oplichten.

Ik hoop dat dit de zaak voor je verduidelijkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet moeilijk doen en 1 stekker volgens het A schema aansluiten. Als dat werkt heb je denk ik het probleem gevonden.

Werkt dat niet. 1 wanddoos open maken en kijken in welke volgorde de kabels zitten. Indien verkeerd dan alle wanddozen nalopen en aanpassen of het in de meterkast de kabels overeenkomstig de foute bekabeling aansluiten.
 
Ik zou niet moeilijk doen en 1 stekker volgens het A schema aansluiten. Als dat werkt heb je denk ik het probleem gevonden.

Werkt dat niet. 1 wanddoos open maken en kijken in welke volgorde de kabels zitten. Indien verkeerd dan alle wanddozen nalopen en aanpassen of het in de meterkast de kabels overeenkomstig de foute bekabeling aansluiten.

Ik heb inmiddels een doos geopend en daar zitten de kabels als volgt aangesloten:

-blauw-wit
-blauw
-oranje wit
-oranje
-groen wit
-groen
-bruin wit
-bruin

Aan de bovenkant precies hetzelfde maar dan van links naar rechts. Kan iemand me vertellen wat nu de juiste volgorde van de draden in de connector die ik ga maken moet zijn?20190103_130727_resized.jpg
 

dus 586B volgorde gebruiken begrijp ik hier uit. Dan ligt het probleem of aan mij of aan de tang, want dat heb ik tot op heden allemaal gedaan. Zag op je link dat er ook connectoren met hulpstukje zijn, wellicht is dat de oplossing voor me. Heb even snel gegoogled en kom dan alleen Cat6 connectoren met hulpstukje tegen, kan ik die gewoon gebruiken of moet het perse cat 5e zijn zoals op de kabel staat?
 
Er zijn ook utp-stekkers ( Cat5-e ) waar je de draden doorheen kunt steken zodat je zeker weet dat de volgorden miet veranderd voor je de tang erop zet.
Pas na het vastknijpen knip je de aders af...werkt prima kan ik je zeggen.
 
Er zijn ook utp-stekkers ( Cat5-e ) waar je de draden doorheen kunt steken zodat je zeker weet dat de volgorden miet veranderd voor je de tang erop zet.
Pas na het vastknijpen knip je de aders af...werkt prima kan ik je zeggen.

Die was ik ook tegen gekomen, maar kan het ook met die cat6 met hulpstukken?
 
Ja, dat zou niet uit mogen maken..

Ik geef het op. Ik heb die connectors met hulpstuk gebruikt, en nog steeds niets wat werkt. Kan het nog uitmaken dat ik er een TP-Link TL-SG1016D tussen heb zitten die bekabeld is met het modem? Wordt er helemaal gestoord van, alles geprobeerd, 1000 keer, niets wat werkt. Iemand nog een idee??????
 
Andere oplossing

Ik heb nog even verder zitten kijken, en kwam uit bij patch panels. Zou het een oplossing kunnen zijn dat ik de UTP kabels die vanuit de diverse kamers in de meterkast uitkomen op een patchpanel aansluit en vervolgens de patchpanel met de switch verbind?

Mocht dat een optie zijn, dan ben ik ook benieuwd hoe dat nou precies zit met die patch panels. Als een patchpanel aan de voorkant 24 RJ45 aansluitingen heeft wil dat dan ook zeggen dat ik er aan de achterkant 24 UTP kabels op aan kan sluiten of is dat niet 1 op 1?
 
Hallo Pat01,

De aansluitingen van 568A en 568B zijn in principe hetzelfde, met het verschil dat men groen en oranje omwisselt.
Dat is in jou geval NIET van toepassing.
Je bijdrage #8 geeft eigenlijk al de oplossing.

De stekkers aan de andere kant moeten ook

-blauw-wit
-blauw
-oranje wit
-oranje
-groen wit
-groen
-bruin wit
-bruin

hebben. Aangezien ik niet weet van welke kant je bent begonnen met tellen zou het ook precies andersom kunnen zijn.
In mijn beleving heb je de eerste keer 50% kans dat hij het doet.

Ik mag hopen dat dit je oplossing is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan