Pictogrammen uit programma-pictogrammen en snelkoppelingen verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik heb een klein, maar toch vervelend probleem....

De afgelopen maanden zijn er zeker zo'n 7, 8 pictogrammen uit programma-pictogrammen en snelkoppelingen, o.a van websites verdwenen. Dus een wit vlakje of soms met het chrome-pictogram. Ik weet dat de standaard manier om ze terug te krijgen: Eigenschappen > Ander pictogram. Maar het standaard pictogram is dan niet meer te vinden, lijkt gewoon verdwenen. Ook in de betreffende map niet 'meer' te vinden.

Inmiddels weet ik dat je er een aantal terug kunt halen, zoals via een favicon.ico uit de bron van een website, of een favicon.png die ik dan weer converteer naar een .ico.
Ook kun je er natuurlijk een ander pictogram in zetten of opnieuw installeren. Maar dat is natuurlijk een beetje gekunsteld.

Ik heb natuurlijk gegoogled, maar kom er toch niet uit...

Ik vraag mij dus af hoe dat originele pictogram 'zomaar' kan verdwijnen! Iemand een idee, of zelfs een oplossing :)
 
Denk dat je de iconcache moet herstellen.
Zelf heb ik W7 en voor W10 zal het mogelijk anders zijn. Dus kijk dat zelf even na.

Deze vind ik vrij duidelijk.

Je moet wel explorer/verkenner uitschakelen
Open Taakbeheer > Processen > rechtsklik > Explorer.exe en selecteer End Process
From the File menu van Taakbeheer selecteer New Task (Run..) > CMD.EXE > OK
In de Command Prompt ga je naar de locatie en volgt de aanwijzingen in de link op.
Klaar typ dan EXIT en in Taakbeheer klik File en New Task (Run...)
Type vervolgens EXPLORER.EXE en OK
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie en info...

Mede omdat het maar een klein probleem is en het om een paar pictogrammen gaat, vond ik de instructie toch wat eng.
Ik kwam met googelen het progje 'Thumbnail & Icon Cache Rebuilder' tegen. Volgens diverse betrouwbare bronnen, waaronder 'SchoonePC' zou dat een prima programma zijn; dus het er maar op gewaagd.
Lijkt prima te werken, maar... na het uitvoeren en opnieuw opstarten ontbreken bij de betreffende pictogrammen nog steeds de originele pictogrammen. Maar, voordat het van kwaad tot erger wordt, laat ik het er maar bij. Heel klein leed zullen we maar zeggen.

Nog even dit: in jouw instructie over het uitschakelen van de verkenner, schrijf je o.a. dit:
From the File menu van Taakbeheer selecteer New Task (Run..) > CMD.EXE > OK In de Command Prompt ga je naar de locatie en volgt de aanwijzingen in de link op.
Dit stukje begreep ik niet en vraag mij af of dat wel nodig is?

Ik heb voor mijzelf even een instructie geschreven en dat werkt? Maar misschien begrijp ik iets niet goed :(-

Verkenner (explorer) ‘tijdelijk’ uitschakelen
1. Open Taakbeheer > Processen > rechtsklik op Windows Verkenner (onderin) en klik vervolgens op ‘Beëindigen’ (bureaublad verdwijnt)
2. Tik, via Bestand en Nieuwe taak uitvoeren’, ‘explorer.exe’ in klik op OK.
 
Laatst bewerkt:
Als je verkenner hebt uitgeschakeld dan moet je daar CMD.EXE opstarten om in de commandprompt naar de locatie te gaan. Met het commando dir kun je eventueel de inhoud van die map bekijken.


Rebuilding the Icon Cache Database in Windows 10
1. Close all folder windows that are currently open.

2. Launch Task Manager using the CTRL+SHIFT+ESC key sequence, or by running taskmgr.exe.

3. In the Process tab, right-click on the Explorer.exe process and select End Process.

4. Click the End process button when asked for confirmation.

5. From the File menu of Task Manager, select New Task (Run…)

6. Type CMD.EXE, and click OK

7. In the Command Prompt window, type the commands one by one and press ENTER after each command:

CD /d %userprofile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer
DEL iconcache*
EXIT
8. In Task Manager, click File, select New Task (Run…)

9. Type EXPLORER.EXE, and click OK.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je extra uitleg...

Dus ik begrijp dat je dit ook uit moet voeren....
CD /d %userprofile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer
DEL iconcache*

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar nadat ik punt 4 uitgevoerd heb, krijg ik een groen, volledig leeg scherm, waarin ik dus niets, dus ook de taakmanager, niet kan benaderen?

3. In the Process tab, right-click on the Explorer.exe process and select End Process.

4. Click the End process button when asked for confirmation.

5. From the File menu of Task Manager, select New Task (Run…)

Maar goed, ik neem aan dat 'Thumbnail & Icon Cache Rebuilder' hetzelfde doet, maar dus helaas geen effect heeft gehad...

Nogmaals dank voor je hulp...


Nog even aanvullend...

Via de tab 'Processen' zie ik onderin 'Windows verkenner'. En via de tab 'Detail' zie ik 'Explorer.exe'. Maar ook hierbij krijg ik een volledig groen scherm. Zie geen verschil in uitwerking.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan vreemd want na punt 4 hoort Taakbeheer gewoon in beeld te blijven. Heb ik getest en blijft bij mij gewoon in beeld staan. Als dat niet het geval is gewoon Taakbeheer weer met toetsencombinatie activeren. Kan wellicht ook via Ctrl+Alt+Delete Taakbeheer starten.

Dus ik begrijp dat je dit ook uit moet voeren.... Ja. Anders gebeurd er niets.

CD /d %userprofile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer
DEL iconcache*

Die twee regels moet je achter de prompt = C:\>typen
C:\>typ regel 1 enter
C:\>dan sta je in de locatie en typ dan regel 2 enter

Locatie kun je ook bereiken zoals in de link met username = accountnaam. achter de prompt typ"vervolgens:
cd username
cd appdata
cd local
cd microsoft
cd windows
cd explorer
dan sta je in de juiste locatie/map
typ dir achter de prompt dan kun je de bestanden zien.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, op een of andere manier werkte het niet op een wat oudere laptop met Windows 10 (deze gebruikte ik even om te testen), maar op mijn desktop blijft Taakbeheer gewoon staan, zoals het hoort dus.
Nu (hèhè) begrijp ik het eindelijk....

Maar nu ik, zoals gezegd, het al met Thumbnail & Icon Cache Rebuilder' heb uitgevoerd, neem ik aan dat het geen zin meer heeft...

Sorry voor het gedoe ☹
 
Wat heeft zin? Je kunt er van leren. Maar jouw gebrek aan ervaring met MS-DOS breekt je de nek. Want je moet met dir vaststellen of in Verkenner of die files inderdaad verdwenen zijn. Soms is access denied het grote probleem. Hier staat ook nog uitleg.
Graag gedaan.
 
Bedankt dat je mij verder wilt helpen. Op zich red ik mij wel met DOS, ooit mee begonnen: dir, dir/w, cd, rd, del. erase. het zit er allemaal nog wel aardig in. En, inderdaad, 'toegang geweigerd' wil, ondanks tooltjes als Lockhunter en MoveOBoot, zeer hardnekkig zijn...

Maar ik heb mij, omdat ik het weer eens niet kon laten om een risico te nemen, soms flink in de nesten gewerkt. Ik heb, als het niet echt nodig is, geen zin meer in herinstallaties en weer uren bijspijkeren.
En nogmaals, dit is wel heel klein leed, en daarom laat ik het maar zo.

Nogmaals dank voor de hulp en extra uitleg....
 
Mooi. Dan kunnen we dat oplossen. Ook al werk je je bewust of onbewust in de nesten dan is er nog niets aan de hand. Wel vervelend natuurlijk maar als je voldoende systeemback-ups hebt, herstel je het systeem vaak in tien tot vijftien minuten. Aomei en EaseUS Todo Back-up zijn eenvoudige programma's. Maak wel met het betreffende programma een Recovery disk of media om van te booten.

Kijk er eens naar.
 
Beide programma's zijn mij bekend. Ik ben ooit begonnen met Ghost, maar werk al weer vele jaren met Acronis True Image (paar dagen terug nog upgrade uitgevoerd naar versie 2019). Programma heeft mij vele malen gered, maar soms gaat het dan toch nog 'bijna' mis.

Het gaat te ver om het hele verhaal te vertellen, maar een paar weken geleden ging het, door deels eigen schuld, (ik moest weer zonodig iets uitproberen) 'bijna' goed mis. Omdat het opstarten niet meer lukte, heb ik een image met Acronis terug gezet, maar tot mijn schrik werkte dat niet. Na veel tijd en zweetdruppels in een allerlaatste poging, image terug proberen te zetten met aanvullende acties, zoals bootsector herstellen, en herstelpartitie terug zetten, lukte het dan eindelijk. Diepe zucht :rolleyes: Mede hierdoor ben ik dus 'extra' voorzichtig :confused:
 
Lijkt op de Wet van Murphy. Maar goed, als je volgende week een paar miljoen wint, slaak je ook een diepe zucht. Dat verhaal kun je dan beter niet vertellen. Het zou zo maar kunnen dat je er dan heel veel 'vrienden' bij krijgt die je allemaal willen helpen...;):d:d:d

Werk nog steeds met Norton Ghost en werkt prima op Windows 7. Of het op Windows 10 werkt weet ik niet. Misschien NG 15.0 wel.
 
Laatst bewerkt:
Dat van die 'vrienden' klopt helemaal.
Ik heb nog even gekeken naar versie 15 van Norton Ghost, maar er is twijfel of het goed werkt onder Windows 10. Acronis True Image is denk ik een waardige vervanger :thumb:

Wellicht komen we elkaar nog een keer tegen in dit geweldige forum!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan