• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

noodstoppen transport banden visualiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alk

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2018
Berichten
10
Goedenavond,

Ik ben een leek wat excel betreft en ik wil het een en ander maken. Het betreft het visualiseren vaan een noodstoppen systeem van transportbanden, Ik wil in excel transportbanden met daarbij noodstoppen tekenen middels vormen en deze van kleur laten veranderen wanneer de noodstop ingedrukt is. De vormen kan ik tekenen en middels ook Active X toggle buttons gevonden maar voor de rest geen flauw idee... Kan iemand mij verder helpen aub...

Het idee is dus dat de transportbanden blauw van kleur zijn met daaronder een noodstop (toggle button of iets anders indien mogelijk) die groen is. Wanneer de noodstop ingedrukt wordt dan zullen de transportbanden rood moeten worden en de noodstop ook.

Alvast bedankt

Groet, Alk
 
Laatst bewerkt:
Dat kan alleen met Vba.

Die noodstop is een shape in het werkblad, en daar kan je een macro aan koppelen.

De macro voor de noodstop wordt dan zoiets.
Code:
sub noodstopkleur()
 with activesheet.shapes(1).fill
   .backcolor = iif(.backcolor=vbgreen,vbred,vbgreen)
 activesheet.shapes(2).fill.backcolor = iif(.backcolor = vbgreen,vbblue,vbred)
 end with
end sub

shapes(2) is de transportband in deze.
 
Een vraagje terug, als de noodstop wordt bediend is het leed al geschied,
Hoe ga je die melding in excel krijgen?

Er zijn dergelijke systemen in het bedrijfsleven, maar daaraan hangt ook de benodigde hardware, om te testen of deze knop bediend is, met daaraan gekoppeld een vervolgactie, bv het uitschakelen van een deel van de transportbanden.

Of is het om achteraf een rapport te maken over wie of wat deze knop bediend heeft?
 
*knip*

Ik wil dit als eigen project maken in excel. Ik probeer in excel een tekening te maken van een transportlijn met de daarbij behorende noodstoppen en het leek mij leuk om de noodstoppen dan te kunnen indrukken en te zien welke transportbanden dan stil vallen door middel van kleur. Ik heb letterlijk geen enkele ervaring met excel dus macro's en dergelijke is voor mij allemaal nieuw.

Ik teken door middel van een shapes een rechthoek wat een transportband moet voorstellen en daaronder een klein vierkantje of rondje als noodstop wat je kunt aanklikken. De vormen kan ik maken maar deze zogezegd aan elkaar verbinden en automatiseren niet. Het is dus enkel een visualisatie in excel. En nogmaals excel is voor mij nieuw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je opent de VB-editor dmv Alt+F11.

Menu Invoegen → Module.
In het grote witte vlak plak je de code.
VB-editor sluiten.

Nu plaats je eerst je noodstop op het blad en pas daarna je transportband.
Rechtermuisklik op je noodstop → macro toewijzen.

Je hoeft ze niet in te kleuren.
Als er wat niet gaat, plaats je het bestand maar.
 
Beste Alk,

U hoeft alleen te quoten als u een specifiek stuk tekst aanhaalt, een heel antwoord quoten is niet gewenst.

m.v.g
Rick van Lieshout
 
Ik heb ooit een tooltje gemaakt om netwerkdiagrammen te tekenen in excel.
Daarbij liet ik een macro controleren of de namen van de blokjes uniek waren.
Zo niet dan werden beide blokjes met dezelfde naam van een rode rand.
Als ze uniek zijn worden ze allemaal groen.
Het werkt als volgt: je selecteer blokje L met de rechter muisknop en kies Edit Text
Maak van de L een E (die bestaat al) en klik op de button.
Nu zullen de 2 blokjes E een rood randje krijgen (je zou ook de achtergrond kunnen laten verkleuren.
Ik hoop dat je een macro kan lezen, anders wordt het lastig.
Het zijn geen transportbanden, maar het principe is misschien te gebruiken.
 

Bijlagen

  • Blokjes_Verkleuren(pcb).xlsb
    59,4 KB · Weergaven: 50
Even snel iets bovengehaald van een paar jaar terug, misschien heb je hier iets aan.
 

Bijlagen

  • transportbanden.xlsm
    18,7 KB · Weergaven: 56
Foutcode

Beste HSV en anderen die gereageerd hebben,

Ten eerste bedankt voor de moeite iig. Ik heb gedaan wat je zei maar ik krijg dan een foutmelding "typen komen niet overeen.
Om een beter beeld te schetsen upload ik een voorbeeld van hoe het zou moeten zijn. Ipv van een shape2 heb ik meerdere shapes gegroepeerd en geplakt als een met ieder hun eigen kleuren, daaronder heb ik de noodstop geplaatst.

De foutmelding is hetzelfde wanneer ik eerst de noodstop maak met daarna de transportband en de macro toewijs aan de noodstop.

Bekijk bijlage Noodstop kleur.xlsm

Misschien dat het wat duidelijker wordt.

Groet, Alk
 
Het moet zo zijn.
Code:
Sub noodstopkleur()
 With Activesheet.Shapes(1).Fill.ForeColor
   .RGB = IIf(.RGB = vbGreen, vbRed, vbGreen)
 ActiveSheet.Shapes(2).Fill.ForeColor.RGB = IIf(.RGB = vbGreen, vbBlue, vbRed)
 End With
End Sub
 
Werkend

Beste Harry,

Helemaal top het werkt idd....:thumb:

Mag ik zo vrij je nog iets anders te vragen... Ik heb met de code gespeeld om qua weergave de kleuren goed te krijgen, upload een voorbeeld mee hiervan. Maar de originele tekening met kleuren van de shapes heb ik nog een vraag over. Nu gaat alles van groen naar rood vice versa maar is het ook mogelijk de originele kleuren te behouden...? Als voorbeeld de transportbanden die blauw zijn..kan het ook zo opgemaakt worden dat de banden etc bij het indrukken van de noodstop van hun originele kleur naar Rood springen bij het indrukken van de noodstop... Heb een en ander geprobeerd maar wil niet lukken.

Ik upload de werkende versie met in het zelfde blad ernaast de originele kleuren. Bij voorbaat dank.

Bekijk bijlage noodstop werkend.xlsx



Groet, Alk
 
Je bent alleen vergeten op de code in het bestand te plaatsen.
 
Code:
Sub transporbandenkleuren()
Dim sh As Shape, y As Long
 With Blad1
  With .Shapes(Application.Caller).Fill.ForeColor
   .RGB = IIf(.RGB = vbGreen, vbRed, vbGreen)
  End With
   For Each sh In .Shapes(1).GroupItems
     If .Shapes(Application.Caller).Fill.ForeColor.RGB = vbRed Then
        sh.Fill.ForeColor.RGB = vbRed
      Else
        y = y + 1
        sh.Fill.ForeColor.RGB = Choose(y, RGB(0, 176, 240), RGB(0, 176, 240), RGB(0, 176, 240), RGB(0, 112, 192), RGB(244, 171, 131), RGB(191, 191, 191))
     End If
   Next sh
  End With
End Sub

Of:
Code:
Sub transporbandenkleuren()
Dim sh As Shape, y As Long
  With Blad1.Shapes(Application.Caller).Fill.ForeColor
   .RGB = IIf(.RGB = vbGreen, vbRed, vbGreen)
   For Each sh In Blad1.Shapes(1).GroupItems
     If .RGB = vbRed Then
        sh.Fill.ForeColor.RGB = vbRed
      Else
        y = y + 1
        sh.Fill.ForeColor.RGB = Choose(y, RGB(0, 176, 240), RGB(0, 176, 240), RGB(0, 176, 240), RGB(0, 112, 192), RGB(244, 171, 131), RGB(191, 191, 191))
     End If
   Next sh
  End With
End Sub

Beiden doen hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Met voorwaardelijke opmaak kan je ook een heel eind komen. H5, C13 en N13 bepalen de kleurtjes.
 

Bijlagen

  • noodstop werkend (1).xlsx
    17,5 KB · Weergaven: 48
Noodstop

Beste allemaal,

Bedankt voor de hulp en info en mijn excuses voor de late reactie. Ben geveld door een virus en net weer op de been. Ik heb niks meer gedaan met de noodstoppen maar ga daar straks mee verder. Ik zal de opstelling(en) maken en laat van mij horen als het niet werkt.

Groet, Alk
 
Noodstop kleuren

Beste HSV,

De code werkt zoals ik kan zien maar enkel op een groep, vraag me af of het mogelijk is om het geheel (complete tekening) in meerdere groepen te verdelen en de code voor elke individuele groep te gebruiken. De bestaande shapes in de groep(en) raken hun originele kleuren kwijt en krijgen de toegewezen kleuren van de code (thans denk ik).. Kan ik de code aanpassen om zelf de kleuren van de shapes te bepalen?

Voorbeeld blauwe banden met daarop of aan een geel blok wat de machine voor moet stellen of een grijs blok wat besturingskast is etc...

Zal een voorbeeld tekening uploaden.

Bekijk bijlage Voorbeeld Noodstop systeem.xlsx
Groet, Alk
 
Je hebt de code niet getest?
 
test code

Beste HSV,

Ik heb de code getest op de shapes die ik als eerste had opgegeven, een enkele groep... Ik heb geprobeerd dezelfde code te gebruiken voor de rest maar dat ging niet. Ook veranderen de kleuren zoals ik die getekend heb en zichtbaar op de geüploade sheet. Vraag me dus af of het mogelijk is dat de code de kleuren zoals deze zijn opgesteld intact laat en of ik de code op meerdere groepen kan laten werken in dezelfde sheet.

Het idee is dus om verschillende groepen (noodstopsystemen op een blad/sheet) te visualiseren. Het getekend systeem bestaat uit meerdere noodstop groepen. Ik heb geprobeerd de noodstop te kopiëren en te plakken en dit is gelukt . Maar voor een nieuwe groep vraag ik me af hoe je dan dezelfde code weer kunt toewijzen aan..

Groet, Alk
 
Laatst bewerkt:
Beste Alk.

Een code om bepaalde acties te laten uitvoeren is vaak specifiek.
De code van #13 is dus specifiek voor het bestand in #11.

In je laatst geplaatst bestand zie ik maar een noodstop (naast de kuiplift denk ik), en wat de bedoeling is in dat bestand met meerdere groepen ontgaat me helaas.
 
Laatst bewerkt:
bedoeling noodstop

Beste HSV,

Dat plattegrondje heeft meerdere banden, machines en kasten. er zijn meerdere noodstop groepen die verschillende delen van het plattegrondje stoppen. Een noodstop groep is een lus waaraan verschillende stoppen hangen die dezelfde banden, secties en of machines stoppen binnenin dezelfde groep.

Ik probeer dus op een sheet/blad/plattegrond de betreffende secties te verdelen in groepen met daarbij hun noodstoppen. Ik ben op het moment niet thuis, aan het werk. Ik zal zodra ik thuis ben een upload maken van het plattegrondje met daarop de noodstoppen en info waarbij ze horen.

Ik heb geprobeerd jou code te gebruiken voor alle (verschillende) groepen op de sheet. Het toewijzen van de code aan de verschillende groepen loop ik nu op vast, dat gaat dus helaas niet. Dacht het zal wel een kwestie zijn knippen en plakken maar helaas...

Als je het ziet dan snap je het. Zal het vanavond als ik klaar ben met werken uploaden met duidelijkere uitleg. In ieder geval bedankt voor de moeite dusverre

Groet, Alk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan