Geheugen te kort op Samsung J5 SD kaarje bijna leeg

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Mijn Samsung J5 met Android 6.01 zegt dat er bijna geen plek meer is in het geheugen, dat klopt maar er zit ook een SD kaart in die nog bijna leeg is. Nu heb ik gelezen dat er op deze versie van het operating systeem een mogelijkheid is om de SD kaart als verlengstuk te gebruiken van het interne geheugen, maar dat Samsung deze mogelijkheid blokkeert. Hoe kan ik die blokkering omzeilen zonder daarbij data kwijt te raken. Ik heb al zo ongeveer alles weggegooid wat kon en foto's van de camera staan al wel op de SD kaart. Bij handmatige update wordt er aangegeven dat de laatste update al gebeurt is. Uit de toestel info blikt dat mijn leverancier (BelSimpel) het toestel uit Duitsland heeft gehaald.


Wie kan me een goede oplossing vertellen
 
Verplaats zoveel mogelijk apps van je telefoon naar je sd kaart
 
En wis de cache!
 
Verplaats zoveel mogelijk apps van je telefoon naar je sd kaart

Helaas laten heel veel apps zich niet verplaatsen.
Mocht je een dropbox hebben bijv. dan vreet dat ook ruimte als je daar veel op hebt staan.
Dus kijk wat je niet echt nodig hebt, want daar zit vaak de crux. Men installeert maar apps, maar men weet vaak niet meer waarvoor ;)

Tips om je smartphone Samsung schoon te maken: https://www.samsung.com/nl/support/...maken-en-je-toestel-opschonen-hoe-doe-je-dat/

5 andere tips om je smart op te schonen https://www.allaboutphones.nl/tips/opschonen-android/
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je zeker een J5 2015 zoals ik. (Mijn vrouw heeft een J5 2016 en die heeft twee keer zo veel RAM en heeft geen problemen).
Natuurlijk probeer je eerst zoveel mogelijk naar je SD kaart over te hevelen. Zelf moet ik ook apps weggooien om niet in geheugen problemen te komen. Ik loop dan alle apps na en kijk hoeveel ruimte ze in beslag nemen. Ik begin dan met bij de grootste te kijken of ik die app wil bewaren.
Sommige apps worden na elke update steeds groter.
Als je je J5 op je computer aansluit kun je ook wat gemakkelijker media files controleren en weggooien. Met name Whatsapp kan veel ruimte gaan kosten. Die slaat alles op je "phone" op en kun je niet verplaatsen. Vooral video neem natuurlijk veel plaats in beslag. Kijk dan onder "phone" "whatsapp" "media" "video". of "images" voor je foto's.
 
Volgens internet heeft versie 6.01 de mogelijkheid om de SD kaart als intern geheugen te gebruiken, maar dat wordt geblokkeerd doordat Samsung heeft gerotzooid met die mogelijkheid. Daarom was mijn vraag hoe kan ik die blokkade opheffen bv door het instaleren van een andere 6.01 en hoe dat precies moet
 
Het is niet zo dat het gebruik van de SD kaart bij mij geblokkeerd is. Ik heb ook versie 6.01. Wel moet ik per programma opgeven dat ik het wilt verplaatsen naar de SD kaart.
Onder "Aplicatiebeheer" de app selecteren en "Opslag" kiezen. Vervolgens "Externe opslag" "Wijzigen". Maar zoals gezegd, niet bij elke app krijg je die keuze.
Ook in andere apps kan ik opgeven waar de data opgeslagen moet worden. Mijn foto's en video's bv. gaan nu automatisch naar de SD kaart. Onder "instellingen" van de foto-app bv. kun je opgeven wat de opslaglocatie is.
Wel is het zo dat sommige (veel) apps zich niet willen laten verplaatsen. Whatsapp bv, of Streetview en Streetmaps. Net die apps die veel geheugen vragen.
Lukt dat bij jou niet, dan lijkt mij dat er iets mis is met je J5.
Ook heb ik een aantal apps die ik niet wilde verwijderen wel uitgeschakeld.

"Uit de toestel info blikt dat mijn leverancier (BelSimpel) het toestel uit Duitsland heeft gehaald."
Mogelijk dat hierin het verschil zit. Die providers willen nog wel eens wat met de software doen.
Ik heb mijn toestel gewoon in de winkel gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Kennelijk is het heel moeilijk om mijn vraag te begrijpen, ik vraag niet naar de mogelijkheden om Apps naar de SD kaart te verplaatsen maar naar de mogelijkheid om de SD kaart te instaleren als deel van het interne geheugen. Volgens diverse bronnen op internet heeft is dat vanaf Android 6.01 mogelijk, maar daar staat dan bij dat Samsung die mogelijkheid op de door hem geleverde telefoons er weer uit heeft gesloopt. Dat zouden ze gedaan hebben om telefoons met een groter intern geheugen aantrekkelijker te maken.
De vraag die ik telkens probeer te stellen is hoe kan ik die mogelijkheid die binnen de basis versie van Android 6.01 beschikbaar is ook op mijn Samsung J5 beschikbaar krijgen
 
PS ik heb mijn toestel gewoon in de winkel gekocht, maar die heeft het kennelijk uit Duitsland laten komen, misschien waren ze daar goedkoper. Je kan dat in de toestel info terugvinden
 
Nu begrijp ik dat je vraag anders is dan ik hem interpreteerde.
Deze zin: "Mijn Samsung J5 met Android 6.01 zegt dat er bijna geen plek meer is in het geheugen, dat klopt maar er zit ook een SD kaart in die nog bijna leeg is." in combinatie met de onbekendheid van de achtergrond van je vraag zette mij op het verkeerde been.
Die mogelijkheid is mij niet bekend maar ik ga er ook naar zoeken want dat zou ik mss ook prettiger vinden. Al wil ik dan wel eerst de nadelen kennen.
Wat ik hier lees geeft mij geen aanleiding dit te proberen: https://androidworld.nl/nieuws/adoptable-storage/
Overigens zou ik je vraag eerder goed begrepen hebben als je om "Adoptable storage" had gevraagd ;)
Hier blijkbaar een work around om adoptable storage in te schakelen:
https://www.quora.com/How-can-I-enable-adoptable-storage-on-Samsung-Galaxy-J5
en het vervolg:
https://forum.xda-developers.com/galaxy-j5/how-to/patch-adoptable-storage-enabler-t3489326
Ik denk wel dat je je J5 dan moet "Rooten" (kraken zodat je in het OS kunt)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan