Is deze printer nog te 'repareren' ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

barnhoorn

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2007
Berichten
128
Ik heb een HP Laserjet 4100n printer.

De afdrukken werden opeens slechter en ging er van uit dat de toner op zou zijn.

Ik kreeg het advies een statuspagina af te drukken en dat heb ik gedaan (zie bijlage).

Uitgaande van deze statuspagina werd mij gemeld dat niet de toner het probleem zou zijn maar dat ik een nieuwe onderhoudskit nodig zou hebben om weer goede afdrukken te krijgen.

Kan die conclusie inderdaad getrokken worden?

Als ik echter bij 123inkt ga kijken kost een nieuwe onderhoudskit € 392,50. Het lijkt mij dat de printer het niet waard meer is om er € 392,50 in te investeren.

Betekent dit dat de printer richting afvalverwerking kan of heeft iemand nog een andere (goedkopere) oplossing om de printer weer te kunnen gebruiken?
 

Bijlagen

  • laserjet.jpg
    laserjet.jpg
    469,9 KB · Weergaven: 67
13 jaar geleden ( 2005 ) kostte die printer nieuw nog € 104.... ( bron )
Daar ga je dus geen idiote bedragen meer aan uitgeven....tenminste, ik niet.
Ook wordt de fuserkit niet meer geproduceerd ( en is dus niet meer leverbaar ) dus als daar iets mis mee is kan'ie alsnog in de kliko.
Gewoon afscheid nemen en een nieuwe kopen, lijkt mij de meest voor de hand liggende conclusie.
 
Onderhoudskit vervangen

Hoi hoi,

Ik ben zelf in het bezit van een dergelijke printer en het is meer dan hoogstwaarschijnlijk het geval dat je deze zult moeten vervangen, het lost tevens je problemen op.
Dit is een dure grap, maar staat tegenover dat de printjes weer goedkoop zijn door de kosten van de tooners icm het aantal afdrukken (al helemaal bij 123inkt.nl).

Wat je zou kunnen doen is op marktplaats, ebay, bol of 2dehands kijken of daar iemand is die er toevallig nog een heeft en de printer wegdoet.

Tussentijds kun je kijken of je de tooner kan schudden, maar dat zal het geheel niet verhelpen verwacht ik. Op Marktplaats zegt Officedeals met een grote leugen dat ze er één gratis hebben.

Gezien de robuustheid en kwaliteit van de printer zou ik het zelf wel doen.

Succes.
Dretje :thumb:
 
Dit soort printers, uit de 4000 serie, heb ik zelf ook en ze zijn behoorlijk aan de prijs geweest maar nu tweedehands al voor Euro 100 te krijgen.

Ik zou een goed werkende niet weg doen als ik u was. Het verticale lichtere gebied kan betekenen dat de toner op is. De printer zelf heeft geen systeem om het daadwerkelijke niveau te kunnen meten. Er zijn "27A" cartridges met bijzonder weinig toner want alleen om samen met een nieuwe printer te verkopen of voor de gebruikers die haast niets afdrukken en de goed gevulde cartridges heten "27X" (niet de inkt 27X). Hiervan is de bovenkant dikker en geen kap met niets er onder.

Wanneer de toner op is dan helpt aanvankelijk nog dat de cartridge wordt geschud en dan kan je weer tientallen pagina's goed afdrukken maar wanneer dat vrijwel geen verbetering te zien geeft of slechts voor de eerste paar afdrukken, dan is de groen/blauwe drum in de cartridge versleten. De laag waar de laser op werkt is uiterst dun. Normaal gesproken is de drum pas versleten na een keer de helft toner te hebben bijgevuld. Het komt ook voor dat je de hele inhoud kan bijvullen en verbruiken voordat je verticaal te weinig afdruk ziet. Helaas komt het voor dat cartridges vroegtijdig versleten zijn. In dat geval zou u kunnen overwegen ze te retourneren wegens slechte kwaliteit van de drum.

Ik maak de cartridges altijd open door bovenaan en direct rechts van waar je de vingers plaatst om ze uit te nemen een gat te smelten met een heet gemaakt hobbymes. Er mag trouwens geen plastic in de toner komen. Met een LED lampje kan je dan zien hoe veel toner er nog in zit en eventueel bijvullen. Bij een laag niveau zie je een dunne verdeelstang van staal boven de toner uit komen. Omdat er zo veel slechte cartridges zijn en ook vaak over datum, doe ik een oude cartridge die een nog goede drum heeft niet zomaar weg. Ondanks dat toner zo verschrikkelijk stuift vul ik ze dan graag bij (bij toner wel precies het juiste type toner gebruiken). Er zijn winkels die het voor u willen doen of waar u toner kan kopen.

Bij aanschaf van cartridges: voor euro 20 kan je ze al krijgen als u zoekt met advertentiezoeker.nl en originele van HP drukken vaak de letters te smal plus onvoldoende zwart af. Hierbij opgemerkt dat mijn cartridges altijd over de houdbaarheidsdatum zijn. Het kan uit om tweedehands cartridges zelf op te halen en te bekijken omdat die met schade vaak apart gedaan worden of ze zijn kapot gestoten en door iemand uit het afval gehaald. Bij bijzonder oude cartridges kan de drum beschadigen door het lostrekken van de afsluit strook en rubber randen kunnen vergaan zijn. Nieuw kost een cartridge Euro 70 tot Euro 120. Succes
 
Het verticale lichtere gebied kan betekenen dat de toner op is.
Screenshot zeker niet bekeken..?
Zou ik eens doen, daar geeft de printer zelf aan 71% toner....:shocked:
 
Voordat je hem weg doet, want bij deze kosten kan dat echt niet meer uit... probeer eens of je totale factory reset kunt geven...
Helpt het :cool: helpt het niet... dat deed ie toch al niet goed...

PS: een super Brother z/w All-in one kosstte me 2 j geleden ca 180 euro, een MFC-L2720DW
Ben er nog steeds super blij mee.
Toner 20 euro bij total inkt in Elst (GLD).
Doe je meer dan 3000 prints mee.
De Brother laser is dus laag in de printkosten en de scan zijn prima. En een copy appraat thuis is ook super handig.
Dubbelzijdig printen, helaas niet voor hert scan gedeelte, moet je eerst pdf-en..wat wel kan, maar een stap extra.

2e hansje kan prima, maar alleen als ie << 100 euro zit en uitstekend werkt.
 
Screenshot zeker niet bekeken..?
Zou ik eens doen, daar geeft de printer zelf aan 71% toner....
Dat is nou ook wat! Zou ik eens doen zegt die. Deze printer kan niet bijhouden hoe veel toner er in zit. Dat staat zelfs vermeld op deze statuspagina. Zonder onderhoudset kan de printer zeker ook.

Er is niets mis met deze printer. Zelfs al zou de cartridge een keer vroegtijdig hebben opgegeven dan nog kan die goedkoop en goed blijven printen. Fouten van verstopte koeling komen wel eens voor, dan wordt de linkerkant te zwart en de fusor (die er van achteren kan worden uitgehaald) is niet goed meer op onderdelen wanneer er spetters op papier komen. Papier doorvoer is verder wel eens een probleem.

Zou u willen zien dat de printer zelf nog goed is, leen dan een cartridge van iemand in de buurt via peerby.com Nogmaals: succes
 
Reparatie café met vrijwilligers kun je ook nog proberen. Het proberen is iig wel duurzaam...
 
Iedereen bedankt voor het reageren! Papierdoorloop werkte ook al matig en heb besloten om een nieuwe printer te kopen!
 
Het zijn vaak kleine ingrepen om een ongemak te verhelpen en er zijn stap voor stap aanwijzingen te vinden op Internet. Bovendien zijn laserprinters niet uit te drogen en altijd gebruiksklaar. Andere laserprinters zullen ook wel hun eigenaardigheden hebben maar als het toch zo moet zijn, verkoop het dan nog want het is goedkoop printen. Succes met de aanschaf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan