Problemen Plasma samsung ps60e6500

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoerdje87

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 dec 2018
Berichten
2
Hallo,
Ik heb een samsung tv plasma ps60e6500es. Hierbij zijn in de voeding 2 mosfetjes op de koelribben doorgebrand, is er iemand met dezelfde tv toevallig of iemand die een schema van deze voeding heeft?
Het probleem is dat is niet meer de waardes van deze mosfetjes kan lezen.
 
Hallo

Hier staat een link naar schema van de voeding ...

Wel in het Pools , maar zal wel het minste zijn ...

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3407513.html

Mosfet's niet leesbaar ... of echt uit elkaar gespat , en niets meer aanwezig .. is wel een heel verschil.

Meestal gebruikt men vermogen n kanaals mosfet's in dergelijke voedingen.

Plasma scherm zegt mij ...

Hitte , defekte soldeerverbindingen , uitgedroogde condensatoren , verlopen weerstanden , etc ....

Een geschakelde voeding herstellen vraagt de nodige ervaring , alsook meettoestellen. (e.s.r. meter / oscilloscoop , etc ...)

Deze voedingen zijn niet vergevingsgezind .. 1 defekt , of van waarde verlopen onderdeel , is voldoende om alle reeds vervangen onderdelen opnieuw te doen sneuvelen.

Peter
 
Hallo Peter

Dank je wel voor de link, ik ga me er even in verdiepen en kijken of ik de onderdelen hieruit kan halen die ik nodig heb.
1 mosfet is uit elkaar gespat en de 2e is een gat in gebrand.
Op de andere koelribben zitten ook allemaal verschillende mosfet's, dus het lijkt me dat ik wel even de goede er weer bij moet zoeken.

Ik heb al gelezen dat er met deze voedingen vaak slechte solderingen in zitten dus die wou ik zowiezo even bij langs.
Ook las ik net via de poolse site dat er een weerstandje wel eens problemen kan geven, dus mischien ook handig om die gelijk te vervangen.

En is het handig om alle condensatoren uit voorzorg te vervangen of kan ik die doormeten. ik weet wel dat als ze bol staan dat ze dan zowiezo kapot zijn, maar dat ze ook kapot kunnen zijn als ze niet bol staan.
 
Hallo

Gaten in mosfet's , en mosfet's die uit elkaar zijn gespat , is niet echt gezond ...

Timing en synchrnonisatie in de aansturing van deze kan een mogelijke oorzaak zijn.

Defekte condensatoren (rimpel) kan hier aan de basis liggen.

Een e.s.r. meter , of oscilloscoop zijn zeer handige toestellen voor het vlot herstellen.

Zonder deze , is het een beetje gokken / handoplegging om de defekte onderdelen te vinden.

Hou er rekening mee , dat (mits de zware schade aan de mosfet's) de transformator kern gemagnetiseerd kan zijn ...

Dan is het zeker einde oefening met deze ...

Ik schakel altijd een gloeilamp (50 of 100W) in serie met de primaire van de voeding als rudimentaire stroombegrenzing.

De voedingsspanningen in dergelijke voedingen zijn dodelijk , wees dus voorzichtig tijdens het meten/manipuleren van deze.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan