Acces Formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

ceespeters

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2018
Berichten
13
Goedemorgen.
ik heb een vraag.
Ik werk ik MS ACCESS met formulieren die door een macro worden geopend.

De velden die ik al ingevuld heb met een ander formulier zie ik hier.

Dit bedrag wil ik veranderen maar ik krijg een geluidje te horen en ik kan het niet veranderen.

Welke instelling is fout waardoor ik dit niet kan veranderen.

Ik hoop dat u met de schermopnames iets kan doen.


Cees Peters
 

Bijlagen

  • 2018-12-05 (1).png
    2018-12-05 (1).png
    30,9 KB · Weergaven: 71
  • 2018-12-05 (2).png
    2018-12-05 (2).png
    171,5 KB · Weergaven: 65
  • 2018-12-05.png
    2018-12-05.png
    190,8 KB · Weergaven: 53
Ik kan niks met de schermafbeeldingen; zo is niet te zien welke velden je wilt kunnen aanpassen, en hoe de velden zijn gekoppeld (of niet) aan velden. Dus graag wat meer informatie! En dan vooral dus om welke (tekst)velden het gaat, hoe het formulier is ingesteld (mag je wel bewerken?), of er een muteerbare query onder de formulieren hangt etc. De vraag waarom je met macro's werkt en niet met VBA bewaren we wel voor een andere keer :).
 
Access

De invilvelden Uitgaven ; ontvangen ; ED wil ik het bedrag veranderen.
 
Dat is een deel van de antwoorden :). De belangrijkste heb je overgeslagen. Mag het formulier wel bewerkt worden? En (en dat is de allerbelangrijkste) hangt er wellicht een query onder die niet bewerkt kan worden?
 
Goedemorgen.

ik heb een leeg formulier gebruikt en daarna de velden toegevoegd.
hier werkt het goed ik kan het veld "controle" aan vinken.
ik denk dat ik wel met een query moet werken om de records waarvan de controle uit gevinkt staan, waarna ik deze uit wil vinken.
zoals ik al zeg zonder deze query werkt het formulier wel.


BVD Cees
 
Een 'leeg' formulier maken betekent dat het formulier geen recordbron heeft. Dan kun je ook geen velden toevoegen, tenzij je eerst een tabel of een query als bron toekent. Dan kun je de velden uit die bron gebruiken.
ik denk dat ik wel met een query moet werken om de records waarvan de controle uit gevinkt staan, waarna ik deze uit wil vinken. zoals ik al zeg zonder deze query werkt het formulier wel.
Hier proef ik een stukje van het probleem, dat ik al in #2 aanstipte: is de onderliggende query wel te bewerken? Als ik het goed lees, en de tabel is wel te bewerken, en de query niet, dan ligt het probleem dus in de query. De vraag is dan wel gelijk waarom je een query gebruikt en niet de tabel. Dat zou voor de data niet uit mogen maken. En als de query dezelfde velden bevat als de tabel, dan is de query sowieso overbodig.
Maar aangezien we de query nog steeds niet hebben gezien, is er dus nog steeds weinig van te zeggen :)
 
Goedemorgen.
In het formulier gebruik ik de recordbron en daar maak ik een Query mee (de 3 puntjes).
De query heb ik het veld de opdracht gegeven om alleen die records te laten zien waarvan het besturingselement bron (controle) is onwaar.
Nu wil ik dit aan vink vakje in het formulier (wat ik inmiddels geopend heb) het aan vink vakje wat dus op onwaar staat bewerken dat ik het kan aanvinken.
Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar.
heb je iets aan deze uitleg van mij, ik hoop het wel.

Cees
 
Als je een bewerkbaar formulier hebt, dan is de data altijd te bewerken. Een selectievakje kun je dan altijd aan- of uitvinken. Ongeacht of je filtert in de query of niet. Alleen krijg je, als je filtert in de query, de eenmaal veranderde records niet meer te zien als je het formulier nog een keer opent. Maar volgens mij heb je wat ik in #2 heb gevraagd nog steeds niet getest: kan je de query muteren of niet? Want daar ligt hier het probleem. En als je de query niet kan muteren, dan wil ik graag de db zien, of in ieder geval de SQL van die query. Dus geen schermplaatje, maar de volledige code.
 
Ik zou je een kopie van de database willen sturen maar dat gaat helaas niet.
Dan zou je het probleem kunnen zien en kijken waar het [probleem ligt.

Sorry

Cees
 
Als je de db op een fileshare kunt zetten, en de link mailen, dan kan ik hem wel ophalen.
 
Goedemorgen.
Het lukt mij niet om op een "fileshare" te plaatsen.
Is er een andere manier?
 
Je kan die uploaden naar jezelf via bv Wetransfer https://wetransfer.com en dan de link naar het bestand die je krijgt in de antwoordmail hier posten.
Het is gratis tot 2 GB en de link blijft één week geldig.
 
De download werkt en ik kan je DB openen maar je formulier ziet er heel anders uit dan je Printscreen van hierboven.
Verder zie ik in de bron van je formulier "(1)..... 67" dat je de twee tabellen gebruikt zonder dat er een realtie tussen beide gelegd is, dus komen daar geen gegevens in, laat staan dat het werkt.
 
Voor degenen die het linkje straks kwijt zijn: de db is makkelijk te posten qua grootte, dus bij deze :).
Nu een veel groter probleem: deze db is a) niet wat je in je plaatjes laat zien en b) (en dat is het grootste probleem) heel slecht (zeg maar: niet) genormaliseerd. En daar zou ik eerst eens mee beginnen, want deze opzet gaat je alleen maar nog meer en nog grotere problemen opleveren.
Persoonlijk zou ik hier geen seconde tijd aan verspelen om hem op te lappen. Wat dus niet kan, want we missen het grootste deel van de database :).
 

Bijlagen

  • Test database.zip
    39,6 KB · Weergaven: 26
Dank je voor het bericht.
Wat je nog schrijft na dat je aan mij bericht hebt is niet aan mij gericht dacht ik.
ik wil graag van je een uitleg. je geeft in mijn berichtje maar een deel en in de andere opmerking ja je heel de database afkraken.
leg mij dit een uit en niet in die dure woorden maar gewoon Nederlands
 
... en in de andere opmerking ja je heel de database afkraken.
Nou, dan lees jij iets heel anders dan dat ik heb opgeschreven, ik heb bij mijn weten nergens de database afgekraakt. Dat zou ik ook alleen doen als ik de hele db zou kunnen zien. :D. En dan nog, volgens mij geef ik alleen maar een verslag van de observaties die ik gedaan heb. En die zijn dus, dat je database niet of slecht genormaliseerd is. En daar begint het ontwerp van elke database mee. Daarbij staat niet de vraag: “wat stop ik er in?” centraal, maar de vraag “Wat wil ik er uit halen?”.

Beginnende database ontwerpers maken die fout heel vaak, gevorderden ook nog wel. In jouw geval bijvoorbeeld heb je in een tabel de velden Jaar, Maand, Week, Datum, en nog zo 4 datumvelden staan. De combinatie van de waarden in Jaar, Maand en Week (zeker als je ze afzet tegen de waarde in Datum) leveren een onmogelijke datum op. Dus wat is de waarde van die velden? Als je op enig moment het jaartal nodig hebt, of de maand, dan haal je die eenvoudig uit het datumveld. Idem voor het Weeknummer. Wat je nooit doet: los opslaan in een database! En dat soort zaken bedoel ik dus.
Ook in de tabel Database zitten volgens mij overtollige velden. Of velden die in een andere tabel thuishoren.

Ik raad je dus aan om je sowieso te verdiepen in normaliseren (de cursus Access in de Handleiding sectie bijvoorbeeld).
 
Goedemorgen.
Sorry dat ik het verkeerd gezien heb.
Ik heb er even naar gekeken maar het is een hele ingewikkelde "Formule". Ik ga er zeker iet mee doen of beter gezegd te proberen of ik er mee kan werken.
 
Als je de complete database kan posten, kunnen we er iets serieuzer naar kijken. Dan wordt het probleem hopelijk ook een stuk inzichtelijker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan