Access 2016 en 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
584
Office versie
miDer
In Access 2016 wordt voor het vinden van de actuele datum de volgende VBA code gebruikt.
De code werkt probleemloos en de actuele datum wordt direct getoond.

Dezelfde code in Access 2007 geeft aan dat de actuele code niet gevonden kan worden.
Geen foutmelding of iets dergelijks maar de actuele datum kan niet gevonden worden.
Waarom zou in Access 2007 deze code niet werken?

Code:
Me.S_MJ1.Form.RecordSource = "QSmj1"
Dim rst As Recordset
Dim frm As Form
    Set frm = Me.S_MJ1.Form
    If IsDate(Me.FindRec) Then
        Set rst = frm.RecordsetClone
        With rst
        'Datum is de huidige datum
            .FindFirst "Datum = Cdate(" & CDbl(Me.FindRec) & ")"
            If Not .NoMatch Then
                frm.Bookmark = .Bookmark
            Else
                MsgBox "De huidige datum is niet gevonden!" & Chr(13) & " Kies Ok ", 0, "Attentie"
            End If
            .Close
        End With
    End If
Set rst = Nothing
 
Behalve de (in mijn ogen dan) af en toe wat wonderlijke opdrachten, zou hij moeten werken. Dat je een foutmelding krijgt in de db als je hem in een lagere versie opent, duidt op problemen met de bibliotheken. Hogere versies gebruiken hogere bibliotheek versies, en die worden door een lagere versie niet herkend of geaccepteerd.

De ‘fout’ hoeft ook helemaal niks met het datumverhaal te maken te hebben (al krijg je vaak met datumfuncties deze foutmelding). Als je de db compileert, spoort Access alle fouten voor je op. Of de plekken waar deze optreden, bijvoorbeeld doordat je bibliotheken niet kloppen. Herstel die fouten, en je datumcode doet het ook weer.
 
Beste Octafish,
Voordat ik de vraag stelde heb ik hetgeen je voorsteld gedaan.
Ik krijg geen foutmeldingen. De code is bedoeld om in de tabel het record met de actuele datum te tonen.
 
En heb je de bibliotheken gecontroleerd? Want daar vermoed ik toch het probleem.
 
Bijgaand een beeld van de aanwezige bibliotheken.
Ik heb getracht te kijken wat zou ontbreken maar dit kan ik niet vinden.
accessbibliotheek.jpg
 
Ik zie er niet zo veel bijzonders aan als ik de lijst zo zie, al vraag ik me af waarom je de Multi-dimensional versie van ADO gebruikt. Heb ik nooit nodig gehad, en ik zou ook niet weten wat-ie doet. Je zou sowieso een nieuwe db kunnen maken, en de tabellen+queries+formulieren+modules die je voor dit probleem nodig hebt daarin importeren, en kijken of het probleem dan nog bestaat. En alle niet-noodzakelijke bibliotheken dus verwijderen.
 
eens kijken of dit de oplossing is
 
Na eindeloos zoeken blijkt dat vba het findrec niet herkend.
De olb nagekeken en voor zover ik kan nagaan is voor vba de olb aanwezig.
findrec heb ik in Access 2016 gebruikt.
Octafish je had weer gelijk het probleem zit in de bibliotheek.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan