Doortrekken COAX bekabeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

StefanSon

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2009
Berichten
86
Goedemorgen allemaal,

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik hier juist ben qua rubriek, maar hoop van wel.

Recent ben ik een nieuwe woning betrokken, waarbij in de woonkamer geen COAX aansluiting is.
Wel bevind zich hier een oude UTP aansluiting, welke mijn provider Ziggo, niet meer gebruikt.
Het idee is nu om deze UTP eruit te trekken en vervolgens een COAX door deze UTP buisjes te trekken.

Mijn vragen zijn vervolgens nu als volgt;
- Is dit überhaupt mogelijk, en pas COAX door een UTP leiding?

Mocht dit zo zijn, dan ben ik alvast een heel groot stuk geholpen, maar komt wel een tweede vraag.
Ik weet namelijk niet direct welke stukken ik nodig heb om op mijn 'lege' COAX aan te sluiten.

- Wat voor koppel stuk moet op het begin in de meterkast bijvoorbeeld op de binnenkomende lijn?
- Wat voor koppel stuk moet ik hebben om de monteren aan het einde voor het maken van een doosje op de muur?

Ik hoor graag jullie TIPS en TOPS!

Groetjes,
Stefan
 
Indien er gewoon 5/8 installatiebuis is gebruikt zal het doortrekken van een coax kabel geen probleem geven, gebruik wel een kwaliteitskabel, koppelstuk en wandcontactdoos, voor het juiste scheidingsfilter kun je bij Ziggo terecht.
Wat zit er in die meterkast qua coax?

En Ziggo heeft nooit UTP gebruikt, PTT gebruikte "vrougah" telefoonkabel en een is/ra punt, is dat het niet geweest?
Een echte UTP kan ook voor van alles worden gebruikt, ook TV.
 
Hoi Lange Pier!

Dat durf ik jammer genoeg niet te zeggen, het is inderdaad een oude 'KPN' aansluiting met contactdoos op de muur.
Verschil en grootte van een 5/8 buisje durf ik ook niet te zeggen, daar heb ik nét wat te weinig kennis en ervaring voor :)

En met scheidingsfilter weet ik niet precies wat je bedoelt, wel hebben we een goed geïsoleerde kabel van 75 'ohm'?

Groet,
Stefan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
5/8 installatiebuis wordt vrijwel altijd gebruikt in woningen.
Maar op de vraag wat er in de meterkast aan coax binnenkomt lees ik niets.
Een scheidingsfilter zit meestal al in de wandcontactdoos maar ernaast heb je er ook eentje nodig om de tv/radio signaal te scheiden van het data signaal voor internet.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/
Zou daar gebruik van gaan maken.
 
Je zit hier in de juiste sectie. Ik zal de andere sluiten, je mag slechts 1x dezelfde vraag stellen.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan