• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vast in iteratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulvdHamsvoort

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 dec 2018
Berichten
2
Dag allemaal,

Ik loop vast in een iteratie.

In het model in de bijlage heb ik eerst een berekening gemaakt om vanuit een periodieke inleg (B3) naar een doelbedrag te rekenen (F14). De periodieke kosten worden berekend over het verschil tussen je doelbedrag en je tot dan toe opgebouwd vermogen.


  • Kolom B: Het eindbedrag van vorige periode + de inleg;
    Kolom C: kosten = (verschil tussen doelbedrag en eindbedrag van vorige periode) * 1%;
    Kolom D: Opgebouwd vermogen - kosten;
    Kolom E: Rente op opgebouwd vermogen à 3%;
    Kolom F: Opgebouwd vermogen + rente.

De kosten zijn dus afhankelijk van het doelbedrag. Hoe hoger echter het doelbedrag, hoe hoger de kosten, waardoor het doelbedrag weer daalt. Door middel van iteraties bereken ik het optimum. So far, so good.

Nu probeer ik echter vanuit het doelbedrag terug te rekenen naar de periodieke inleg (zie rij 16 t/m 29). Hier krijg ik alleen telkens de fout "#GETAL". Om het model te simplificeren heb ik voor de kosten al een vaste waarde van 10 ingevuld, zodat het aantal afhankelijkheden afneemt. Ik blijf echter een fout krijgen als ik de formule van F28 kopieer naar F29.

Kan iemand mij vertellen wat ik mis?

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Eindbedrag naar beginbedrag.xlsx
 
Je kan de functionaliteit DOELZOEKEN gebruiken.

Zie bijlage. Hierin heb ik een macro opgenomen waarin ik aan het doelzoeken ben geslagen, deze macro start als je het in gele vak het doelbedrag veranderd.
 

Bijlagen

  • Eindbedrag naar beginbedrag (AC).xlsm
    19,2 KB · Weergaven: 24
eigenlijk heb je een kringverwijzing gemaakt, dus excel loopt er in vast.
ik heb eventjes F29 geknipt en geplakt in G29 en daarna F28 doorgetrokken naar F29.
Op die manier wilde ik die kringverwijzing doorbreken.
Als je nu een getal invult in G29, dan krijg je een resultaat in F29 zoals je wilde met je eigen formules.
Dan heb ik een macro zelf getallen laten invullen in die G29 en het resultaat geplakt in de kolommen M:N.
Nu stel ik vast dat bij 469 de bekomen afwijking het kleinst is.
Dus bij jouw voorwaarden zou deze oplossing het best overeenkomen.
 

Bijlagen

  • Eindbedrag naar beginbedrag.xlsb
    26,5 KB · Weergaven: 13
Als je de formule van F28 naar F29 gekopieerd krijg je:
B29 is afhankelijk van F29
D29 is afhankelijk van B28
F29 is afhankelijk van D29

Ja zal, naar mijn idee, iets moeten doen aan de formules in B19 t/m B29.

Ik hoop dat dit helpt.
 
Hartelijk dank voor de antwoorden!

De wijze waarop jullie het probleem oplossen, met DOELZOEKEN, is voor deze casus prima. Breid je het model uit, vereist het berekenen van een antwoord op deze manier echter behoorlijk wat CPU power. Ik hoopte daarom dat er een eenvoudigere manier was waarmee je het probleem in formule-vorm kon tackelen. Aangezien jullie als experts deze niet geven, ga ik er vanuit dat het niet mogelijk is. En dat is natuurlijk ook een antwoord :)

Nogmaals dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan