Vreemd SSID verhuist mee naar ander kanaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Berichten
114
Hallo met z'n allen,
Mijn draadloze netwerk (Modem en Router van Ziggo) zit eerst op kanaal 9. Dan zie ik met inSSIDer (doorzoekt de lucht naar WiFi-bronnen, SSID's), dat er een ander en iets sterker netwerk over het mijne op kanaal 9 heen ligt. Om interferentie te vermijden ben ik naar kanaal 3 verhuisd. Daar is het rustiger. Maar wat schetst mijn verbazing: Het vreemde netwerk zit na enkele ogenblikken ook weer over mij heen, maar nu dus op kanaal 3. Dan maar weer opgehoepeld naar kanaal 11, ook rustig kanaal. Maar ook dan: na enkele seconden is die vreemde snuiter ook weer op kanaal 11.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Ik gebruik niet 5GHz. Kanaalbreedte 20/40kHz.
Graag het licht op dit probleem.
Alvast dank.
 
Wifi uitpeilen en even een bezoekje brengen!
 
Kan (en zal) ik doen.
Maar wat is dan de oorzaak van die tamelijk ogenblikkelijke meeverhuizing? Kan me niet voorstellen, dat de buurman (of whoever) aan een stuk door naar de kanaalbezetting zit te kijken en dan in een paar seconden mee verhuist.
Wat zou ie er mee voorhebben? Hij heeft van dubbele kanaalbezetting dan zelf ook last toch?
 
Is het niet iets wat bij jouw eigen modem hoort? (versterker of zo) Lijkt me sterk dat een ander constant met je mee verhuist naar een ander kanaal.
 
Een kanaal is (in bandbreedte gezien) niet scherp begrensd maar overlapt andere kanalen. Lees dit even. Gebruik bij voorkeur kanaal 1,6 of 11 anders heb je sowieso interferentie. Als in de omgeving al 1, 6 en 11 al worden gebruikt kies dan het kanaal waarop het zwakste signaal van een andere wifi router zit. Als iemand 3 gebruikt, kies dan 11. Als iemand 9 gebruikt kies dan 1.

Misschien heeft de buurman twee of zelfs 3 wifi routers, die op verschillende kanalen staan. Afhankelijk van hoe je laptop staat zal inSSIDer deze wel of niet oppikken. Het programma inSSIDer laat de sterkte (dBm) van elke wifi signaal zien en die is belangrijker dan het kanaal. Kies een kanaal waarop andere routers bij jou een zwak signaal geven.
 
Een kanaal is (in bandbreedte gezien) niet scherp begrensd maar overlapt andere kanalen. Lees dit even. Gebruik bij voorkeur kanaal 1,6 of 11 anders heb je sowieso interferentie. Als in de omgeving al 1, 6 en 11 al worden gebruikt kies dan het kanaal waarop het zwakste signaal van een andere wifi router zit. Als iemand 3 gebruikt, kies dan 11. Als iemand 9 gebruikt kies dan 1.
Dit is me allemaal bekend. Heb ook de andere kanalen geprobeerd, m.n. 1, 6 en 11. Dit verandert niets aan het verschijnsel, dat het andere storende netwerk meeverhuist.

Wel viel mij op, dat de storende WiFi-bron een SSID heeft, dat met HZN begint. Dat moet de WiFi-faciliteit van de Horizon-box van Ziggo zijn, die in gebruik is. Op dit actuele moment kan ik dat niet controleren, omdat het adres, waar het verhaal zich afspeelt niet mijn thuisadres is en ik me daar op dit moment ook niet bevind. Morgen ben ik weer wel daar en ga het bekijken door de WiFi van de box uit te zetten.
Ik zal het resultaat dan nog melden.
 
Mijn draadloze netwerk (Modem en Router van Ziggo) zit eerst op kanaal 9. Dan zie ik met inSSIDer (doorzoekt de lucht naar WiFi-bronnen, SSID's), dat er een ander en iets sterker netwerk over het mijne op kanaal 9 heen ligt. Om interferentie te vermijden ben ik naar kanaal 3 verhuisd
Vandaar het eerste deel van mijn reactie. Het tweede deel was een mogelijke oorzaak.
 
Er is software waarmee je kunt zien een netwerk kunt scannen
1. look@Lan als je hem nog ergens kunt downloaden
2. Netscan https://www.softperfect.com/products/networkscanner/
3...

Er zijn ook apps die je op een tablet of laptop kunt installeren om een netwerk te meten qua veldsterkte, de Wi-Fi sterkte
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan