• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp om automatisch leerlingen in te delen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Cow18, je bent GEWELDIG!!! Het werkt erg fijn.


Ik heb meteen alle kinderen er al ingezet en ook de werkjes. Ook wilde ik met voorwaardelijke opmaak aangeven dat iedere dag in de kolom P t/m V een eigen kleur krijgt.
Bijvoorbeeld: maandag = blauw
Dinsdag = groen
Woensdag = rood,
Donderdag = geel,
Vrijdag = paars
Deze voorwaardelijke opmaak zie ik terug in de tabel. Maar wanneer ik de VBA uitvoer dan laat hij de voorwaardelijke opmaak van de kleuren enkel in kolom P en Q zien, de cellen in de overige kolommen hebben niet meer mijn toegewezen kleur, maar zijn kleurloos.
 
zie macro "CondiKleurtjes"
Daarin staat een linkje zodat je eventueel zelf nog je kleurtjes kan aanpassen.
Zelf ben ik niet zo'n fan van dergelijke kleurboeken ...

Die 3e tabel staat nu helemaal links, daar had je niet zoveel aan.
Op die manier staan de 3 voornaamste tabellen samen op je scherm.

Als je nog een foutje ziet, het kan wel, want ik kreeg op het laatst de kriebels ervan.
Je hebt daar dat kleine tabelletje met week 1 tot 4 en het aantal ingeplande leerlingen per week.
Eigenlijk probeer ik alle dagen een gelijke kans te geven.
Op die manier zitten die 6 leerlingen van week 3 op 4 verschillende dagen. Misschien wilde je de inplanningslogica ook nog per week anders doen ???
 

Bijlagen

  • automatisch inplannen hulp Cow 2.xlsb
    49,3 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
dennis, ik ga er van uit dat je de planning in zo min mogelijk dagen wilt. klopt dat?
dus als er maar 7 dagen nodig zijn dat er niet 2 weken gebruikt worden (10 dagen)

ps ik ben niet zo snel als Cow18 en ben nog bezig aan mijn versie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het excel bestand van cow18 al gebruikt. Het werkt al erg fijn!

Je schreef of er wellicht nog verbeteringspunten zijn. Een verbeterpunt zou het volgende zijn:
In de groep zitten kinderen uit groep 1 en 2. Veel werkjes kunnen ze ook samen doen zodat ze van elkaar leren. In het exceldocument dat was gemaakt is dit niet in te stellen. De kinderen uit groep 1 werken altijd met kinderen uit groep 1 en de kinderen uit groep 2 altijd met kinderen uit groep 2. Werkjes die ze samen kunnen doen worden nu niet automatisch ingeroosterd.

In de bijlage heb ik gezet, hoe dit wel mogelijk zou zijn.
https://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=333757&d=1547374742

Als ik:
  • in één kolom kan aangeven of een leerling in groep 1 of 2 zit en
  • in de kolom met activiteiten kan aangeven of de activiteit voor groep 1, voor groep 2, of voor groep 1+2 is,
dan kunnen in de tabel waarin de kinderen ingeroosterd worden alle kinderen staan, niet enkel de kinderen uit één jaargroep.

De werkjes waarbij aangegeven is dat de activiteit voor enkel groep 1 of 2 is, worden dan gedaan door kinderen uit het eigen leerjaar.
De werkjes waarbij is aangegeven dat ze voor zowel groep 1 als 2 zijn, daarbij kunnen de leerlingen willekeurig ingeroosterd worden met een leerling die het nog moet doen. Dit kan dan een leerling uit dezelfde jaargroep zijn, maar ook uit de andere jaargroep.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de insteek van sylverster-ponte vereenvoudigt de ganse zaak drastisch, ipv op 5 borden schaak te spelen is het nu een gewoon schaakspel geworden.
Alleen door die laatste reactie van meneerdennis moeten er nu ook nog damstukken bij komen :rolleyes:
Alles is mogelijk in een cowboyfilm.
Ik had anders graag die foto in bijlage gezien om een idee te krijgen van dat laatste, alleen is die zo niet beschikbaar, kan je die anders nog eens via die paperclip toevoegen.
Maandag zal ik er dan eens naar kijken, sylvester mag alvast een voorzet doen ... .
 
Poging 2, om de bijlage erbij te krijgen.

De geweldige code die Cow18 had geschreven werkt niet in het bestand dat in de bijlage zit, want ik heb extra kolommen en bladrijen erin gezet om uitleg erbij te typen.
Het bestand is dus enkel om uitleg te geven van wat ik bedoel.
 

Bijlagen

  • Leerlingen kunnen ook samen een werkje doen .xlsb
    44,1 KB · Weergaven: 31
even wat uitleg
tabblad "gegevens"

- cel O1 : daar tik je een datum in e in J2 krijg je de overeenstemmende maandag van die week.
Eronder krijg je dan 6 weken van maandag tot vrijdag.
De 2e kolom, die is leeg als het die dag vakantie is. of de kleine letter "a", als het een gewone schooldag is.
Die kleine "a" wordt dan een vinkje, door het gekozen lettertype.
klein detail, van week1 maandag tot vrijdag, die hebben nu een achtergrondkleurtje.
Als je straks die kleurtjes naar jouw inzicht en creativiteit aanpast, dan krijg je die straks terug in de overzichtsweken.

- lijst van de leerlingen met in de 2e kolom de groep en de 3e kolom diezelfde "a" als ze aanwezig zijn.

- lijst met de taken, zoals door jou voorgesteld.

Druk op de knop "inplannen leerlingen" en je krijgt de resultaten in de kolommen R:W.
Korte samenvatting daarvan krijg je in de draaitabel vanaf kolom Y.
In O4 : P9 krijg je anders ook al een indicatie.
Dan ga je naar het volgende tabblad "weken"
Daar krijg je ipv. onder elkaar, de verschillende weken naast elkaar.
Desnoods kan je die afdrukken met de macro "afdrukken"

Dit werkt voor tot 99 leerlingen en 99 taken.

Voorlopig verander ik niets aan de koppen van de weektabellen, dus als je een nieuwe taak uitvind, dan krijg je die niet in je weektabellen.
 

Bijlagen

  • Leerlingen kunnen ook samen een werkje doen (1).xlsb
    62,6 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
cow18,
top idee dat je kan aangeven of er een vrije dag tussen zit. Dat werkt erg fijn! :D

Voorlopig verander ik niets aan de koppen van de weektabellen, dus als je een nieuwe taak uitvind, dan krijg je die niet in je weektabellen.
De activiteiten die in mijn voorbeeldje had getypt dienden enkel als voorbeeldactiviteiten. Deze activiteiten zouden gekozen kunnen worden om te doen, ze veranderen echter bij iedere thema. Nu kunnen ze niet meer aangepast worden.
In de vorige versie kon ik de activiteit intypen en in de tabel waarin de leerlingen ingeroosterd was veranderde dan automatisch de naam in het werkje dat ik gekozen had. Jammer dat dit in deze versie niet meer in te stellen is.
Cow18, je hebt al ontzettend veel tijd en energie gestoken in het maken van het bestand en ik wil je enorm danken voor al je hulp. Mocht iemand kunnen helpen om ervoor te zorgen dat er steeds nieuwe activiteiten in gezet kunnen worden dan is het perfect. Ik weet zeker dat er dan heel veel kleuterdocenten enorm graag met dit document aan de slag gaan. Het scheelt zo ontzettend veel puzzelwerk bij het inplannen van de leerlingen.

In de ideale versie worden in het document dat Cow18 had gemaakt, in kolom E de taken getypt worden. Deze namen zouden dan overgenomen moeten worden in de andere tabellen. Sorry voor mijn vele wensen.
 
zo dan ?
Heel uitzonderlijk gebeurt het eens dat niet alle leerlingen ingepland zijn. Ik zie nog niet waarom. Je krijgt op dat ogenblik een melding.
Je laat de macro dan best nog een keer lopen.
Je krijgt een handig overzicht van de inplanningen per dag, groep en taak in de draaitabel op tabblad "uitvoeren"

Als je nog een foutje ziet, laat het maar weten
 

Bijlagen

  • Leerlingen kunnen ook samen een werkje doen (3).xlsb
    82,5 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Cow18, bedankt voor je vele werk weer.

Ik heb het aantal leerlingen dat ik nu in de klas heb ingevoerd (29),
en ook de vaste werkjes die ik bij het huidige thema op het taakbord heb staan.
(in de bijlage zit het document waarin ik alles heb ingevoerd).

Bij mij is het helaas niet uitzonderlijk dat niet alle leerlingen ingepland zijn, maar iedere keer.
Steeds krijg ik een melding te zien dat het aantal leerlingen voor een onderdeel niet klopt. Wanneer ik in het tabblad 'weken' kijken dan zie ik bij een aantal leerlingen 2 dagen staan, misschien heeft dit ermee te maken. Hiervan heb ik een screengrab gemaakt:
schermafdruk.JPG
 

Bijlagen

  • Leerlingen kunnen ook samen een werkje doen versie 3 (met ingevoerde gegevens).xlsb
    73,6 KB · Weergaven: 17
1 stomme tikfout zat daar achter
 

Bijlagen

  • Leerlingen kunnen ook samen een werkje doen versie 3 (met ingevoerde gegevens).xlsb
    91,6 KB · Weergaven: 31
Cow18, ik ben je enorm dankbaar!
Het inplannen werkt op deze manier enorm fijn.
Je hebt een waar kunstwerk gemaakt. DANKJEWEL!!!
:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan