beeldgrootte aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik ben een behoorlijk ervaren photoshop beeldbewerker maar één ding lukt me niet. Ik heb een foto gereduceerd (en opgeslagen) tot een klein postzegelformaat waardoor het beeld zwaar geblokt wordt met zichtbare pixels (de bekende kleine thumbnailfotootjes van bv 200x300px of nog kleiner). Ik wil een dergelijk bewust geblokt beeld weer opblazen tot groot formaat bv 60x90 cm (en printen voor aan de wand) waarbij de pixelblokjes als zodanig scherp begrensd blijven. Maar wat ik ook probeer met de beeldafmetingen en resolutie: de pixelblokjes (die ieder toch maar uit één kleur kunnen bestaan) vervagen bij opdeling steeds weer, de scherpe grenzen verdwijnen helemaal en worden vermengd met buurpixels. Zie ik ergens iets over het hoofd in het menu van de afbeeldingsgrootte?
 
Ik heb geen verstand van beeldbewerking maar denk dat je vraag zo ongebruikelijk is dat daar geen echte softwareoplossing voor is. Waarschijnlijk begint elk pakket te rekenen zodra je de afbeelding wilt vergroten. Meestal zal men pixeleration immers niet willen zien. Je zou eens kunnen kijken of er "analoge" mogelijkheden zijn ipv digitale want dat lijkt mij de inhoud van je vraag, je plaatje vergroten zonder er iets aan te veranderen.
Of interpreteer ik je vraag verkeerd?
Ik vermoed dat je het probleem aan de afdrukkant moet oplossen.
Eerst "vectoriseren" zou idd ook wel eens de oplossing kunnen bieden.
 
Laatst bewerkt:

Dat is 'm Lange Pier, dank je wel! Ik wist wel van het bestaan van vectorafbeeldingen maar dacht dat het met de beeldgrootte-instellingen in PS ook moest kunnen. Niet dus.. Ik ben nu even snel aan de slag gegaan met de gratis Inkscape. Een studie op zich, maar het eerste resultaat met een proefje is dat het goed werkt. (de oorspronkelijke bitmap-jpg importeren, de gewenste grootte opnieuw instellen en vervolgens als .png exporteren. En die .png kan in PS weer gewoon verder verwerkt worden. Wat ik nog steeds niet snap is dat (gewoon in photoshop) een per definitie éénkleurige pixel die bij beeldvergroting opgedeeld wordt in bv 100 nieuwe pixels tóch uiteenvalt in vele kleurvariaties.
 
Ik heb geen verstand van beeldbewerking maar denk dat je vraag zo ongebruikelijk is dat daar geen echte softwareoplossing voor is.
Eerst "vectoriseren" zou idd ook wel eens de oplossing kunnen bieden.

Haha, geen echte software-oplossing? ik ga er van uit dat in digitale termen zo langzamerhand OVERAL een oplossing voor is ;) Het is inderdaad een ongebruikelijk soort beeldbewerking, maar met 'vectoriseren' lijkt het vooralsnog helemaal opgelost (zie mijn andere reactie op Lange Pier)!
 
"Haha, geen echte software-oplossing? ik ga er van uit dat in digitale termen zo langzamerhand OVERAL een oplossing voor is "
Mee eens. Ik bedoelde slechts dat zo'n oplossing waarschijnlijk niet binnen pakketten als Photoshop zouden zijn geïmplementeerd en dat je de oplossing buiten het pakket zou moeten zoeken in een workaround. Ik had echter buiten de waard (Lange Pier) gerekend :)
Note bene gebruik ik zelf, zij het als leek, Paintshop Pro:
"With Paint Shop Pro, you create both raster and vector images. You can also create an image with both raster and vector layers."
Maar het was zo lang geleden dat ik daar iets mee gedaan had dat het woordje "vector" niet bij me naar boven kwam.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan