USB krijgt onder Win10 ineens 2e partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

CisGooseBay

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 dec 2018
Berichten
2
Hallo, ik heb een heel vreemd probleem en hoop dat iemand mij raad kan geven.

Ik heb een aantal USB Flash Drives, verschillende formaten (2 Gb, 8 Gb, etc.) die ik toch al een tijdje gebruik onder Windows 7, 8.1 en sinds kort onder Windows 10 Pro.
Wat mij echter opvalt onder windows 10 dat er door de flash drive – zodra ik deze in de pc stop – 2 (!) driveletters gebruikt worden waarbij 1 van de 2 nooit geformatteerd geweest is en Win 10 dat nu dus wil gaan doen! Ik weet echter zeker dat ik maar 1 partitie op de USB heb staan, erger nog, als ik zo’n USB via DISKPART of een ander partitie tooltje configureer, en dus maar 1 partitie instel (en gecheckt op een Win7 pc = 1 partitie) en ik druk die USB in het Win10 station krijg ik meteen weer 2 (!) driveletters te zien waarvan er 1 nog geformatteerd moet worden.

Ik snap hier niets van! MBV oa DISKPART (helemaal cleanen) en daarna bijv. Partition Magic of EaseUs zie ik duidelijk dat ik de TOTALE ruimte die beschikbaar is gebruik voor 1 partitie en er eigenlijk geen ruimte meer is voor een 2e partitie. TOCH, zodra ik de betreffende USB in mijn Win10 PC stop…weer 2 partities waarvan de partitie die er in mijn ogen “bijkomt” geformatteerd moet worden.
De door mij ingestelde ruimte voor de 1e partitie is en blijft hetzelfde onder Win10 zoals ik het zelf ingesteld heb in de partitietools. Het “lijkt” wel alsof die 2e partitie (soms maar een paar Kb groot – ik heb er dus niets aan) er zomaar ineens is maar waar hij vandaan komt ??? Ik weet het niet.

Ook heb ik geprobeerd om in Win10 de 2e partitie samen te voegen met de 1e partitie…helaas, gaat niet lukken. Ook de 2e partitie gebruiken door er bijv een klein tekstdocument op te zetten heeft geen zin want de 2e partitie is totaal onbruikbaar. Waarom ik dit wil weten heeft er mee te maken dat ik op mijn systeem ongeveer 20 partities heb (3 2Tb schijven ieder 4 partities) en daarnaast nog een cardreader die alleen al 4 driveletters inpikt. Daarnaast nog een externe HD met 2 partities (Backup) en dan kom je dus snel in de problemen met het aantal beschikbare driveletters. 

Is er iemand die dit ook wel eens gehad heeft en misschien een oplossing weet? Ik zou je zeer erkentelijk zijn.

Grts CIS-GB
 
hit windows-x and hit 'command prompt (admin)'

type 'diskpart'

type 'list disk'

type 'select disk #', with # being your flash drive

type 'clean'

type 'create partition primary'

type 'format fs=fat32 quick'

type 'active'

type 'assign'

then finally type 'exit'
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan