Robocopy - hoe bestanden kopiëren van PC1 naar PC2 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
430
Ik heb géén verstand van Robocopy.

Het zou mogelijk moeten zijn om via WiFi bestanden te kopiëren van de ene PC (desktop) naar de andere (laptop).

Na vergeefse pogingen dan maar hier een vraag stellen.

praktisch voorbeeld:
PC: (naam, ik verzin maar wat: DESKTOP-ABCDEF
D:\Downloads\Folder1\Subfolder2

Laptop (naam: DESKTOP-VWXYZ)
D:\

Ik wil:
1. Subfolder2 naar D: (laptop) kopiëren, zodat daar ook een D:\Downloads\Folder1\Subfolder2 komt
2. Ik wil dat de folder en bestandsdatum ongewijzigd blijft, dus geen 'nieuwe' datum (dat gebeurt standaard wanneer een map niet bestaat)
Geloof dat je hiervoor /COPY : DAT /DCOPY:T moet gebruiken. (tussen copy en : en DAT, geen spaties uiteraard)

hoe moet de opdracht regel luiden?

Wanneer ik 1 goede opdrachtregel heb, kopieer ik die voor andere opdrachten uiteraard.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Sorry, Windows 10 x64 laatste versie.
Dat netwerk sharing heb ik al een paar keer geprobeerd. Er is 1 onverklaarbaar probleem: mijn laptop (een nieuwe) gaat soms.. in een powersaving mode (monitor gaat uit), na 3-4 minuten, terwijl in Windows settings alles op 20/30 minuten staat en wanneer hij op de adapter staat zelfs langer.
Soms gebeurt dat niet, dan blijft alles wonder-boven-wonder aanstaan.

Wanneer die in die powersaving mode gaat, valt de verbinding weg, m.a.w. er is geen netwerk verbinding meer tussen de PC en laptop. Met 'refresh' of soms opnieuw opstarten is de verbinding wel weer hersteld, maar het werkt niet goed op die manier.

Dus probeer ik het via WiFi.

Synchronisatie tools hebben 1 groot nadeel: wanneer bijvoorbeeld een folder van PC naar laptop wordt gekopieerd, terwijl die folder nog niet bestond op de laptop, dan wordt deze (uiteraard) aangemaakt en krijgt de folder op de laptop een datum van vandaag, terwijl de inhoud misschien wel 10 jaar oud is. Het sorteren op folders gaat dus niet. Het kopiëren van de folderdatum gaat prima met Robocopy.

Dat is de achtergrond van de vraag. Of Robocopy een gelukkige oplossing is/wordt, weet ik overigens niet.
 
Kijk ook eens naar SyncBack en Allway Sync. \\Computernaam\e

Voor opdrachtregels Robocopy typ achter de opdrachtprompt:
robocopy/?
Voor een tekstbestand
robocopy/?>Robocopy.txt
 
Laatst bewerkt:
Je kan een map eenvoudig delen met de andere pc's in de thuisgroep. Kies dan voor "openen en bewerken" zodat je kan lezen en opslaan.

Toegang-thuisgroep.jpg

Daarna kan je met Robocopy (als je dit wilt gebruiken) een kopie van een directory structuur maken binnen de pc's van de thuisgroep.

Deel geen complete schijf ( bijvoorbeeld D: ) want dan kan iedereen binnen de thuisgrope bij al je bestanden!
 
Kijk ook eens naar SyncBack en Allway Sync. \\Computernaam\e

Voor opdrachtregels Robocopy typ achter de opdrachtprompt:
robocopy/?
Voor een tekstbestand
robocopy/?>Robocopy.txt

Ik heb gekeken naar:
FreeFileSync
ViceVersa
Allway Sync
Synchronizer
Beyond Compare
GoodSync
SyncThing
FlashFXP *
SynKron
DirSync Pro *
Grsync
Geen van deze sync tools ondersteunt het kopiëren van de folder attributes (datum-tijd)
Die met een * betekent vrijwel zeker niet.

Uiteindelijk heb ik 1 tool gevonden (Synchredible van ASComp) - die heeft een optie
"Synchronize folder attributes".

Dat van Robocopy weet ik, alleen weet ik niet hoe het werkt via WiFi. Het kopiëren op dezelfde PC met Robocopy, geen probleem, maar daar gebruik ik Directory Opus voor.
 
@bron - naar thuisgroep heb ik niet gekeken. Wel heb ik wat geëxperimenteerd met het sharen van de pc+laptop.
Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Centre > Advanced sharing settings en dan toegang geven aan elkaar + autodiscover, etc.
Maar in mijn eerdere bericht had ik aangegeven dat om de een of andere reden dát niet zo'n success was. Het werkt een tijdje. Maar ben je niet constant bezig, dan lijkt de verbinding te worden verbroken, of iets dergelijks. Met 'refresh' moet ik die aan de praat krijgen en ik heb meegemaakt dat ik opnieuw moest opstarten.
Ben er niet achter waardoor dat komt.

Zo'n thuisgroep: hoe werkt dat wanneer een pc niet actief is, of wel ingeschakeld is, maar enige tijd op standby.
Krijg je dan ook dat soort toestanden al hierboven: verbinding aan de praat krijgen of opnieuw opstarten?

Wat zou het verschil zijn tussen een thuisgroep en wat ik via sharing gedaan heb?

Thanks!
 
Maar ben je niet constant bezig, dan lijkt de verbinding te worden verbroken
Dan heeft de pc misschien een ander IP adres ontvangen van de dhcp in de router. Dit kan je oplossen door in te loggen in de router en naar onderdeel dhcp te gaan. Vul een IP adres in met het MAC adres van de pc. Hierdoor krijgt de pc altijd hetzelfde IP adres en in de pc hoef je geen vast IP adres in te vullen..

Zo'n thuisgroep: hoe werkt dat wanneer een pc niet actief is, of wel ingeschakeld is, maar enige tijd op standby.
Een thuisgroep geeft alle pc's alvast "groep credentials" zodat je daar geen zorgen om hoeft te maken. Verder is het een gewone share voor zover ik weet die eenvoudig is te gebruiken (rechter muisknop op mapje klikken).

** edit **
Lees net dat Thuisgroep is verwijderd uit Windows 10 versie 1803 (nov. 2018)

Op deze website vind je wat info over meldingen die je kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Alternatieven:
- Externe drive (USB of netwerk)
- Cloud opslag
- Peer to peer
- Bluetooth
- USB kabel (pc naar pc)
 
Sorry voor de vertraging. Veel 'onderzoek' en andere mogelijkheden bekeken, die op de een of andere manier ook niet echt werkten zoals ik het wilde,zoals backup via WiFi.

Uiteindelijk is het een kennelijk nogal gecompliceerd verhaal geworden, maar heel kort samengevat blijkt... (na veel probeersels) dat bij de laptop die ik gebruik het feitelijk zo is dat het scherm na een paar minuten weer aan gaat.
Altijd!
Kennelijk heeft dat te maken met een of andere 'timer'.
De laptop heeft in Windows een speciaal Power en Sleep profiel dat de timers de-activeert. In principe staat alles aan, op maximum performance. Als ik binnen dát profiel het scherm middels een hotkey combinatie uit zet, dan blijft het scherm ook daadwerkelijk uit.
Een bewijs dat een of andere timer in het 'standaard' profiel [Balanced]
Control Panel > System and Security > Power Options > Edit Plan Settings > Change advanced power settings (bovenaan, waar je kunt kiezen welk Power Plan te gebruiken via het drop down-panel).

Ik ben hier sinds kort achter gekomen.

Homegroup bestaat inderdaad niet meer, vanaf 1803 heet het workgroup geloof ik.

Ik heb die mogelijkheid nog níet geprobeerd. Weet dus niet :
- hoe het werkt wanneer de laptop keer op keer aan en uitgaat (pc draait altijd)
- of ik op de laptop keer op keer moet refreshen om de verbinding in stand te houden
- hoe snel het is wanneer je de laptop even niet gebruikt
etc.

Zal dat binnenkort eens uitproberen.

Nogmaals dank voor alle genomen moeite en sorry... voor de vertraging
(het uitgaan van het scherm én ook het stilvallen de laptop SSD daar was alle aandacht voor)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan