Achtergrond afbeelding transparant maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Mij is duidelijk hoe ik in een fotobewerkingsprogramma (in mijn geval PSP) achtergronden transparant kan maken en bijvoorbeeld in een andere afbeelding (binnen PSP) kan verwerken.
Maar... Nu wil ik, buiten PSP, een afbeelding, waarvan ik de 'witte' achtergrond transparant wil maken, verwerken in een video-editor (OpenShot).
Maar Je kunt een pspimage niet zomaar importeren en op een spoor zetten; formaat wordt dan niet geaccepteerd, en naar omzetten naar bijv. een jpg/png, is de achtergrond weer wit. Maar hoe dan wel? Heb natuurlijk wat gegoogled, maar kom er niet uit.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen...
 
Dan heb je in ieder geval een type nodig dat transparantie ondersteund, zoals:
GIF, PNG, BMP en TIFF.
 
Hi,

Je hebt mij weer eens, voor de zoveelste keer, goed geholpen. Met PNG lukte het niet, ik bleef toch de bekende wit-grijs geblokte achtergrond zien. Maar... met GIF wel.

Ben al wel verenigingslid, maar ik zou wel eens een keer een geldbedragje naar je persoonlijk over willen maken, maar zo werkt het denk ik niet.

In ieder wederom zeer bedankt voor je snelle reactie en dus.. het antwoord op mijn vraag.
 
Ik doe het graag en dat je verenigingslid bent is als bedankje al genoeg :D
 
Als het een egale achtergrond ongeacht welke kleur, heb je in je video editor misschien de mogelijkheid om een chromakey in te stellen?
Zo kan je de hele witte (of andere kleur) achtergrond er uit filteren.
Zo doe ik het althans met mijn youtube filmpjes.
Plaatjes waarin ik een soort transparantie in wil maken bewerk ik met een foto editor, dat gedeelte vul ik met een ff kleur op, zodat in de video editor met chromakey dit wordt uitgefilterd.
 
Bedankt voor je aanvullende info....

Ik heb gekeken, maar het lijkt er op dat ik geen chromakey kan instellen. OpenShot is een eenvoudige 'gratis' video-editor, met relatief weinig mogelijkheden. Maar voor mij voldoende, ik gebruik dan ook maar alleen de basisfuncties.
 
Ik ga eens kijken naar dat openshot. Zelf gebruik ik powerdirector van cyberlink.
 
Hi,
Mooi om te weten dat het een GIF of PNG moet zijn, maar dan ben je er nog niet. Hoe krijg je een fraai plaatje met een transparante achtergrond?
Ben een tijdje in de weer geweest met online (en gewone) convertors, maar dat geeft vaak een slecht resultaat...

Totdat ik via deze link:
https://graphicdesign.stackexchange...sparent-gif-image-replacing-white-with-transp
Bij een (in mijn ogen) geweldige oplossing terecht kwam. En nog wel gewoon met Word!!

Ik heb, voor degenen die er belangstalling voor hebben van het verhaal een korte instructie gemaakt.

Achtergrond van PNG transparant maken
Dit is een hele mooie en handige manier om met Word een achtergrond van een PNG perfect transparant te krijgen! Het is denk ik wel noodzakelijk dat de achtergrond eenkleurig is en duidelijk qua kleur anders is dan de afbeelding zelf.
TIP! Als delen van de afbeelding toch dezelfde kleur hebben, dan vooraf met een video-editor een sterk afwijkende kleur kiezen voor de achtergrond.

1. Selecteer via ‘Invoegen’ > ‘Afbeeldingen’ een afbeelding (denk het beste een PNG?) en selecteer het (kader actief)
2. Selecteer tab Opmaak (alleen actief als er daadwerkelijk een afbeelding ingevoegd is) > (links boven) Achtergrond verwijderen.
3. Klik op de afbeelding, achtergrond wordt ‘deels’ paars
4. Als er nog gebieden zijn die bewerkt moeten worden, kies dan (linksboven) ‘Gebieden markeren om te onthouden’ (of ‘Gebieden markeren om te verwijderen’) en klik op de delen die nog niet geselecteerd (paars) zijn; deze zullen dan veranderen de originele kleur.
5. Klik met de rechter muisknop op het plaatje (paars verdwijnt, maar niet schrikken, is ok) en sla het bestand op als PNG (dit is zeer belangrijk om de transparantie te behouden).
6. Et voila, de achtergrond is verdwenen.

Toch een aardig weetje, lijkt mij.....
 
Nog even aanvullend... Instructie is met Office versie 2019 gemaakt, maar, met wellicht wat kleine verschillen, zal het ook wel lukken met versie 2013/2016
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan