SSD/PC doet heel raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

xgamer

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2012
Berichten
308
Hoi allemaal,

Mijn pc vertoont de laatste tijd best vreemd gedrag. Omdat ik mijn HDD zat was vanwege crashes en slome performance heb ik een Crucial MX500 250gb SSD aangeschaft. Alleen ondervind ik nu nog steeds problemen. Soms start hij razend snel, maar soms doet hij er echt 3-5 min over om op het inlogscherm te komen. Ook herkent mijn pc momenteel geen andere schijven meer. Hij staat op AHCI mode. Op IDE mode zijn de start problemen wat minder erg en start van zichzelf wat minder snel op, maar ik wil het liefst wel alle performance uit mijn SSD halen op AHCI. Ik heb met mijn oude Samsung evo SSD nooit problemen gehad (die ik een tijdje geleden in mijn laptop heb gestopt, door het ruilen met de HDD ervan voor mijn PC) op mijn PC. CHKDSK geeft geen fouten aan. Ook is dit niet de eerste windows 10 installatie waarbij vreemd gedrag is te zien. Ik was vandaag bijvoorbeeld even een game (league of legends) aan het laden en klik het even op de achtergrond, ging even snel op t internet en toen begonnen na elkaar steeds meer dingen vast te lopen binnen 1 minuut totdat ik niks meer kon. Toen starte ik mn pc maar geforceerd opnieuw op en kreeg ik een BSOD met "unmountable boot volume" waarna de pc de schijf niet meer zag en ik hem erin en eruit plugde. Toen deed hij het weer met ook weer een ontzettend slome start. Benchmarks geven na zo'n slome start nog steeds een hoge read/write van ongeveer 500 mb/s aan, wat ik ook vreemd vind als hij zo sloom start.
Is er iets mis met de Crucial MX500 of is mijn PC gewoon te oud aan het worden? Hij is al zo'n 7 jaar oud dus dat zou mij niet zo veel verbazen. De CPU en GPU heb ik laatst nog uitgestoft en er verse koelpasta op aangebracht. De temperaturen zijn best wel koel. Alle drivers staat erop en windows is up to date.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen voorstellen? Hulp zou erg gewaardeerd worden! :)

Mijn PC:

Moederbord: asrock 970 extreme3
CPU: AMD fx-4100
GPU: Sapphire Radeon 7870 2gb
SSD: Crucial MX500
PSU: Seasonic 500W Bronze edition
RAM: 8gb 1333 Mhz
 
Laatst bewerkt:
Moederbord defect?
 
De bios (UEFI) reset lost niets op :(. Zo'n analyser is wel handig inderdaad wel handig. Ga ik misschien wel een keertje bestellen. Duurt helaas alleen wel even totdat die binnen is. Ik ben van plan om een keer nieuwe PC onderdelen (nieuwe Ryzen 5 CPU met bijbehorend moederbord) te bestellen, maar ik vroeg me af ik mijn PSU dan gewoon kan hergebruiken. Hoe groot is de kans dat mijn problemen door de PSU worden veroorzaakt? Of zal dit eerder aan het moederbord liggen? Of iets anders?

EDIT:

Ik heb trouwens in event viewer gekeken en krijg een hele waslijst vol waarschuwingen en fouten:

Logs1.PNG

EDIT:

Ik heb nog eens gekeken voor de zekerheid, en storeahci in regedit staat op 0 (de waarde die windows geeft aan AHCI mode)
 
Laatst bewerkt:
Voeding lijkt mij onwaarschijnlijk, de fouten van "Distributed Com" hebben niets met jouw probleem van doen, deze fout kun je heel eenvoudig uit je logs halen ( google )
Ik vermoed eerder dat een firmware-update voor je SSD of een BIOS-update voor het moederbord de oplossing zou kunnen brengen...
 
Hierdonder staan alle logs van CrystalDisk. Ik heb de Crucial Firmware ook gewoon op m'n pc staan die die geeft ook geen fouten aan. Een bios update heb ik al een tijdje niet gedaan. Maar ja, de laatste update komt uit 2013 voor mijn moederbord.. Ik heb nu versie 1.60 en kan de 1.80 instaleren. Zou ik dit proberen?
Ook is het heel gek dat CrystalDiskInfo mijn andere schijf wel ziet en m'n bios niet. Ook heb ik geen 2094918,7 GB hierop staan haha.


----------------------------------------------------------------------------

EDIT: Screenshots zijn gepost ;)

Disk1.PNG
Disk2.PNG
 
Laatst bewerkt:
2 screenshots ( van elke schijf 1 ) waren makkelijker en een stuk duidelijker geweest...:rolleyes:
Iets als dit ( voorbeeld ):
G0IMACr.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan