GPS werkt niet meer in Renault Trafic

Status
Niet open voor verdere reacties.

dusbaba

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2012
Berichten
132
Ik ben in het bezit van een Reanault Trafic (2015) met ingebouwde GPS (MEDIA-NAV) van LG.
Ik heb al meerdere systeemupdates uitgevoerd alsook de éénmalige gratis kaartupdate, steeds zonder problemen.
Daar ik af en toe ook bluetooth problemen ondervind (soms geen connectie met mijn Samsung S7Edge) wou ik kijken of er nieuwe systeemupdate aanwezig was voor mijn auto.
Nadat ik de update had gedownload via de Reanault tool sluit ik mijn USB stick aan in auto maar deze bleef heel lange tijd hangen(een paar uur wel!) dat software aan het updaten was zonder dat er vooruitgang te zien was
Het systeem was volledig vastgelopen en ik kreeg dit scherm nog onmogelijk weg.

Toen heb ik uiteindelijk batterij losgekoppeld en terug aangesloten en het systeem startte terug op.
Er komt echter een foutmelding op het display bij het opstarten "global_cfg not found" waardoor de navigatie en de kaarten niet meer te openen zijn.
Ik heb geprobeerd door alles in de menu naar fabrieksinstellingen te zetten maar dit bracht echter geen resultaat.

Ik ben deze morgen naar de garage geweest en daar zei men dat er de recentste software opstond, 4.1.0 dus.
Softwarematig kon hij er niks aan doen, de volledige hardware zou moeten vervangen worden.... Dit is toch absurd?

Je koopt toch ook niet direct een nieuwe pc wanneer deze crasht? Is er echt geen enkele mogelijkheid om via een soort van "opstart USB" dit toch terug in orde te krijgen?
 
Een computer in de auto is echt wat anders dan een huis-pc. De opbouw is behoorlijk afwijkend en een garage zal vast geen toegang hebben tot het hele operating-systeem. Het blijven automonteurs hé, en geen systeembeheerders.
Ze zouden theoretisch misschien een systeembeheerder vanuit Renault kunnen inhuren, maar dat is niet triviaal, duur en haast onmogelijk.

Het is bekend dat updates aan aan de software van de auto soms wel eens lang kunnen duren. Ik vermoed dat je gewoon niet lang genoeg afgewacht hebt, en dat je het besturingssysteem van je auto gesloopt hebt door de stroom uit te schakelen.

Ik vind het advies om de hardware te vervangen, eigenlijk totaal geen absurd advies. Maar probeer het eerst eens opnieuw te installeren.

Update:
Toen onze Audi bij de garage stond voor een update vanwege de 'sjoemelsoftware' heeft het ook 7 uur geduurd voordat de update klaar was. En zulke lange tijden waren ook aanwezig toen de software voor de tuning werd aangepast. Een garagemonteur zei ook dat het software was die heel complex in elkaar stak.

Dus ik denk dat je de boel zelf kapot gemaakt hebt door de accu/batterij los te maken. Hopelijk is het te fixen met een zelfde update. (ik zou aanraden geen nieuwe versie te proberen).
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een firmware update afgebroken... .dan is de kans op een baksteen bijna 100%.
Daarmee heb je je rechten volledig verspeeld. Bij geen enkele organisaite kun je nog iets van je rechten terug halen....
Als je geluk hebt vind je nog een adres die de chip eruit weet te peuteren en een vervangen erin zet dan een repair flash te doen.
Maar ik geef je niet zoveel kans.

Helaas gaat de vergelijking met de crash van de pc totaal mank, als die "normaal" crasht.
Als je het bios van en pc op dezelfde manier verknalt heb je ook geen rechten meer... dat is dus wel vergelijkbaar, de vorige zin dus niet.

Mooier kunnen we het niet maken; het was wrs een dure les...

Ga voor het gelukje dat iemand nog een workaroundje weet, maar ik geef je weinig kans.
Succes & sterkte en de volgende keer volg in principe het spreekwoord: "Schoenmaker houd je bij jouw leest"
 
Dank voor alle reacties.
Ik denk echt niet dat ik dit afgebroken heb terwijl de update nog bezig was.
Ik heb voor mijn Madia-NAV in auto meermaals updates gedaan en telkens zonder problemen, dit verliep telkens heel vlug en zonder problemen.

Maar soit, het is nu zo en ik kan het niet meer ongedaan maken.
Ondertussen heb ik nog een telefoontje gekregen van de garage dat er nog een mogelijkheid is om dit te herstellen... fingers crossed dus... ;)
 
Jouw rest alleen nog om in goede communicatie te blijven met de garage... en je lijkt op de goede weg.:thumb:
En idd: fingers crossed dus.... Succes!:thumb:

PS: Tuurlijk kun je pech hebben gehad. Maar er zijn ook manieren om die kans op pech te minimaliseren. Heb je de Madia-NAV aan de UTP kabel gehad of via de Wi-Fi? De laatste is veel meer risico.
En wat staat er in de voorwaarden over dit soort zaken?
 
Update was via een USB stick gebeurd.

In de voorwaarden heb ik nog geen erg gehad, het is tenslotte een leasing wagen van mijn werkgever...;)
 
USB stick: iig heel veel beter dan Wi-Fi.

Een leasing wagen van mijn werkgever: oei... mijn perceptie zou zijn, niet doen.. is niet van jou.... als ze flauw willen zijn kunnen ze je aansprakelijk stellen, immers het onderhoud valt onder het leas contract en het is nl zeker geen bijvullen van de ruitenwisser vloeistof .... (een zgn consumable).
 
Ja deze heb ik zeker gelezen... Ik wacht nu even af na het bezoek aan de garage :rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan