• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Efficiëntere voorwaardelijke opmaak formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

UUstudent

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2018
Berichten
53
Hallo allemaal!

Ik wil graag mijn Voorwaardelijk Opmaak formule (VW) efficiënter schrijven. Het gaat om een medewerkers bestand waarin certificeringen voor diensten worden bijgehouden.
Als een medewerker niet is gecertificeerd moet de cel blauw worden. Behaalt de medewerker een certificering? --> datum wordt ingevoerd --> de cel moet niet meer blauw zijn.

Dit heb ik gedaan door achter elke kolom (bijvoorbeeld Vroege Dienst) een verborgen opmaak kolom toe te voegen (Vroege DienstO) met de formule:
=ALS(ISLEEG([@[Vroege dienst]]);0;1)
In combinatie met de VW-opmaak formule:
=$C3=0

Naast de VW-opmaak is deze 0-1 codering ook belangrijk omdat ik zo gemakkelijk het aantal medewerkers kan tellen die over een certificering beschikken.

Het Probleem:
Omdat het een groot bestand is, met 20+ kollommen, zijn er 20+ opmaak kollommen en dus ook 20+ VW-opmaak formules. Dit maakt de opmaak ontzettend chaotisch en ik ben dus op zoek naar een manier om de VW-formule efficiënter te schrijven, het liefst een VW-formule toepasbaar op alle kollommen
Want in principe geldt: maak cel blauw als de cel in de kolom ernaast een waarde 0 heeft

Ik heb de opmaak kollommen zichtbaar gemaakt in het voorbeeld bestand

Groetjes!
 

Bijlagen

  • Helpmij VW.xlsx
    18,6 KB · Weergaven: 31
Is dat nou wel handig ?

Een certificering is toch persoonsgebonden, niet planninggebonden ?

Ik verwacht eerder een tabel met namen van medewerkers en hun certificeringen.
Daarmee kan dan verder gewerkt worden.
Dan heb je ook geen hulpkolommen nodig.
 
Laatst bewerkt:
Als gewone formule kan je ook deze gebruiken.
Code:
=N([@[Vroege dienst]]<>"")

De formule in je VO
Code:
=(C3=0)*(IS.EVEN(KOLOM()))
 
De namen van de werknemer staan in de eerste kolom maar die zijn weggelaten in t voorbeeld bestand.
Er wordt een datum ingevoerd zodat men kan zien wanneer de certificering behaald is. De datum is belangrijk omdat die in sommige gevallen een certificering kan verlopen.

In een ander tabblad kan bijvoorbeeld de naam van de werknemer ingevuld worden en wordt met vert.zoeken een overzicht gegeven hoeveel certificeringen die specifieke werknemer heeft en wanneer de specifieke certificeringen is behaald.
Voor het overzicht moeten de cellen blauw zijn op het moment ze een certificering niet hebben
 
De kolommen gaan over vroege dienst/late dienst; dat heeft toch niets met data voor behaalde certificaten te maken ?
 
Ooh deze formules werken top! Ik snap ze nog niet helemaal maar dat ga ik uitzoeken!

Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Datum staat voor: Pietje heeft op *datum* de certificering behaald/is ingewerkt dat die een vroege dienst kan draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonder hulpkolommen:
 

Bijlagen

  • __CF_snb.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 35
Hallo allemaal!

De VO formule van VenA werkt perfect voor een deel van mijn tabel.

Als gewone formule kan je ook deze gebruiken.
Code:
=N([@[Vroege dienst]]<>"")

De formule in je VO
Code:
=(C3=0)*(IS.EVEN(KOLOM()))

Nu ben ik ook nog opzoek naar een VO-formule die niet 1 maar 3 kolommen blauw kleurt op het moment de Opmaakkolom=1.
Om mijn vraag te verduidelijken, in voorbeeldbestandje wil ik graag dat elke "Test", "Geldigheid Test" en "Aantal dagen Test" kolom blauw wordt op het moment de kolom "TestO" =1. Hetzelfde geldt voor Test2, Test3, etc. De tweede grijze kolom "Testtel" heb ik nodig om gemiddelden te berekenen. Normaal gesproken zijn de grijze kolommen verborgen, voor de duidelijkheid heb ik ze zichtbaar gelaten in mijn voorbeeldbestand.

Ik heb verschillende VO's geprobeerd: o.a. ISGETAL(), ISLEEG() en de formule van VenA maar het lukt me niet om 1 VO formule te schrijven die 3 kolommen blauw maakt op het moment TestO=1
 

Bijlagen

  • VO 2 helpmij.xlsx
    28,1 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook in het meervoud hebben kolommen maar 1 l.
 
zo?
 

Bijlagen

  • VO 2 helpmij (3).xlsx
    24,9 KB · Weergaven: 23
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan