• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules voor rooster

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0510

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2015
Berichten
289
Hallo allemaal!

Ik heb hier een Excel bestandje waarin gewerkte uren, overuren worden berekend maar ik heb wat problemen met formules die rekening houden met feestdagen en zondagen.
Alle vragen/problemen staan in het excel bestandje zelf.


Wie kan mij helpen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik heb je bestand wel wat aan moeten passen (zo miste ik in de feestdagen 1e paas- en pinksterdag), maar wellicht is dit behulpzaam bij wat je zoekt.

 

Bijlagen

  • Kopie van Urenregistratie.xlsx
    26,3 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je voor je hulp Jan.

- Kolom H (+100) doet het niet, zoals je ziet staat kerst er tussen in 2018 maar aangezien op blad ORT nu 2019 staat werkt die niet.
- Is het mogelijk op kolom O en P niet te doen en dit in de formule zelf te verwerken?
- In het verleden had ik een ingewikkelde formule van iemand gekregen (zie regel F20) die deed eerst wel de feestdagen erbij integreren maar ik weet niet hoe ik dit aanpas.

- Kolom J (overuren) daarin moet eerst in kolom F worden gekeken of er 38 is bereikt en dan alles daarboven optellen samen met de 2 kolommen daarnaast, als het onder de 38 uur is dan die kolom niet meetellen en alleen de rechter 2 optellen.
 
Hoi,

Dat het 'niet werkt' in kolom H als je in ORT 2019 kiest, komt omdat in kolom O van tabblad december2018 de data op 2018 staan en niet op 2019. Zou je die op 2019 zetten werkt het weer wel.
Ik heb de hulpkolommen O en P in de formules verwerkt. Heb daarvoor wel de datumnotatie in kolom B aangepast

Je laatste opmerking (over de overuren) ga ik nog even naar kijken.

 

Bijlagen

  • Kopie van Urenregistratie.xlsx
    26 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dit wat je bedoelt?
 

Bijlagen

  • Kopie van Urenregistratie.xlsx
    26,3 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit komt aardig in de buurt, ik heb even een update gemaakt naar hoe ik het een beetje wil hebben maar zal het ook even uitleggen.



- Ik geloof dat de sommen van kolom G niet goed zijn, het horen decimaal uren te zijn.
- Mogelijk ook zo in kolom H.
- Kolom H heb ik veranderd want ik wil zo min mogelijk met extra tabbladen en cellen werken, wil alles in een formule hebben als dat kan. Dus ik verwijs wel door naar ORT blad maar dat werkt niet goed. Zie kerstdag, 26e die doet het niet.
- De totalen in Kolom J (overuren) doen het ook niet goed, ik wil niet doorverwijzen naar een tabblad dus heb ik gekozen om tijdswaarde(...) te gebruiken maar de 2e tijdswaarde veroorzaakt problemen.


- Op tabblad ORT staat 2018 het klopt als je dit veranderd naar 2019 dat je dan andere datums krijgt bij feestdagen maar het probleem echter heeft niets met een dropdown menu te maken maar meer met het feit dat als je 2018 naar 2019 veranderd dat dan ook alle formules in oude tabbladen van de vorige jaren mee wijzigen (de feestdagen) en de hele administratie niet meer klopt.
Wat zijn mijn creatieve opties om dit te voorkomen/op te lossen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Prima.

De reden waarom 2e kerstdag in jou bestand niet als feestdag herkend wordt is de volgende:

Code:
=ALS(D12="";"";ALS(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B12;ORT!B12:E19;3;ONWAAR);1)>1;F12*100%;""))

Deze code geeft Excel (onder meer) de opdracht om in een bepaalde matrix (ORT!B12:B19) te zoeken naar een bepaalde waarde (Blad December 2018, B12). Daar staat: 24 december, woensdag. Deze waarde komt in de matrix niet voor, dus geeft de formule

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B12;ORT!B12:E19;3;ONWAAR);1)
als resultaat de waarde 1; aangezien 1 niet groter is dan 1 wordt het resultaat van de eerste formule: "", met andere woorden leeg.

Bovendien heb je de zoekmatrix niet "vastgezet", zodat deze met kopiëren/plakken veranderd.

Heb het aangepast:
 

Bijlagen

  • Kopie van Urenregistratie-1.xlsx
    23,7 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Hoi,

Nu ik je #6 nog eens goed lees: begrijp ik het goed dat je de administratie van 2018 en 2019 et cetera in een en hetzelfde document wilt hebben? Want als dat de bedoeling is, gaat het op deze manier inderdaad niet werken.
 
Ja dat is wat ik graag wil als dat dan kan.


Ik probeer voor 2e kerstdag in H12 dit te doen maar hij rekend niets uit.
Code:
=ALS(D12="";"";ALS(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B12;ORT!$D$9:$D$18;1;WAAR);1)=0;F12*100%;""))
Wat ik heb gewijzigd zijn de kolommen, het hoeft er maar 1 te zijn. (toch?)
 
De matrix waarin je met verticaal zoeken werkt moet minimaal uit twee kolommen bestaan, namelijk de kolom waar de waarde in staat die je zoekt (dat is de 1e , meest linkse kolom van de matrix). de andere kolom is de resultaat kolom: wat moet excel voor waarde teruggeven. Die kolom wordt gedefinieerd met het nummer van de kolom tellende vanaf de 1e kolom
 
Als je met meerdere jaren wil werken dan moet je de tabel in de tab 'ORT' aanpassen. Alle formules kunnen wel wat eenvoudiger. Let er op dat je bij de totalen de celeigenschap op :mm zet anders worden de uren > 23:59 niet correct weergegeven.
 

Bijlagen

  • Urenregistratie (2).xlsx
    24,1 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt jan het meeste werkt nu op 1 ding geloof ik na en dat is de laatste kolom
Code:
=ALS(F18<"38:00";SOM(G18:H18);F18-"38:00"+SOM(G18:H18))
Wat ik dus wil is dat er eerst wordt gekeken of je 38 uur minimaal hebt gewerkt en daarna het volgende, bij minder werken dan 38 uur dan negeren en gewoon de laatste 2 kolommen optellen, bij meer werken dan 38 uur dan de overuren boven die 38 uur pakken en de de laatste 2 kolommen daar bij op tellen.
 
Op welk bericht reageer je? Jouw redenering lijkt mij overigens niet juist. Overuren zijn uren waarover je nog geen toeslag hebt ontvangen. Toeslag op toeslag is vrij ongebruikelijk.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik reageerde op het bericht van Jan.

Ja ik denk dat ik je begrijp, het is verwarrend, bij mij is het zo dat ik in de horeca snel overuren maak en ook nog eens veel op een zondag moet werken, ook zitten er nog wel eens feestdagen tussen dus ik dacht waarom niet gewoon zo alles apart uitrekenen en dan een totaal kolom maken zodat ik snel kan zien hoeveel ik kan opnemen, ik krijg die dingen niet uitbetaald maar in vrije dagen en dan worden deze uren bij elkaar opgeteld uiteindelijk. Ik kan het een andere naam geven als je dat wilt? :p

Daarnaast om terug te komen op jouw oplossing om de jaren en feestdagen uit te breiden op tabblad ORT en een verwijzing te doen op het andere tabblad is een leuke optie.
Kun je me de formule even uitleggen? (kijken of ik het kan na produceren)
 
Om formules te begrijpen kan je de <F1> toets gebruiken, in de formulebalk in de formule gaan staan en op het fx symbool klikken of de optie Evaluate formula gebruiken.
 
Alleen de J kolom werkt nog niet goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

1. Voor wat betreft kolom J: zie post #11 van VenA: celeigenschap moet :mm zijn anders worden uren boven de 23.59 niet goed weergegeven.

2. Eveneens verwijzend naar post #11 van VenA: als je in je laatst bijgevoegde voorbeeld bestand het jaar wijzigt, wijzigt ook de registratie in het tabblad December 2018. Voor feestdagen die op een vaste datum vallen is daar binnen je voorbeeldbestand een oplossing voor (zie een van mijn eerder bijgevoegde bestanden), voor feestdagen met een variabele datum is de oplossing van VenA prima.

Ik zou dus zeggen: ga voor de oplossing van van VenA en zorg dat de celeigenschappen goed staan
 
Dank jullie beiden, zo te zien werkt alles, ik moet alleen even zien uit te vogelen hoe dat verschuiven werkt, als ik daarvoor kies om dat zo te gebruiken.
 
Update: ik zou graag willen dat de uren kolom, 25% kolom, 100% kolom, en TVT kolom allemaal in decimalen komen te staan ipv zoals het nu is actuele tijd.

En om nog terug te komen op ons laatste idee, werken met verschuiven van jaren, kan iemand mij een kort voorbeeldje geven hoe ik dat in dit rooster en overzicht tabblad kan invoegen want met google kom ik er niet echt uit.

Ook vroeg ik mij af of het mogelijk is om alle tijden die ik moet invullen standaard zonder seconden kunnen in het formule vakje?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan