Opera, kruisje tonen bij 'hoveren' op inactief tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzvb

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2005
Berichten
89
Hallo,

In Firefox zie ik op de inactieve tabbladen geen kruisje staan, maar als ik er met de muis boven ga 'hangen' (dus niet erop klikken) dan verschijnt het kruisje zodat je dat inactieve tabblad kunt sluiten zonder het te openen. Deze functie kan ik vooralsnog niet vinden in Opera (57). Weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt?

Groet,
jazz
 
Bij mij staat er in Firefox op een inactieve tab standaard een sluitkruisje, dus zonder er eerst boven te gaan hangen.
Zo ook in Opera:
Opera.JPG

Geen idee waarom dat bij jou anders is.
 
edmoor, ik heb even een nieuw venster geopend met daarin maar een paar tabbladen om te testen en inderdaad, ik zie het kruisje toch ook op een inactief tabblad. denk dat ik geen kruisjes in mijn gebruikelijke venster zie omdat er veel tabbladen openstaan. is het in geval van veel tabbladen mogelijk een kruisje te zien als je de muis erover beweegt?
 
Geen idee. ik reageerde op je constatering.
Je kan wel in zowel Firefox als Opera met rechts op een inactieve tab klikken en dan kiezen voor het sluiten van de tab.
 
Laatst bewerkt:
dat is attent op kerst : )
die optie ken ik, zou mooi zijn als dat met dat 'hoveren' lukt. in firefox is dat gelukt middels een script (opgeslagen in kladblok als userChrome.css) in een aangemaakte map (chrome) in de profielmap van firefox in de verkenner. ik had dat gekopieerd en hetzelfde gedaan in de profielmap voor opera. maar dat werkte niet. verder weet ik er weinig vanaf. dat script voor firefox vond ik ooit op internet.
 
Handig. Zelf heb ik nooit zoveel tabs open dat die kruisjes weg vallen en er daarom ook nog nooit mee bezig geweest.
 
Laptops met touchscreen kunnen niet met een "muis" erboven zweven, dat is de reden dat er altijd kruisjes zijn (behalve als je te veel tabs open hebt staan)
 
voor de volledigheid hier die code om het in firefox voor elkaar te krijgen. misschien dat iemand er iets aan heeft. kerstkadootje : )

- open profielmap van firefox in verkenner
- maak nieuwe map met naam chrome (allemaal kleine letters)
- zorg dat je extensies ziet
- maak nieuw kladblokdoc met naam userChrome.css en sla op in de chrome-folder
- plak hierin:

/* Show Tab Close buttons only when hovered */
#tabbrowser-tabs > .tabbrowser-tab:not([pinned="true"]) > .tab-stack > .tab-content > .tab-close-button {
visibility: collapse !important;
opacity: 0 !important;
transition: all 250ms ease-in-out !important;
}
#tabbrowser-tabs > .tabbrowser-tab:not([pinned="true"]):hover > .tab-stack > .tab-content > .tab-close-button {
visibility: visible !important;
opacity: 1 !important;
transition: all 250ms ease-in-out !important;;
}
#tabbrowser-tabs > .tabbrowser-tab:not([pinned="true"]) > .tab-stack > .tab-content > .tab-close-button {
display: -moz-box !important;
}

- opslaan en (her)start firefox
 
Dit is css code voor vormgeving van de template (wordt in Firefox 'thema' genoemd). Je kan, net als in Google Chrome, je browser een ander thema geven. Kan het zijn dat je dit in het verleden een keer hebt gedaan waardoor je de kruisjes bent kwijtgeraakt?
 
ja, ik heb dit gedaan juist ivm die kruisjes. ze gingen inderdaad weg, maar iets in dat thema zorgt ervoor dat het kruisje weer verschijnt als je er met de muis overheen beweegt. dus 'kwijtgeraakt' klopt ergens wel, maar is ook weer niet het juiste woord ervoor...
 
Het gaat met name om de :hover , dat betekent 'mouse-over' ofwel het zweven van de muis (hier boven de 'tab-close-button'). In het kort de uitleg
Code:
#tabbrowser-tabs > .tabbrowser-tab:not([pinned="true"])[B]:hover[/B] > .tab-stack > .tab-content > .tab-close-button {
   visibility: visible !important;    /* maak zichtbaar */
   opacity: 1 !important;    /* niet doorschijnend */
   transition: all 250ms ease-in-out !important;    /* met overgangseffect */
}
 
ik heb het idee dat het verschil tussen de code voor firefox en opera zit in die laatste zin 'display: -moz-box !important;'. daarin staat moz-box en ik vraag me af of dat te maken heeft met mozilla. op internet had ik gezocht naar een opera-alternatief voor moz-box, maar daarover kan ik niets vinden. let wel, ik ben leek eerste klas, dus misschien zit ik er helemaal naast. misschien werkt het wel heel anders bij opera, haha.

ik begrijp dat :hover iets te maken heeft met erover zweven, maar geen idee wat ik daarmee zou moeten.
 
Bij Opera werkt het idd anders, de complete code is dan anders omdat Opera met andere vormgeving thema's werkt.
Helaas hebben de makers van de diverse 'engins' hun eigen uitbreidingen op css bedacht die ze aangeven met een -...- prefix

Android, Chrome, iOS, Safari : -webkit-
Firefox : -moz-
Microsoft : -ms-
Opera : -o-

ik begrijp dat :hover iets te maken heeft met erover zweven, maar geen idee wat ik daarmee zou moeten
Bijvoorbeeld je eigen vormgeving maken zoals
Code:
#tabbrowser-tabs > .tabbrowser-tab:not([pinned="true"]):hover > .tab-stack > .tab-content {
   color: blue !important;
   background-color: yellow !important;
}
 
Laatst bewerkt:
wellicht komt er ooit nog eens een dergelijke vormgeving langs. ik sta te ver van de programmeerwereld af om dat in de vingers te krijgen. en zo'n ramp is het niet. was leuk geweest als iemand zoiets voorhanden had, maar je kunt niet alles hebben : ).

bedankt voor je reacties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan