Methode voor directe synchronisatie / maak doel gelijk aan bron

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.638
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Maak schijf H gelijk aan schijf E. Dat is ongeveer 40GB en met Ghost is incrementeel niet meer goed werkend. Met Allway Sync duurt het scannen veel te lang. Automatic nog niet getest. De bedoeling is dat wijzigingen direct worden doorgevoerd. Wie werkt al langer met een dergelijk snel proces. Het is dus voortdurend maak doel gelijk aan bron.
 
Een volume mirror (binnen 1 disk) misschien? Meer info
Of gaat het om 2 fysiek aparte disks?
 
Laatst bewerkt:
Wil je een disk mirror die door Windows wordt beheerd?

Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Opslagruimten
- linkje "een nieuwe groep maken"
- Selecteer de 2 disks en kies in het volgende scherm voor "mirror"

Voordeel is dat raid 1 volume iets sneller leest, nadeel is dat het iets langzamer schrijft.
 
Moet het "incrementeel " zijn?
 
In Windows 7 zie ik geen > Opslagruimten staan. Incrementeel werkt wel, maar is onhandig. Bij een groot aantal bestanden scant Ghost veel te lang en gaat dan over op een geheel nieuw basisherstelpunt m.a.w. de hele 40GB.

Het moet één op één gelijk blijven met de hele structuur zichtbaar. Allway Sync zou dat moeten kunnen maar scant alle bestanden opnieuw en dat is natuurlijk onzin. Je zou in de 'tabel' moeten kijken naar de laatst gewijzigde datums.

Maar goed, die van Bron zie ik niet en het is me redelijk gelukt met SyncBack die is blijkbaar iets snuggerder en scant op een andere manier en scant in een veel korter tijdsbestek van een minuut of twee/drie en Allway Sync doet daar 10 minuten en langer over.

Ik denk dat mirror wel kan, maar het gaat om twee verwisselbare media, waarvan één niet altijd aangesloten is. Dat lijkt mij niet de bedoeling bij mirror.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze gevonden maar vraag mij af of deze ook voor een heel station/schijf kan dus
i.p.v.
robocopy "B:\Testmap" "D:\Testmap" /r:60 /w:5 /PURGE /MIR /MT:64

robocopy "E:" "H:" /r:60 /w:5 /PURGE /MIR /MT:64

Met de Testmap getest en werkt goed, met de hele schijf durf ik het niet aan. Wil jij dat niet eens testen Route99?

r:60 – retry 60 times

w:5 wait 5 seconds between retries

/PURGE: delete from destination if file is not in source

/MIR MIRror a directory tree

/Z : copy files in restartable mode

If we use /Z (restartable mode) the transfer bandwidth is about 4 to 6Mbps.

If we take off the /Z switch, it goes between 80-120Mbs

and we need to add /MT:64

/MT[:n] :: Do multi-threaded copies with n threads (default 8).

This way the “file in use” error should be eliminated since Robocopy will have enough time between the scheduled run times to copy even the largest files ~6GB

Getest met twee Dvd's F en G en werkt goed. Helaas geen indruk als het om duizenden files gaat.
 
Laatst bewerkt:
In Windows 7 zie ik geen > Opslagruimten staan
Klopt, de Opslagruimte tool is in Win8 geintroduceerd en in win10 verder uitgewerkt. Het is een live mirror (raid 1) tussen 2 disks en die zie je als 1 volume in de verkenner. Als 1 van de 2 disks crasht blijft alles werken en krijg je een popup dat je de defecte disk moet vervangen of het volume moet herstellen. Dit is wezenlijk iets anders dan kopieren, een backup maken of een image (wel of niet realtime).

In Win7 kan je dit doen in de Disk Manager (schijfbeheer).

mirror1.jpg
 
Heb even geen vrije schijf liggen on dat te testen.
Je zou het wel in een VM kunnen testen? Das veel veiliger.
 
Dat had ik begrepen maar dat werkt niet bij verwisselbare opslagmedia. SyncBack doet er ook lang over elf minuten om te scannen. Nu is Allway weer sneller. Robocopy werkt wel maar ik moet eerst twee nieuwe USB-sticks hebben om goed te testen. Vraag me af of Robycopy ook 'scant' of pakt die gewoon de attributes? /L voert die niets uit en je kunt een log maken. Hoe snel werkt dat dan als die 42GB moet verwerken dus nakijken op wijzigingen, nieuwe files en deletes?

Ga morgen wel verder, want je bent weer zo een uur kwijt.
 
Laatst bewerkt:
dat werkt niet bij verwisselbare opslagmedia.
Klopt, want in dat geval zou je het volume verbreken als je de verwisselbare schijf eruit haalt. Misschien gekke vraag, waarom geen extra disk in je pc? Juist omdat het wegschrijven en lezen bij raid 1 (mirror) een transparant en continu proces is heb je er geen omkijken meer naar. En het is standaard in Windows ingebouwd. Bovendien het voordeel dat lezen van raid 1 mirror sneller gaat dan lezen van een losse disk.
 
Wat is de parameter om het verloop van de robocopyactie zichtbaar te maken in het MS-DOS venster?

Ben nu aan het uitvoeren maar ik zie niets alleen een zwart dos-venster. Dus zal wel vijftien minuten duren voor het klaar is. Reken maar een uur!

Twee schijven zijn al aanwezig in de pc voor video's e.d. Die andere moeten juist verwisselbaar zijn, moet ik kunnen meenemen.

edit:
totale tijd voor 42GB 1 uur en 1 minuut. Volgens log-bestand een paar fouten.

Twee schijven zijn dus gelijk. 2 bestanden gewijzigd en met Allway duurt een scan ca. 10 minuten en toen robocopy geprobeerd en blijft ook aan de gang. Blijkbaar moet die dus ook alles scannen. Dus totale flop.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik bij Robocopy geen log tijdens het kopieren en niet de ETA (estimated time of arrival) om te voorkomen dat alles traag wordt.
Code:
%SystemRoot%/System32/Robocopy.exe E:\ H:\ *.* /ZB /MIR /R:5 /W:5 /DCOPY:DAT /NP /NFL /MT:16

/ZB = use restartable mode; if access denied use Backup mode.
/MIR = MIRror a directory tree.
/R:n = number of Retries on failed copies (default 1.000.000).
/W:n = Wait time between retries (default 30 seconds).
/NP = No Progress; don't display percentage copied.
/NFL = No File List; don't log file names.
/MT:n = Do multi-threaded copies; value between 1 and 128 threads (default 8).
 
Niet direct met je vraag te maken maar wil je vanuit een .cmd of .bat het aantal bestanden én de grootte weten van disk E: (incl. alle subdirs)
Code:
e:
cd \
powershell -noprofile -command "ls -r|measure -s Length"

* edit: tijdbepalend is de hoeveelheid bestanden, meting is een krappe minuut voor 500.000 bestanden (28 GB) op conventionele harddisk.
 
Laatst bewerkt:
Beste Bron, bedankt voor de hulp. Ik zie er verder geen rendement meer in. Kijk dat in eerste instantie voor 40GB tijd nodig is begrijpt iedereen. Maar als 10 bestanden gewijzigd zijn, begrijp ik niet dat in 2018 alles opnieuw gescand moet worden. Met een zoekmachine kan je in een seconde alle bestanden die vandaag gewijzigd zijn naar voren halen. Als je daar dus het adres/path van hebt kun je door een letter te wijzigen alles snel overzetten naar de nieuwe locatie. Dit moet natuurlijk softwarematig in een geautomatiseerd systeem gezet worden (software-ontwikkelaar).

Maar is te veel gevraagd en kan niet. Robocopy, Allway Sync, SyncBack moeten opnieuw (te veel) scannen en kost te veel tijd. Jammer, maar dat is de stand van zaken.

Jouw opdrachtregel(s) zal ik bewaren en later testen. Anders kom ik met mijn normale werk niet klaar.
 
Probeer Synctoy 2 van MS eens die gebruiken we op het werk ook.
Keuze uit een paar profielen.
Freeware.
 
Maar als 10 bestanden gewijzigd zijn, begrijp ik niet dat in 2018 alles opnieuw gescand moet worden.
Iemand kan via een share / of een (achtergrond)programma op jouw pc kan rechtstreeks bestanden op de pc wijzigen, vandaar telkens een nieuwe scan.
Ik ben het dan wel met je eens dat tijdens de scan ook bestanden gewijzigd kunnen worden.

Je kan ook googelen op "powershell mirror directories". PowerShell is best een erg krachtige tool.
Als je een script hebt gevonden kopieer je dit in een .PS1 bestand wat je in PowerShell kan uitvoeren.
 
Het is louter een data schijf en betreft geen systeemfiles. Dus het is zeer overzichtelijk welke bestanden wijzigen. Vandaar mijn opmerking over het uitsluitend 'vaststellen' van de betreffende files (denk ik dan) zoals het bij een zoekmachine werkt.

Ik ga door met Allway Sync. SyncBack geeft te veel fouten en kan paden niet allemaal goed lezen.
Ga hier niet mee verder. Bedankt voor de hulp.:thumb:
 
Synctoy 2.1 kirjgt geen kans?
Als bedrijven het gebruiken.. zou het toch betrouwbaar moeten zijn...

Maar de keuze om te stoppen lijkt definitief.
Je zult dus niet weten of het sneller of langzamer is.
Voor de ervaringen van ook anderen was dit wel een leuke toevoeging geweest.
Soit, het is zoals het is.
 
Beste Route99, jij hebt er misschien een half uur in gestopt en ik twaalf uur. Ergens is er een grens. We hebben kunnen vaststellen dat al dergelijke programma's gebruik maken van hetzelfde principe en dat is alle files scannen en de één zal dat wellicht iets sneller dan de ander doen maar het principe blijft gelijk. Wil je wezenlijk sneller werken moet je de scanprocedure aanpassen en het principe van een zoekmachine integreren. Hoe ze exact in zoekmachine werken weet ik niet. Volgens mij leest een zoekmachine de 'tabel' en scant niet de files.
 
Met de grafische interface Synctoy 2.1 kan ik me niet voorstellen dat het meer dan 10 minuten duurt om een test in te stellen. Dat wordt dan 12 uur + 10 minuten en als het klaas is nog effe checken of het resultaat je bevalt...
Die pc kan zelf wel zijn gang gaan met de backup zelf...

Maar zoals ik al schreef: Soit, het is zoals het is.
Het zou zonde zijn als een potentiële inkoper niet aan bod zou komen.
Of het sneller is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan