Meer dan 100mbps over fastethernet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jensvde

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2010
Berichten
387
Hi

Ik heb zelf een router gemaakt van een oude pc m.b.v. pfSense.

Nu haal ik download snelheden van rond de 20mb/s (wij hebben telenet dus max is 200mbps)

Enige vraag is, hoe kan dit? De pc beschikt over een gigabit kaart die verbonden is met de modem, maar de lan is via een oude fast ethernet kaart die ik nog had liggen.

Op de lan verbinding is een bepaald vlan ingesteld (en getagd dus ook om het netwerk te onderscheiden). De lan van de router gaat in een cisco switch, deze staat ingesteld enkel een bepaald vlan door te sturen naar alle poorten met onze computers op. De andere poorten staan op switchmode trunk omdat de modem van telenet hier ook aanhangt, de DigiBoxen mogen niet achter een eigen router hangen. Door dat de poorten waar pc's aan hangen enkel access hebben tot een vlan zijn de netwerken toch compleet gescheiden? Ik krijg een ip van mijn router op die poorten, terwijl op alle andere poorten ik een publiek ip krijg.

Hoe kan het dan als ik via bv usenet iets download ik zo'n hoge snelheden haal? Ik zou normaal toch niet meer mogen krijgen als 12.5MB/s, het max van fastethernet, aangezien de lan kaart van de router niet gigabit is?

Als iemand er een logische verklaring voor zou hebben :d , hoor ik het graag

Alvast bedankt!
 
De pc beschikt over een gigabit kaart die verbonden is met de modem, maar de lan is via een oude fast ethernet kaart die ik nog had liggen.
Graag merk en type compleet van deze kaarten.
En: Hoe met je de snelheden die je beschrijft?
 
Ene kaart is gigabit onboard, geen idee van merk enz... De andere is een losse PCI kaart, 3Com 3c905b-txnm staat erop.

En gewoon in mijn usenet client, heb even een foto toegevoegd:
2018-12-28 10_01_47-.png

Edit: ineens een speedtest gedaan ook:
2018-12-28 10_06_06-Speedtest door Ookla - De wereldwijde breedbandsnelheidstest.png
 
Laatst bewerkt:
Das idd een heel oud kaartje dus 100 MBit/ is 12.5 Mbyte/s max.
Ja, neem dus een echte meter ipv de fancymeting die usenet je laat zien, dat zegt zo weinig.
Eigenlijk heb je zelf niks gemeten, dus zoek en goede applicatie op waarmee je dat kunt....

Wat reflectie:
Maar een Gigbit kaartje kost amper iets, waarom een zulke oud traag 905-kaartje erin?
In de test fase om effe te kijken of de rest vd hardware het doet, ja... maar ik zou nooit meer een 100Mbit router kopen of zelf ook nooit meer maken, altijd een Gigabit type.

Kortom: tijd om de bakens te verzetten naar het Gigabit werk...?
 
Ja was om te zien of alles werkte uiteindelijk ga ik er ook een andere pc voor in elkaar steken want een core 2 quad vebruikt wat veel :d

Het gaat hem niet om die paar euro's voor die kaart hoor ik ben gewoon verbaasd hoe dit kan? Ik begrijp echt niet hoe ik meer dan 100mbps haal... Onderlinge verbindingen naar andere pc's zijn gigabit uiteraard door de switch enzo maar toch niet naar buiten toe? Dan moet dat verkeer toch over die oude kaart? En toch haal ik meer dan die theoretisch aan zou kunnen...

Het is niet dat ik enkele euro's wil besparen hoor :d ik ben gewoon benieuwd waarom dit kan
 
ik ben gewoon verbaasd hoe dit kan? Ik begrijp echt niet hoe ik meer dan 100mbps haal... O.............En toch haal ik meer dan die theoretisch aan zou kunnen...
Het is niet dat ik enkele euro's wil besparen hoor :d ik ben gewoon benieuwd waarom dit kan

Je hebt zelf niks gemeten... hoe kan dat nu? :eek: (is wat ik me afvraag..)

Ik zou zelf zo'n uitspraak nooit durven te doen zonder eerst een fatsoenlijke meting gedaan te hebben.

Wat je wel weet: Het werkt.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat bedoel je dan met meten? Die speed test is daar toch voor gemaakt... Op mijn lan van pc naar pc is het gigabit want dat gaat direct via de switch gewoon. En voor op wan te meten weet ik niet direct een alternatief dan een online speed test of een file transfer ofzo... Wat moet ik dan gebruiken?
 
Die speed test is een indicatie, meestal flink "positief"...., is geen geen lokale meting aan je hardware...

Je moet het in deze hoek zoeken:
https://www.raymond.cc/blog/network-benchmark-test-your-network-speed/

Verder is Google your friend.

Maar als je naar een Giga netwerk kaart zijn deze metingen "een beetje spoilt milk". Alleen maar aardig maar je doet er niks mee.
je weet nu al dat jouw waarden niet kloppen omdat je niet goed gemeten hebt.
Daar hoef je die metingen niet voor te doen.
Wat is jouw verder vraag op dit 100 Mbit-gebied als je toch naar Gigabyte kaart gaat? Dat ontgaat me nu een beetje.
 
Laatst bewerkt:
b of B. Het is Mb (Mega bit) en MB (Mega Byte). Als deze door elkaar worden gebruikt is het lastig lezen wat er wordt bedoeld.

Er is een verschil tussen verbindingssnelheid
- van node naar node op het Lan (netwerkkaart tot netwerkkaart), die is 100 of 1000 Mb/s.
- van bron naar doel incl. alle tussenliggende hardware (netto snelheid altijd een stuk lager dan netwerkkaart).

Je hebt ook te maken met de cache. Als je op het Lan 2x dezelfde test doet is de 2e keer sneller.

SpeedTest toont de theoretisch maximale snelheid. Het is wel een handige test om verbindingen te vergelijken.
Door bepaalde headers wordt bij deze test nooit de cache gebruikt.

* edit: Voor wat het waard is, net heb ik de ISO van Windows 8.1 (4.3 GB) bij Microsfot gedownload en mijn Windows 10 geeft 29.4 MB/s aan als download snelheid. In bits is dit 29.4 x 8 = 235 Mb/s en dat komt aardig in de richting van de M-Lab meting (zoiets als SpeedTest) die 245 Mb/s aangeeft. De vraag hier is dan weer: klopt de download snelheid die Windows 10 aangeeft?
 
Laatst bewerkt:
Die 3Com 3c905b is uit de vorige eeuw :) is die ingesteld op half- of full duplex?
De langzaamste schakel bepaalt de maximale snelheid.
 
Zoals al word aangegeven, het zit hem in de kleine of grote letters achter de snelheid.
mb/s is het zelfde als mbps en het zelfde als Mb/s en het staat voor megabit per seconde.
Dit is ook de meest gebruikte term in netwerk snelheid door een ISP (internet service provider)

MB/s of MBps staat vaar megabyte per seconde.

En de verwarming ontstaat hier voor velen mensen.

12,5MB/s staat gelijk aan 100Mb/s of 100mb/s of 100mbps.
12,5 megabyte per seconden is gelijk aan 100 megabit per seconde.

jij geeft aan ondanks je hardware opzet toch een snelheid van 20mb/s of te wel 20Mb/s of te wel 20mbps te halen.

Dit is dus minder als de maximale van 100mb/s of 100Mb/s of 100mbps van de fast ethernet kaart.
Deze fast ethernet kaart heeft een max van 100mb/s wat gelijk staat aan 12,5MB/s

Zoals je ziet zit het hem in de letters achter de snelheid.
Ik vermoed dat je de 20 als meer ziet dan de 12,5. Maar de 20 is uitgedrukt in megabit per seconde en de 12,5 is uitgedrukt in megabyte per seconde.
 
Hoe zit het met de veiligheid van de zelfgebouwde router als dit al een flinke vraag is en aandacht vraagt.
Hoe zeker ben je daar dan wel over?
Ik zou imho zelf daar meer energie in steken dan in een netwerk kaart van >>> 20 jaar oud..
 
mb/s is het zelfde als mbps en het zelfde als Mb/s en het staat voor megabit per seconde.
Je mag geen mb/s of mbps gebruiken want dat is het niet bestaande milli bit per seconde. Het is bij bits gewoon Mbps (of Mb/s).
Providers die dit doen missen een stukje theorie over eenheden :) net als autobedrijven die KM/U noteren, het is km/u.
 
Ja Bron dit weet ik, de officiële termen zijn Mb/s MB/s etc etc.
Maar voor de meeste leken is dit begrijpelijke Jip en Janneke taal en daar draait het hier in mijn uitleg om maar dat begreep je vast wel :p
En ISP aanbieders en reclame makers plus software fabrikanten van snelheid tooltjes maken er echt soms een potje van.

Waar het mij alleen om ging is dat Jensvde het verschil begrijpt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan