pc valt uit met boot melding

Status
Niet open voor verdere reacties.

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Berichten
247
Mijn 2e pc valt regelmatig uit en er verschijnt dan een zwart scherm met de witte tekst DISK BOOT FAILURE, "INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"
Het rare is dat de pc steeds normaal opstart,het verschijnsel doet zich willekeurig voor gedurende de tijd dat de pc aan staat.
Ik heb reeds een bios update gedaan maar dat helpt dus ook niet.
Via google vind ik verschillende topics met hetzelfde probleem maar daar start de pc niet en bij mij wel.
Wat is de oplossing?
de pc: MB=Gigabyte z97HD3 8Gb corsair venegeance i3 4330 Windows 10 home
 
Naast de tip van Veng, je kabels controleren en opnieuw bevestigen.
 
Het zelfde heb ik met een PC waarvan de knoopcel batterij leeg is. Alleen dan bij elke opstart en dan blijft die wel aan na de volgende poging.

Eerst zal uw computer stoppen om daarna opnieuw op te starten. Er staat immers "BOOT FAILURE" en dat is dat er bij het opstarten geen opstartbaar station gevonden wordt. Het zou kunnen dat een kabel los komt maar dan kan u niet altijd meteen weer opstarten. Bij een lege batterij kan er voldoende spanning zijn op bepaalde momenten.

Iedere computer reageert anders op een lege batterij en de computer zou kunnen stoppen als het besturingssysteem de UEFI informatie niet steeds meer kan lezen of de UEFI niet kan worden ge-update na uitputting van de stroomvoorziening. Na even een paar seconden wachten is de batterij of de stroomverdeler die er achter zit weer wat opgeladen en kan u opnieuw opstarten.

Knoopcel batterijtjes zijn 3 Volt en kosten iets meer dan een dubbeltje per stuk in een blister verpakking. Na herplaatsing moeten standaard waarden worden geselecteerd of een opgeslagen configuratie om fouten te voorkomen. Er is een programma voor systeeminformatie waarmee bij bepaalde moederborden kan worden gezien hoeveel Volt er op de batterij staat, probeer https://openhardwaremonitor.org/ met hier een screenshot.
Knipsel OHM.JPG
 
Alvast dank voor de snelle reacties!Heb alles eens bekeken en ben aan de slag gegaan.De spanning van de batterij is 3,144V. Alle kabels zitten perfect.
De uitslag van crystal disk info hieronder.Nog even vermelden dat tijdens het starten van crystal disk info ik een bsod kreeg,dat was de eerste keer.
sJIRR1M.jpg
 
Zowel voeding en sata kabels zijn uitgetrokken en opnieuw ingeplugd,geen kenmerken van schade aan de kabels.Heb de kabel van dvd rom en ssd omgewisseld.Afwachten of dit enige verandering geeft, al kan het even duren voor het euvel weer eens de kop opsteekt.soms 2x per week,soms een maand niet.
Ook nog meegeven dat ik soms ook de melding krijg dat er een stekker van het geluid zou losgekoppeld zijn, iets wat ook helemaal niet zo is, de enige kabel voor de luidsprekers zit altijd stevig ingeplugd en mocht er een probleem mee zijn dan zou ik het zeker horen.
 
Tot heden geen last meer gehad van uitvallen.Misschien was de sata kabel toch niet ok?Ik zet deze nu als opgelost,mocht het euvel terug de kop opsteken zal het een nieuwe pc worden vrees ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan