beeldkaart en/of voeding upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

margriet1971

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
Berichten
158
Hallo allen,

Al langere tijd worstel ik met een vastlopende pc. Ik heb de vraag ook al eerder gesteld hier, maar nog steeds geen bevredigende oplossing gevonden :( Nieuwe poging dus, omdat ik inmiddels twee van de vier opties kan wegstrepen.

Ik heb een paar jaar terug een mooie game-pc hier samen laten stellen. Vanaf het begin is het vervelend met vastlopers op het moment dat ik "meer dan 1 ding" vraag van de pc. Met name bij spelletjes (COD, Battlefield e.d.), maar ook bij bijv. scrollen over facebook. De vraag was dan: Is het de beeldkaart, de voeding of de monitor of nog iets anders?

Inmiddels weet ik dat het niet de monitor is. Het zou de beeldkaart kúnnen zijn. Ik ben overgeschakeld naar de beeldkaart on board en heb geen last meer (behalve dan dat het beeld nu vastloopt in de games, maar dat is vooral omdat de beeldkaart dat niet aankan --> dat geeft hij ook aan in de game).

Systeem:
Intel Core i5-4440 CPU / 3.10GHz / 8 gb RAM / 64 bit
Beeldkaart: AMD Radeon R9 200 series. Intern: Intel HD graphics 4600

Ik kan zo niet vinden waar ik de hoeveelheid voeding kan vinden. Maar ik weet uit eerdere vragen dat deze minimaal was voor de samenstelling van de pc. Het zal niet het moederbord zijn vermoed ik, anders had het ook nu moeten "storen" en dat doet hij niet.

Mijn vraag is:
Als ik de voeding upgrade. Wat is dan jullie advies?
Als ik de videokaart upgrade wat is dan een alternatief?
En in welke volgorde zou ik dit het beste kunnen doen? (bedoel, eerst andere beeldkaart en als dat niet werkt andere voeding, of jiust andersom?)

Ik speel niet vaak een spelletje en ik geef niet écht om details. Maar als ik dan een spelletje speel, dan moet hij het gewoon doen! :)

Dus graag: Suggesties ;) Dank jullie wel allemaal!

groetjes, Margriet
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de links, Lange Pier. Bij de eerste zie ik niet goed welke ik moet pakken. En voor de tweede geldt dat ik eerst weer over moet schakelen naar de andere beeldkaart in de bios?

groetjes, Margriet
 
Bij de eerste is het een keuze, ze doen vrijwel allemaal hetzelfde, de eerste is goed.
Bij de tweede maakt het niet uit, die is voor de interne RAM, pas na vele cycles wordt de videoram getest maar 5 passes zijn voldoende voor de interne RAM en kom je er toch niet aan die videoram.

Inmiddels weet ik dat het niet de monitor is. Het zou de beeldkaart kúnnen zijn. Ik ben overgeschakeld naar de beeldkaart on board en heb geen last meer (behalve dan dat het beeld nu vastloopt in de games, maar dat is vooral omdat de beeldkaart dat niet aankan --> dat geeft hij ook aan in de game).
Zou niet mogen, traag worden kan maar vastlopers of freezes, denk het laatste, is ook de RAM voor verantwoordelijk.
 
Hallo, Ja de juiste chipset moet weer worden geselecteerd in de BIOS. Maak zeker dat overclock functies zijn uitgeschakeld bij zowel voor de PC in de BIOS als in het stuurprogramma van de grafische kaart. In de instellingen van de laatste kan je experimenteren met de schuifbalk tussen Kwaliteit en Snelheid. Kies daar snelheid. De grafische instellingen van Windows zo mogelijk lager instellen zoals geen "Airo thema" doorschijnende vensters.

Welke grafische kaart heb je? Sommige kaarten met deze AMD Radeon R9 200 zijn namelijk ronduit slecht, wat valt op te maken uit reviews. Probeer te ruilen in de winkel waar je deze hebt gekocht en het helpt wanneer je daarbij op die manier getuigenissen van anderen van het Internet kan halen.

Denk aan het volgende: de juiste drivers moeten zijn geïnstalleerd. Slecht scrollen en moeilijk schuiven van vensters zijn duidelijke aanwijzingen dat de driver niet goed is. Kijk eerst bij apparaatbeheer of het kleine pictogram, de groep grafische adapters uitgeklapt, misschien anders is. Zoek op de site van de fabrikant van de kaart of bij Radeon naar een betere driver en ook geschikt voor het besturingssysteem met 64 bit.

Alles over de voeding staat op de zijkant ervan. Goedkope voedingen zullen sneller minder goed worden. Dure voedingen zijn vaak veel efficiënter, bijvoorbeeld 82+ genoemd. Dit betaalt zich dus op den duur weer terug en is in ieder geval een goede investering.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan