aanpassen waardes tabel via sub form

Status
Niet open voor verdere reacties.

kenzootje

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2016
Berichten
37
Ik heb een klein passaprogrammatje gemaakt.
met een tabel bestellingen
in mijn formulier heb ik eensubformulier met een bestelbon overzicht
ik wil nu in dit formulier vb in plaats van aantal = 1 , aantal = 7 zetten en na update de waarde in de tabel laten aanpassen
code is als volgt :
Code:
Private Sub aantal_AfterUpdate()
Dim bestelbonID, aantall As Integer
bestelbonID = Me.ID
aantall = Me.aantal
MsgBox ("bestelbonID = " & bestelbonID & " aantal wordt  : " & aantall)

 Dim db As Database
 Dim rs As Recordset
     
       Set db = CurrentDb
     
        db.Execute "update tbl_bestelbon set aantal = " & aantall & " where ID = " & bestelbonID & ";"
         db.Close



Me.Parent.TEBETALEN.Requery
 If Me.Dirty Then Me.Dirty = False
Me.Parent.BESTELBON.Requery
Me.Parent.txt_tb.Requery
hij geeeft de msgbox ( als test) maar als ik daarna ga kijken in de tabel..... is de waarde niet aangepast, wat doe ik verkeerd....
indienje meer info wenst roep maar
dank alvast
 
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je aan het doen bent; Aantal lijkt mij een tabelveld, en dat kun je toch gewoon aanpassen? Waarom zou je dat met VBA doen?
 
Heb in bijlage programma toegevoegd.
Volgorde is als volgt :
er wordt een artikel aangeklikt
deze wordt weggeschreven in een tabel ( tbl_bestellingen)
in het form wordt een eerste subform bijgehouden van de bestelling die wordt doorgegeven door de klanten ( met elke regel een ID natuurlijk)
nu in dit subform staat het veld aantal, stel nu dat ze ipv 1 vanda artikel er 7 willen, moet het aanal van 1 naar 7 veranderd worden voor die ID regel van de bestelling.
En dit wou ik doen met voorgaande code ? Gelieve dit es te bekijken.
Hopelijk is het deze keer duidelijk wat ik bedoel.
 

Bijlagen

  • kassa2019.rar
    74,1 KB · Weergaven: 24
Je code is nergens voor nodig.
Zodra je een aantal wijzigt wordt die wijziging, nadat je de focus verplaatst naar buiten de gewijzigde regel in je formulier, bijgewerkt in je tabel.

Tardis
 
@ tardis
Ik was nog een detail vergeten te vermelden.
Als in het formulier een artikel wordt aangeklikt, wordt deze enerzijds opgeslagen in tbl_bestelbon, maar tevens in tabel "bestellingen" met de prijs erbij.
Dus als ik nu in dat subformulier van tbl_bestelbon, het aantal aanpas moet dit ook gebeuren in de tabel "Bestellingen"
daarom datik die VBA zou gebruiken.

beide tabellen hebben in gezamelijk veld, namelijk de ID van de regel van de bestelbon.
Of hebben jullie een beter voorstel om dit op te lossen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook even naar gekeken (sorry als dat niet de bedoeling was; ik kan me voorstellen dat je liever hebt dat tardis er naar kijkt ;) ) maar ik zou, als ik jou was, overnieuw beginnen. Dit is een slechte opzet. Bestellingen baseer je op de tabel met dus alle velden die je in wilt laten vullen. Doorgaans heeft een bestelling een relatie met een tabel BestelRegels, met daarin de gevraagde artikelen. Wil je het simpel houden, dan kies je de artikelen in die subtabel m.b.v. een keuzelijst. Snel gemaakt, werkt perfect en nooit problemen.
Kun je (goed) programmeren, dan kun je een interface bouwen waarin je met artikelknoppen records kan aanmaken. Maar jouw db is daar bepaald geen voorbeeld van.... Ik zou terug gaan naar de basis, en er eerst voor zorgen dat de db werkt. En de fancy stuff proberen als je weet wat je doet.
 
De basis werkt femkassa is overzicht met knoppen die die bestelling netjes in de tabel bestellingen plaatst
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan