• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rolling chart - #N/A niet laten zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandito

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Berichten
199
Beste allemaal,

Ik ben aan het proberen een rolling chart na te maken vanuit een voorbeeld;

Bekijk bijlage Test01.xlsx

Op het tabblad Dashboard staat een rolling chart. Met behulp van de scrollbar is het bereik van de grafiek uit te breiden; er worden meer maanden in de grafiek weergegeven.
De gegevens haalt de grafiek uit het tabblad Calcs (O1:p25).
Zoals te zien is staan er in dit bereik #N/A die niet in de grafiek worden weergeven. Deze #N/A veranderen in waardes wanneer er met de scrollbar gescrolled wordt om meer maanden te laten zien.

Nu is het me gelukt om dit aardig na te maken. Echter lukt het me niet om de #N/A waardes te verbergen in mijn grafiek. De x-bar wordt gevuld met alle waardes die in het bereik staan dus ook de #N/A waardes. De #N/A waardes veranderen wel in maanden als ik met de scrollbar beweeg. Dat werkt dan weer wel.

Bekijk bijlage Test02.xlsm

Weet iemand wat ik hier vergeet zodat mjin grafiek zich hetzelfde gedraagt als in het voorbeeld?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vervang in de functie de NB() door 0 (nul) of " " (spatie)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord.

Wanneer ik NB() vervang voor "" of 0 dan laat de grafiek ze nog steeds zien. De grafiek ziet er daardoor "raar" uit.

Bekijk bijlage Test02.xlsm

In het voorbeeld Test01 is dit niet zo en worden de kolommen alleen zichtbaar wanneer er op de scrollbar geklikt wordt.
 
Hi Bandito,

Misschien is deze bijdrage wat out-of-the-box, maar:
Als de uitkomst van de formules slechts het doel hebben om de grafiek dynamisch te maken dan kan dit veel makkelijker.
Ook het gebruik van VBA voor dit doel is niet nodig.
Laat de grafiek verwijzen naar een benoemd (dynamisch) bereik in plaats van een vast bereik.

zie voorbeeld. Hierin heb ik de formules verwijderd en ik heb het bestand ter illustratie opgeslagen als .xlsx
 

Bijlagen

  • Test02gijs.xlsx
    86,8 KB · Weergaven: 25
Mij lijkt dat het eenvoudiger kan: (gebaseerd op Gijs' bestand)
 

Bijlagen

  • __rolling chart_snb.xlsx
    22,7 KB · Weergaven: 16
@edmoor

Dank voor je antwoord, dit had ik over het hoofd gezien.

Maar zelfs met deze wijziging blijft het resultaaat hetzelfde. Op de x-as blijven de kolomommen zichtbaar waar geen data in staat. Hierdoor is de linkerhelft nu gevuld met data en is de linkerhelft leeg.
Het is wel zo wanneer dat wanneer er met de scrollbar gescrolled wordt de lege helft van de grafiek gevuld wordt met de juiste data.
Echter zou ik graag willen dat wanneer de scrollbar helemaal naar links staat en er dus gekozen wordt om maar 12 maanden te laten zien dat dit grafiek vullend is.

Zie bijgevoegd .png document (de excelletjes waaruit deze komen heb ik al gepost).
Beide hebben precies hetzelfde bereik. Echter laat de bovenste maar 12 maanden zien terwijl de door mij gemaakte alle waardes (inclusief "niks) op de x-as laat zien.

Untitled.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Gijsbert1 en Snb,

Bedankt dat jullie mee willen denken.
Dit lijkt inderdaad op wat ik uiteindelijk zou willen. Echter wanneer ik data labels toevoeg komen de maanden in de datalabels te staan.
Verander ik dit naar de waardes dan werkt de scrollbar niet meer.

Wanneer ik de waardes onder amount verander stopt de scrollbar ook met werken.

Ik snap dynamisch gebruik dan niet goed of klopt er iets anders niet?

Bekijk bijlage __rolling chart_snb01.xlsx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na wat gepuzzel met het voobeeldje van Gijsbert lijkt het gelukt te zijn.
Ik hou jullie op de hoogte!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan