Opslaglocatie wijzigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
700
Een kennis van mij vraagt mij raad voor het volgende: Als zij een programma of een bestand wil opslaan op haar HD krijgt zij telkens de mededeling: te weinig ruimte - schijf vol. Als proef wilde ik het programma Ccleaner installeren.
Ik stelde het volgende vast: als er iets moet opgeslagen worden (in dit geval Ccleaner) dan wil haar PC dat bestand of programma opslaan op de Factory_image (D) partitie (die inderdaad vol is) i.p.v. op de HP (C)-partitie. (Daar is nog ongeveer 300 GB vrij). Hoe kan ik er nu voor zorgen dat het opslaan gebeurt op de C partitie? Zij werkt wel nog steeds met Vista en gebruikt de C-schijf spijtig genoeg zowel voor haar programma's als voor haar documenten.
 
Start de Registry Editor "Regedit"
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion

Als je 32bits Vista hebt:
ProgramFilesDir = C:\Program Files

Als je 64bits Vista hebt:
ProgramFilesDir = C:\Program Files
ProgramFilesDir (x86) = C:\Program Files (x86)
 
De download locatie hangt af van opgegeven voorkeur in de Internet Browser. Standaard is dat meestal de map C:\Users\<Gebruiker>\Downloads met de optie Wijzigen en dan is de andere mogelijkheid die geboden wordt "Vragen waar een bestand moet worden opgeslagen." Ga dus bij het menu in de browser naar Downloads. In Chrome staat dat in het onderste deel wanneer geavanceerd naar beneden wordt uitgeklapt.
 
Kijk eerst eens naar die van Alfred. Dat van Bron is wezenlijk anders en heeft meer betrekking op het uitvoeren van de toepassing (installeren) en niet het opslaan. Kijk eens naar deze en links onder staat Options (voor IE).
 
Laatst bewerkt:
Als proef wilde ik het programma Ccleaner installeren. . . als er iets moet opgeslagen worden (in dit geval Ccleaner) dan wil haar PC dat bestand of programma opslaan op de Factory_image (D)
Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoelde. Te weinig ruimte bij het installeren van Ccleaner of te weinig ruimte bij het opslaan van Ccleaner in een browser. Welke bedoel je?

Het "opslaan naar..." in een browser geldt alleen voor die betreffende browser en dus niet voor alle andere programma's.

Als je de Downloads locatie van je hele pc wilt aanpassen voor alle programma's, ga dan naar C:\Users\GEBRUIKER\ en klik met rechts op Downloads.
Ga naar Eigenscahppen, dan tabblad locatie. Wijzig daar de map in de goede locatie en klik op Verplaatsen.

Zie je geen tabblad Locatie bij het mapje Downloads?
Ga dan naar de map op D: waar de pc telkens de bestanden wilt opslaan en doe dit dan daar op die betreffende map.
 
Laatst bewerkt:
@Bron
Het staat er toch wel duidelijk.
als er iets moet opgeslagen worden (in dit geval CCleaner) dan wil haar PC dat bestand of programma opslaan op
In geval dat het gaat om installatie-bestanden kies ik altijd > Opslaan als en dan Links in de kolom > Bureaublad dan komt het bestand op het bureaublad te staan en kun je dat bestand altijd nog even scannen.
Lijkt mij dat TS nu de zaak wel kan oplossen.
 
kies ik altijd Opslaan als en dan Bureaublad dan komt het bestand op het bureaublad te staan
Yep, zo werk ik ook :D misschien niet de snelste maar voor mij wel de handigste manier.
 
Laatst bewerkt:
Graag nog wat verduidelijking. Het is inderdaad zo dat bij de persoon in kwestie zowel het besturingssysteem, haar programma's en haar documenten op de C-schijf staan. Als zij nu een bestand (vb foto's) in haar map foto's wil opslaan dan zegt de PC haar: schijf vol. En onderaan rechts verschijnt de mededeling dat het bestand zou worden opgeslagen op de Factory_Image (D) schijf. Ik kan dus geen opslag-partitie C kiezen. (Bureaublad heb ik niet geprobeerd). Om een proef op de som te nemen, want die mededeling onderaan rechts had ik dan nog niet bemerkt, wilde ik Ccleaner (kort en eenvoudig) installeren. Het programma downloaden ging maar het installeren niet. Weer de mededeling: schijf vol.
 
wilde ik Ccleaner (kort en eenvoudig) installeren. Het programma downloaden ging maar het installeren niet
Het gaat dus om het installeren. Heb je de mogelijkheden uit berichtje #2 en #5 uitgevoerd? Wat is daarna het resultaat?

Voorbeeld bij standaard Windows 10 installatie (aanvulling op #2)

regedit.jpg

Na het wijzigen van de registry keys die ik noemde in #2 even de pc opnieuw opstarten.
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt door het berichtje # 5 uit te voeren. Maar nu stellen wij vast dat het eigenlijk nutteloos was dit te doen want dat een PC met Vista eigenlijk (bijna) waardeloos is. Zeer veel van de huidige toepassingen kunnen niet worden uitgevoerd (vb internetbankieren). Maar nu dachten wij aan het volgende: vermits de PC (bijna) niet werd gebruikt (dus bijna nieuw is), een HD heeft van 500 GB (nu 200 GB gebruikt) en later ook met weinig verschillenden programma's zal worden gebruikt, het misschien mogelijk en verstandig is Windows 10 te installeren. Wat denken de kenners daarvan?
 
Het is gelukt en nu stel je een andere zaak aan de orde. Of Vista end-of-live is, weet ik niet maar zou bij installeren Windows 10 een nieuwe topic openen in de juiste sectie. Merknaam, partities, RAM, processor etc. vermelden. Windows 10 heeft bepaalde systeemeisen.
 
In het algemeen heeft Microsoft er een handje van om telkens na een goede Windows een slechte te maken. Goede Win XP, dan slechte Vista, dan goede Win 7, dan slechte Win 8 (verbeterd in 8.1), nu goede Win 10 (verbeterd door diverse upgrades).

Een upgrade van Vista naar Win 10 is altijd een betaalde upgrade geweest, vanaf Win 7, 8 en 8.1 kon je gratis upgraden.
Hier (klik) vind je de absolute minimum eisen van Win 10 waarmee je niet veel kan doen ;)
Je kan zoeken naar een "Vista Upgrade Advisor" tool om je pc te controleren op geschiktheid voor Win 10. Ik weet niet of die er is voor Vista, hij is er wel voor Win 7 en 8.
 
Als het moederbord geen goede drivers heeft voor Windows 10 dan is dat al onheilspellend maar die kunnen misschien nog in compatibiliteit modus geïnstalleerd worden. Dat is in het context menu van een uitvoerbaar bestand Eigenschappen kiezen en dan het tabblad compatibiliteit invullen (niet de probleem oplosser compatibiliteit in het contextmenu).

Bezwaarlijk is het wanneer de computer een modern UEFI BIOS heeft, wat in Windows toegankelijk is. Hiervoor moet de fabrikant een voor het besturingssysteem geschikte versie hebben uitgebracht.

Windows 7 is net als Vista, kost hooguit 1 of 2 tientjes en is te downloaden via vertrouwde verkopers op Marktplaats. Succes en groeten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan