Computer start 4 van de 5 keer niet 'echt' op

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Berichten
233
Dag allemaal,

ik had om eerlijk te zijn geen idee waar deze vraag hoort, omdat ik niet weet waar het aan ligt. Misschien kunnen jullie me anders verwijzen dat ik de vraag verplaats?

Ik heb een Compaq CQ2000PC met Windows10. De computer is nu 5 jaar oud en heeft altijd prima gewerkt. De laatste maanden werd hij echter steeds trager dus ik heb hem via de herstelschijf helemaal leeg getrokken en ben opnieuw begonnen. Dat werkte prima. Had even wat moeite om windows10 weer te installeren (was gratis toen ik het bij de lancering installeerde, maar nu schijnbaar niet meer), maar alles lijkt het weer te doen. En hij is weer net zo vlot als aan het begin.

Wat wel gek is: in 75% van de gevallen dat ik de computer opstart, blijft het beeld zwart. De powerknop gaat blauw branden en ik hoor wel de fan draaien, maar ik hoor niet het 'normale' opstart geluid (alsof ie nadenkt zeg maar..). Na een paar minuten doet hij nog niets, en het scherm gaat op nonactief. Ik kan dan alleen via de grote powerknop uit doen. De computer gaat dan gelijk uit als ik 1x druk, hoef hem niet ingedrukt te houden. Ik probeer het dan nog een paar keer, en meestal na 3 of 4 keer doet hij het weer. Ik hoor dat eigenlijk vrij snel omdat hij nu wel het geluid maakt dat ik herken, alsof ie hard aan het nadenken is om op te starten. En dan verschijnt de bekende keer de Q in mn beeldscherm en start ie verder zonder problemen op. Krijg ook geen meldingen over veilige modus ofzo die je soms krijgt bij incorrect sluiten of starten.

Ik dacht misschien is het iets in de hardware, wat de ene keer wel goed verbinding maakt en de andere keer niet? Bij software leek het me minder waarschijnlijk dat het zo random is, maarja, ik heb niet superveel verstand ervan dus misschien helemaal mis.


Herkent iemand dit probleem? En wat kan ik er mogelijk aan doen?
Alvast weer bedankt voor het meedenken!

Groetjes
 
Dag, Drivers voor deze PC lijken maar tot Windows 7 en 32 bits te gaan. Er bestaat dus altijd het gevaar van overvragen. Bij een UEFI BIOS (in te stellen binnen Windows) is die niet geschikt voor Windows 10. Dat ter zijde omdat de computer in zijn geheel niet opstart.

Kijk eens of de BIOS niet op standaard waarden staat, kan voorkomen als de batterij bijna leeg is. Het programma Open Hardware Monitor kan misschien zeggen of deze nog 3 Volt is. Dit staat dan bij Voltages en V-Bat.

In de BIOS (bij het opstarten kiezen voor "Setup") kan in de opstart volgorde ten onrechte nog het DVD station bovenaan staan. Deze reageert namelijk niet altijd. Ook moeilijker is het automatisch detecteren van RAID configuraties (samenwerkende harde schijven) en dat kan dan beter op Geen staan. Geheugen moet juist en volgens de handleiding geplaatst zijn en probeer ten slotte een andere aansluiting voor de harde schijf.

Anders raad ik aan om onderdelen, inclusief harde schijf, te vervangen of uit te nemen om tot een oplossing te komen. Een schone computer is voorwaarde, zo moet de CPU fan tegenwoordig kunnen draaien. Stekker moeten goed aangesloten zitten en ik raad aan om in de achterkanten ervan te kijken wanneer er verlengsnoertjes of verloopstukjes gebruikt worden. Opnieuw installeren kan te veel van bepaalde hardware gevraagd hebben.

Kan je voorlopig de computer uitzetten in Slaapstand?
 
Hallo


"Wat wel gek is: in 75% van de gevallen dat ik de computer opstart, blijft het beeld zwart"



Dit lijkt mij eerder een defekte/versleten voeding te zijn ...

Kun je uiteraard controleren d.m.v. een multimeter.

Meestal is een of meerdere defekte condensatoren in de voeding zelf een probleem...

Een "koud" systeem zal dan hier meestal problemen mee hebben , terwijl een systeem die al ettelijke uren heeft gedraaid , hier totaal geen last meer van heeft.

Defekte motherboard condensatoren kunnen uiteraard ook dezelfde symptomen geven.

Kun je zelf eens op letten , of het warm / koud hebben van het systeem invloed heeft op deze symptomen.

Mocht al het bovenstaande voor u chinees zijn ... , laat dit dan controleren door iemand met wel de nodige ervaring .


Peter
 
VDK_P kan gelijk hebben. wat ook kan is dat het de harde schijf is!
In het verleden heb ik vaker gezien dat een harde schijf soms een sektor wel leest, soms niet.
Reparatie-software werkt soms door een sektor 255x te lezen, en de resultaten te vergelijken.
Wat vrijwel zeker is, is dat je het moet zoeken in je hardware, software is in deze inderdaad vrij statisch.
Een driver lijkt me niet, dan zou ie het niet soms wel doen.
Suc6!
 
Heeft de buitentemperatuur hierop ook invloed? Ik ben namelijk vandaag verhuisd en mijn computer heeft de hele dag in de koude auto gestaan buiten. Nu heb ik hem net neergezet en doet hij het helemaal niet meer, ook niet na 20x proberen. Weer gewoon het zelfde. Heb de kast open gemaakt en de fans doen het wel, maar het lijkt alsof hij verder gewoon helemaal in stilstaat. Vanwege die verhuizing dus ook een late reactie, sorry, maar het is nog niet opgelost :)
 
Ik heb even een foto gemaakt van mn computer. Het is de meest standaard computer die je kan hebben zo'n beetje. Heb het vandaag nu zo'n 50x geprobeerd maar elke keer het zelfde. Heb ook dat batterijtje nog eens vervangen. Had 2 jaar terug ofzo een probleem (weet niet eens meer wat voor probleem) wat ik daarmee had verholpen, maar dat is het ook niet.
Als het inderdaad zo'n condensator is, kan je die dan van het moederbord halen en vervangen? Ik heb er geen verstand van, maar ben wel handig dus dan durf ik dat wel aan. Of als het de harde schijf is, kan ik die op een andere manier nog benaderen? Los van de computer, zou ik ook wel nog toegang willen tot de bestanden.
Bedankt weer voor het meedenken!
 
Wat VDK-P al schrijft: warmte en koude kunnen effect hebben op de symptomen van defecte condensatoren.

Condensatoren zijn kleine of grote torentjes, meestal zwart en beschreven wanneer ze klein zijn. De bovenkant is in drieën gedeeld en als ze stuk zijn dan staat de bovenkant iets bol of de huls zit los maar er zijn er die uit elkaar ploffen en dan ruik je wat brandlucht.

Op het moederbord achteraan zitten een paar kleintjes en in de voeding enkele hele grote. Vervangen is wel mogelijk want het zijn geen chips maar je zou de juiste moeten vinden. Voedingen zijn vaak de sluitpost bij computers en die zou best eens niet langer dan 5 jaar en een verhuizing mee kunnen gaan. Nu is alleen een andere voeding proberen een optie. Misschien kan je er eentje lenen met de goede stekkers via Peerby.com (hulp en lenen van mensen in de buurt).

Voor bestanden kan je de harde schijf gewoon als tweede aansluiten op een andere computer.
 
Bedoel je met voeding het blok dat aan het snoer zit, of de aansluiting op het moederbord waar de voering erin gaat? Ik heb het moederbord nu in mn handen en de condensatoren die ik kan zien, zien er goed uit. Tevens heb ik de fans schoongemaakt, maar die waren niet bijzonder vies.
Als ik een nieuw moederbord zou moeten kopen, moet dat dan het zelfde merk en type zijn? Of moet hij aan dezelfde specificaties voldoen? Het is het moederbord wat op deze pgaina staat: https://support.hp.com/hr-en/document/c03036757
Zou je nog eens mee willen kijken? Ondertussen meet ik aan de andere kant of de voeding wel genoeg geeft.
Wel weer leerzaam zo :)
 
Dat is een apart en klein moederbord. De "form factor" is: Mini-ITX : 17 cm (6.7 inches) x 19 cm (7.5 inches).

De voeding, het metalen doosje waar de stroomkabel in moet, zal deze computer niet hebben. Deze functie hebben de vele zilver/blauwe condensatoren en de adapter die in het snoer zit. Net als bij laptops. Als de condensatoren dicht zijn van boven dan moeten ze doorgemeten worden. Wat veel voorkomt bij deze systemen dat is dat de voeding adapter moet worden vervangen en dat de stekker aansluiting los is gaan zitten, het is echt een zwak punt. Om het laatste te controleren zou je het stekkertje wat in en uit kunnen bewegen en eens aan het blokje kunnen voelen of doormeten op weerstand. Een adapter kan universeel zijn (vooral hebben ze dan meerdere kleine stekkers meegeleverd) of uitgeruild worden met die van een laptop met ongeveer de zelfde Volt en Ampere waarden en AC wisselstroom natuurlijk. Meestal zijn ze geschakeld dus dan wordt doormeten moeilijk omdat er dan verschijnen er geen waarden verschijnen. Beter goed lezen welke waarden er op staan en een andere proberen.

Om eerlijk te zijn: deze computer is verouderd en bovendien zonder mogelijkheden. Niet de moeite om in te investeren zoals naar de reparateur brengen.
 
Het was inderdaad de meest standaard en een van de goedkoopste. Hij heeft het 5 jaar lang heel goed gedaan, dus misschien is dan zijn tijd gewoon gekomen :) Fijn dat je hebt meegekeken, maar dan denk ik dat hey tijd wordt voor een nieuwe. Bedankt voor je tip om er niet meer in te investeren, dan maar beter investeren in een nieuw. Ik sluit dan het topic. Dank je wel nogmaals!
 
O ja, dan toch nog een vraagje :) Waar moet ik op letten als ik een nieuwe computer koop en de oude harde schijf wil kunnen aansluiten aan de nieuwe computer?
En kan ik die schijf dan ook gewoon erin laten zitten als extra opslag?
 
De harde schijf heeft gewoon een SATA aansluiting en is dan zo in te steken, alleen: de kleine stroom stekkertjes die ken ik niet. SATA heeft op computers een heel brede en erg smalle stroom stekker maar er zijn andere:
There are two less-common SATA power connectors: a 6-pin connector called a slimline connector (supplies +5 VDC) and a 9-pin connector called a micro connector (supplies +3.3 VDC and +5 VDC).
Kijk dus achterop de harde schijf en win anders advies in bij een winkel voor misschien een verloopstekker. Dit is iets waar ik niets van weet.

De harde schijf kan gewoon als tweede of als derde geplaatst worden en zelfs tijdelijk. Windows vraagt welke harde schijf gepartitioneerd moet worden dus zou ik het serienummer noteren. Als Windows vraagt een bootmenu te maken voor de tweede Windows dan doe je dat niet. Deze is natuurlijk niet op de nieuwe computer geïnstalleerd en zou niet werken.

Een andere computer is i5 voor de meeste toepassingen en i7 voor games en snelheid. Zelf ben ik tevreden met een quad core dus er zijn wel uitzonderingen. Raadpleeg de processor benchmark voor metingen door gebruikers: https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php en controleer het stroomverbruik. Zeker zou ik de reviews lezen op Newegg.com zodat je geen kat in de zak koopt.

Een grafische kaart zou ik sowieso kopen omdat dat de belangrijkste versneller is.

Voor de grafische kaart moet je misschien een zwaardere voeding hebben. Neem een efficiënte dat spaart geld. Dan heet het 80+ of 82+.

Zit dat er even niet in. Kijk dan naar tweedehands via advertentiezoeker.nl met de radioknop op "datum."
 
Eerst erachter zien te komen waar het probleem zit alvorens over nieuwe hardware te willen hebben.
Een 5 jaar oud systeem zou het nog prima moeten kunnen doen met de toen geleverde hardware, de videokasrt zou het probleem kunnen zijn.

Haal whocrashed op, geeft die een log?
 
Zal niet makkelijk worden op een systeem wat niet wil booten, maar dat terzijde.
Ben het wel met Alfred eens, ik zou hier verder niet in investeren, hooguit bij een computer-winkel een andere voedings-adapter testen.
Als de pc daarmee wel wil opstarten ben je voor een paar tientjes klaar want de voeding is niet meer als een lptop-adapter.
 
Dag allen, heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. En nogmaals bedankt voor het advies om niet teveel te investeren in zo'n goedkoop ding. Na 6 jaar trouwe dienst zou ik wel tevreden mogen zijn ;-) Ik heb andere voeding getest, en dit was niet het probleem. Dat leek dus dieper te zitten.
Ik heb een nieuwe computer aangeschaft en de belangrijkste bestanden even van de oude harde schijf gehaald (was plekje voor in de nieuwe kast). Ook wel lekker om even te beginnen met een schone en snelle PC.
 
@Lange Pier, trouwens, bedankt voor je link naar de troubleshooter. Ik vind de tekst bij vraag 1 echter al heel vreemd. Er staat:

Om met de probleemoplossing te beginnen drukt u op de aan/uit-knop en let u op eventuele problemen met de voeding. Selecteer Ja als alle led-lampjes branden, u een cursor of foutbericht op het scherm ziet of geluiden hoort zoals piepjes of ventilatoren (volgens mij suggereren ze hiermee dat er wel voeding is, anders had je die dingen niet gehoord). Als u niets ziet of hoort dat op een voedingsprobleem duidt (hiermee suggereren ze ook dat er wel voeding is, want je ziet of hoort niets dat op een probleem duidt), selecteert u Nee (???).

Volgens mij had er als tweede optie moeten staan iets van "als u geen van deze dingen hoort of ziet, druk dan op nee". Maar goed, dat even ter zijde :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan