OneDrive versies

Status
Niet open voor verdere reacties.

KPTPTT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2018
Berichten
321
Ik ben aan het oriënteren welke versie OneDrive wij kunnen aanschaffen. Wij willen alleen een cloud opslagfunctie en de toepassing van Exchange Online. Er zijn twee pakketen leverbaar: Exchange Online Essentials (instap) en Exchange Online Premium. Daar zit nogal een prijsverschil tussen maar volgens bij ook verschil in Exchange Online faciliteiten. Dit verschil is mij niet duidelijk. Exchange Online Essentials schijnt op één desktop te werken en Premium op meerdere tablets, telefoon etc. maar het echte verschil is onduidelijk.

Wat is uw advies voor de volgende situatie?

Er is sprake van 3 desktop pc's waarop Outlook 2016 (POP3) is geïnstalleerd. Op alle drie de desktops willen we een cloud (mag ook een gedeelde cloud zijn) voor de documenten. Er is één emailadres (met domeinnaam/bedrijfsnaam) die door een geactiveerde Exchange Online wordt ontvangen. Alle ontvangen berichten van dit emailadres moeten worden gedeeld door de drie desktops en worden door middel van hun individuele Outlook 2016 gepresenteerd aan de gebruikers. Als één gebruiker van de drie gebruikers de email heeft gelezen, deze voor de andere gebruiker wordt gekenmerkt als gelezen of iets dergelijks (Gedeelde Inbox functie). Iedere pc heeft ook andere emailaliassen (POP3) (met dezelfde domeinnaam/bedrijfsnaam). In ieder Outlook 2016 zijn verschillende archief mappen aangemaakt. Alles staat op iedere desktop in een eigen .pst bestand van de Outlook 2016.
Wat is uw advies om te kopen en waarom?

a) 1 stuks Office365 Essentials waarin de cloud en Exchange Online Essentials. Geschikt voor 5 apparaten, dus een gemeenschappelijke cloud en Exchange Online voor ook de andere desktops. Is deze versie Exchange Online, vanwege beperktere faciliteiten, geschikt voor delen van de email Inbox met de andere desktops c.q. Outlook 2016 apps?

b) 3 stuks Office365 Essentials. Alle drie een eigen cloud. Op één desktop is Exchange Online actief die door de andere twee via hun Outlook 2016 kan worden "uitgelezen". Opmerking: MS account, geen verschil in domeinnaam maar wel in wachtwoord!

c) 2 stuks Office365 Essentials voor de cloud en voor toegang tot de Exchange Online van de derde desktop en 1 stuks Office365 Premium voor de cloud en voor de drie desktops geactiveerde Exchange Online serverfunctie.


Hoe kunnen we de andere postvakken van de andere aliassen en archiefmappen in Outlook 2016 (POP3) op de desktop migreren naar Exchange Online? Is dat mogelijk en hoe?
 
Ik ga altijd hier even kijken wat ik er allemaal mee kan.

https://onedrive.live.com/about/nl-nl/

instructie en nog veel meer ook voor bedrijven. Training bronnen en nog veel meer.

https://support.office.com/nl-nl/onedrive

exchange accounts. https://support.office.com/nl-nl/ar...-account-47f000aa-c2bf-48ac-9bc2-83e5c6036793

server functies. https://support.office.com/nl-nl/ar...-account-47f000aa-c2bf-48ac-9bc2-83e5c6036793

info over migreren POP 3 en of IMAP. https://support.office.com/nl-nl/ar...-sluiten-381b776d-7511-45a0-953a-0935c79d24f2

Ik hoop dat je er wat aan hebt verder. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor het antwoord. Nuttige info doch is nogal algemene info. Ik heb al veel info doorgespit maar echte detailinfo c.q. technische info vind je eigenlijk niet, zoals bijvoorbeeld de verschillen in Exchange Online Essentials en Premium. Er schijnt functioneel verschil te zitten, maar waar vind je de info hierover. Welke abonnenten heb ik nodig? Kan ik in mijn situatie volstaan met Essentials in combinatie met Premium? Heb ik Premium wel nodig als ik Office niet gebruik? De tweede en derde desktop hebben een andere MS account dan de eerste. Als ik op de eerste een Exchange inricht, hoe krijgen de andere twee dan toegang tot deze Exchange? Kwestie van in Outlook 2 en 3 de accountnaam en wachtwoord van de eerste opgeven?
 
Laatst bewerkt:
In essentie heb je 3 premium en 1 essentials licentie nodig. 1 (essentials) voor de algemene mailbox en dan 1 per pc (premium).

Geen idee waarom je met POP3 zou willen werken als je in de online omgeving zit.

Belangrijkste verschil Essentials en Premium is de mogelijkheid voor het gebruiken van de desktop apps. Aangezien de algemene mailbox geen eigen computer heeft kun je hier volstaan met een essentials abonnement.
 
Dank allemaal. In antwoord op RogerS: Er is sprake van 3 desktops/licenties en geen 4. In tegenstelling wat mij door een IT bedrijf is geadviseerd (ik probeer te checken of hun voorstel een goede oplossing is) gaat het om 1 Premium en 2 Essentials licenties, dus net andersom dan dat je beschrijft. Tevens gaat het IT voorstel er van uit dat de Premium licentie voor de algemene mailbox is en niet de Essentials zoals je aangeeft. Bedoel je met algemene mailbox de mailbox van Exchange die in de cloud zit en niet fysiek, zoals bij Outlook, op de pc dan is zou Essentials voldoende moeten zijn. Waarom is dan ook Premium nodig als ik geen gebruik wil maken van het Office365 pakket. In dat geval zou ik met 3 Essentials licenties kunnen volstaan. Je hebt het over het belangrijkste verschil in het gebruik van desktop apps, ik lees echter geen verschil. Wat bedoel je?

Hoe krijgt Outlook op de 2 desktops met beide een ander account toegang op de desktop waarop de Exchange Online is geconfigureerd. Is dat mogelijk door het opgeven van de accountgegevens van Exchange in Outlook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Slecht advies van het IT bedrijf. Wat ze voorstellen kan wel, maar levert a) gedoe op als je met OneDrive etc. wilt werken. b) gedoe met activeren van de licentie op en c) is niet conform de licentievoorwaarden van microsoft

Vanuit de licentie gezien is het nodig om op iedere pc waar de volledige versie van Office wordt geïnstalleerd een licentie te hebben (dat is dus de premium, die geeft recht op het gebruik van de volledige software geïnstalleerd op je pc). Veel gemaakte denkfout is dan men denkt dat de software 5 keer mag worden geïnstalleerd dat staat namelij zo op de website/doos. Lees je echter verder dan staat er dat de licentie voor 1 gebruiker is die de software op maximaal 5 devices mag installeren.

Dus mijn voorstel klopt. Je hebt 3 pc's en als je daarop de volledig geïnstalleerde versie van Office wilt gebruiken heb je 3 premium licenties nodig. Voor de gedeelde mailbox volstaat dan een essentials. Kan natuurlijk ook met 4 essntials licenties als je enkel via de browser wilt/kunt werken. Functionaliteit in de browser is prima, maar zaken als vba e.d. werken daar niet.

Heb je onlangs nog volledige versies van Office gekocht (>2013) dan kun je die blijven gebruiken en volstaan Essentials versies.


Inrichten van het geheel is niet moeilijk. Via het beheerpaneel op office.com stel je de gedeelde mailbox in en die verschijnt automatisch bij de betreffende gebruikers (als die hun mail via Exchange hebben geconfigureerd, POP3 werkt dit niet bij).
 
RogerS, dank voor je antwoord. Heb ik eea goed begrepen? Betreft 3 pc's die reeds beschikken over ieder een Office 2016 installatie. Ik heb dan geen Premium nodig maar kan volstaan met uitsluitend Essentials. Exchange werkt als gewenst via Outlook op de 3 pc's en dus niet via de browser. Bijvoorkeur Exchange in combinatie met Outlook 2016 en gebruik van POP3. Gedeelde (IN)mailbox werkt in deze configuratie. (Wij gebruiken nog meerdere emailaliassen in Outlook 2016 en dus Exchange ook graag in Outlook en archivering mails in vele mappen)

Waarom nog een vierde Essentials nodig?
 
Ik weet het is een verwarrend verhaal. Want wat je nodig hebt hangt af van het aantal werkplekken, mensen en mailboxen.


Per mailbox heb je een essentials licentie nodig. Dan kom ik dus op het volgende:
- Als ik het goed heb begrepen zijn er 3 mensen met elk een eigen mailbox. Office 2016 is er al, dus dan heb je hier 3 essentials licenties voor nodig
- Voor de gedeelde mailbox heb je ook nog een essentials licentie nodig

Maakt dus in totaal 4 essentials licenties.


Wat POP3 verder nog in het verhaal moet weet ik niet, maar maakt voor het aantal licenties ook niet uit.
 
Dank. De noodzaak van de vierde licentie voor de gedeelde mailbox is verrassend. Hoe activeer ik die, welke accountnaam/login moet die dan krijgen, van één van de drie gebruikers?
 
Gewoon toevoegen in je Office365 dashboard. De inlog is gelijk aan het mailadres, dus iets als info@domein.nl . Wachtwoord kun je bij het aanmaken van het account zelf opgeven.

De 3 gebruikers geef je vervolgens in de exchange-admin console rechten op die gedeelde mailbox.
 
RogerS, dank voor alles. Hoe verrassend ook je antwoord met de onverwachte vierde box ook is, we gaan het uitvoeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan