Zelf aan de slag met schrijven scripts...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbedoes1

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2015
Berichten
9
Hallo iedereen,

graag zou ik wat informatie van jullie krijgen in verband met het aanpassen van tekstbestanden voor aansturing van machines.

Ik probeer het even uit te leggen:

een softwarepakket maakt verschillende tekstbestanden aan om machines aan te sturen.
In veel gevallen moeten er nog kleine (soms grotere) aanpassingen gebeuren om deze bestanden bruikbaar te maken op de machines.
Aanpassingen in het softwarepakket zelf zijn niet altijd mogelijk. Soms gaat het om tijdelijke aanpassingen. Een andere keer gaat het om specifieke aanpassingen binnen ons bedrijf.
Bvb aanpassingen aan de barcode, bepaalde char omwisselen, hier en daar al eens iets toevoegen. Allemaal aanpassingen die repetitief zijn, en eigenlijk perfect in een tekstprogje kunnen gedaan worden via zoeken en vervangen.
In ons bedrijf hebben we een aantal scripts in gebruik, die nu door wijzigingen in de automatisering, aangepast moeten worden.

Mijn eerste vraag hierbij is, in welke programmeertaal zijn ze geschreven (ik denk dat het VBS is??). Ik zou namelijk graag via "trial and error" hiermee zelf aan de slag gaan.
Al doende leert men toch? Dus dat lijkt mij niet onmogelijk. Ooit, in een vorig leven, heb ik al wat progr kennis opgedaan dus een
do..while lus of andere lussen zijn mij niet totaal onbekend. Ik besef wel dat het niet gemakkelijk is en de nodige inzet zal vragen.
Ik wil natuurlijk snel aan de slag gaan en hierbij zo snel mogelijk resultaat bereiken op de eenvoudigste manier.

Misschien kan ik beter van nul herbeginnen en de bestaande scripts vergeten door bijvoorbeeld html files of .bat files aan te maken? Kortom wat zouden jullie aanraden?

Op dit ogenblik wil ik mij enkel richten op het aanmaken van zo'n soort scriptjes. Dus welke programmeertaal moet ik onder de knie krijgen (zelf dacht ik aan VBs??)
In een volgende fase wil ik dan ook dat al die scripts op de achtergrond draaien en zodra er een nieuwe input binnenkomt automatisch
de acties zullen uitvoeren. (blijf ik dan nog bij VBs of is daar dan weer wat anders voor nodig?) Zelf dacht ik hierbij aan een .Bat file die start bij het opstarten van de machine pc.

Een voorbeeld van zo'n script kunnen jullie in bijlage vinden.
Graag jullie deskundig advies hierover.
En alvast heel veel dank bij voorbaat.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.txt
    3,4 KB · Weergaven: 36
Met die taakplanner valt alvast heel wat te doen. Thx voor die tip.
Heb al wat zitten experimenteren daarmee, en dat moet lukken.

Ondertussen niet stilgezeten ...
Ik heb een texteditor gevonden !! TextPad !! waarin macro's kunnen geprogrammeerd worden. Heel interessant om mijn tekstbestanden snel aan te passen.

Dus dacht ik er zo over

een batch file maken waar textpad gestart wordt en een xxx.txt opent.
vanuit diezelfde batchfile de macro's van textpad laten lopen en het aangepaste bestand op een andere locatie opslaan.
Dit doen tot alle xxx.txt afgehandeld zijn

Als ik die batch file dan kan laten starten via Windows taakplanner zoals Edmoor aangaf, dan ben ik er. Maar dat is wel nog een heel eind, besef ik zelf.

Iemand ervaring hiermee?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan