• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

redfrogmus

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2016
Berichten
14
Geachte leden,

ik ben verre van een doorgewinterde exceller en kom redelijk ver door te kijken en formules te ontleden.
Nu wil ik een formule voor op de factuur die het volgende aangeeft:
jaar, maand, behandelcode, volgnummer en initialen klant.

De behandelcode en initialen klant worden weergegeven op een apart werkblad 'KLANTEN'

Wie kan mij een beetje op weg helpen a.u.b.?

Marcel
 
Zonder voorbeeld document is dat lastig natuurlijk.
 
sorry,
was wel erg summier;

wat ik wil ziet er zo uit:
201901GT-007RHH
(jaar 2019 - maand 01- GT is behandelcode - volgnr. 007 - RHH is initialen klant)

De excel heeft 4 werkbladen: Factuur, ProductenDiensten, Klanten en Inkomsten

Jaar en maand?Clipboard01.jpg

Ik hoop dat dit enige duidelijkheid verschaft?
Vriendelijke groet
Marcel
 
Ik kan daar op het tabblad Klanten klikken wat ik wil, maar er gebeurt niks... :confused:
 
@RedFrogmus: we willen graag een excelbestandje. Met een plaatje kunnen we niet werken.

Greetz/Excelbat
 
Red,

Omdat het toch druilerig weer is heb ik aan de hand van je plaatje een beetje zitten klooien. Betekent wel dat er een heleboel aannames zijn:
Volgens mij wil je dat het factuurnummer automatisch aangemaakt wordt (aanname 1, want dat wordt uit je vraag niet direct duidelijk).
Aanname 2: in tabblad KLANTEN staan in kolom A de klantnamen die op de factuur wordt in gevuld in F27(Willem van Oranje) en die namen die daar staan zijn van laag naar hoog gesorteerd.
Aanname 3: in tabblad ProductenDiensten staan in kolom A de producten zoals die op de factuur worden ingevuld in B31 (Gestalttherapie) ook van laag naar hoog gesorteerd
Aanname 3: in tabblad inkomsten staan in kolom A de factuurnummers van laag naar hoog gesorteerd.

Dat zou het met deze formule in I27

Code:
=TEKST.COMBINEREN(;;JAAR(B27);MAAND(B27);VERT.ZOEKEN(B31;ProductenDiensten!A:F;6;ONWAAR);"-";MAX(Ontvangsten!A:A);VERT.ZOEKEN(F27;KLANTEN!A:F;6;ONWAAR))

moeten werken :confused:

Maar een voorbeeldbestandje werkt toch echt beter!
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldbestand

Goh, ik vind het toch wel heel fijn dat ik zo veel respons krijg, dus als eerste bedankt voor de reacties allemaal.
ik heb in de bijlage een excel bestand bijgevoegd, JanBG, zeer fijn en bedankt voor je eerste poging. Alleen werkt het niet.
 

Bijlagen

  • Sulis facturen en Klanten test.xlsx
    331,5 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
zo?
Code:
=JAAR(B27)&TEKST(MAAND(B27);"00")&VERT.ZOEKEN(B31;ProductenDienstenTabel;5;ONWAAR)&"-"&TEKST(AANTALARG(ONTVANGSTEN!B:B;F27);"000")&VERT.ZOEKEN(B10;KlantenTabel;6;ONWAAR)
 
@red

Ik heb je geplaatste bijlage verwijderd omdat die privé-informatie bevat in het werkblad 'ontvangsten'
Plaats svp een geschoond bestand.
 
Voorbeeld bestand

sorry, bestand is aangepast, had enige regels over het hoofd gezien.
Marcel
 
Marcel,

De formule werkt niet omdat aan ongeveer alle aannames die ik in mijn draadje heb geformuleerd niet is voldaan in jou bestand
 
Voorbeeld bestand

Hallo Jan,
dank voor de volgende poging, maar mijn bestand voldoet niet aan jouw aannames, hoe en wat moet ik dan aanpassen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

In de bijlage heb ik de tabbladen ProductenDiensten en KLANTEN aangepast en geplaatst in Blad 1 en Blad 2. Verder heb ik tabblad Factuur de formule in F27 aangepast naar:
Code:
=ALS(B10="";"";VERT.ZOEKEN(B10;KlantenTabel;1;0))
Daarmee is het niet meer dhr Willem van Oranje, maar gewoon Willem van Oranje.
Met die wijzigingen wordt de formule voor het factuurnummer:

Code:
=TEKST.COMBINEREN(;;JAAR(B27);MAAND(B27);VERT.ZOEKEN(B31;Blad1!A:E;5;ONWAAR);"-";MAX(ONTVANGSTEN!C:C);VERT.ZOEKEN(F27;Blad2!A:F;6;ONWAAR))
 

Bijlagen

  • Sulis facturen en Klanten test.xlsx
    334,3 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Voorbeeld bestand

Hallo Jan,

ben er nog niet aan toe gekomen, ik meld mij in de loop van de komende week weer even.

Bedankt alvast.

Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan