• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

adressenbestand aanmaken voor samenvoegen in word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zeppo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
3
Beste Forumleden,

Ik heb een probleem met het aanmaken van een adressenbestand. Ik wil het adressenbestand gebruiken om brieven te versturen. Het samenvoegen met word is geen probleem, maar om de cellen juist ingevuld te krijgen is een ander verhaal.

Tijdens een cel aanmaken voor de volledige naam en aanhef gaat het mis. Ik zal iets in de formule niet goed doen, maar dit probleem via google te tackelen is mij niet gelukt
Als ik in kolom B geen tekst heb staan, dan voegt hij wel een spatie toe in kolom D. Het gevolg is dat deze dan dus ook in kolom E komt.
Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen.

Het bestand heb ik bijgevoegd (de namen zijn fictief).
 

Bijlagen

  • adresfictief.xls
    19 KB · Weergaven: 29
Hallo, welkom op dit forum.

Is dit wat je bedoelt?

Code:
=SPATIES.WISSEN(TEKST.SAMENVOEGEN(C4;" ";B4;" ";A4))

in E4
 
Laatst bewerkt:
In D2:
Code:
=ALS(ISLEEG(B2);A2;HOOFDLETTERS(LINKS(B2))&RECHTS(B2;LENGTE(B2)-1)&" "&A2)
en de celeigenschappen wijzigen in standaard ipv tekst
In E2:
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN(C2;ALS(ISLEEG(B2);"";" "&B2);" ";A2)
 
Laatst bewerkt:
Hallo JanBG

Dank voor je reactie, maar dat is niet wat ik bedoel. Zal proberen het duidelijker te omschrijven.
De bedoeling is dat wanneer een cel in kolom B leeg is, dat deze dan niet mee wordt genomen in de berekening van kolom D. Hierdoor begint de achternaam in Kolom D gewoon links en niet eerst met een spatie.
Als je in Kolom B een letter zet dan begint de tekst in kolom D wel gewoon links van de cel.

Kortom: Als er geen "tussenvoegsel" is moet deze ook niet meegenomen worden.
 
Of je doet de check en samenvoeging gewoon in Word, dat is net zo makkelijk, zo niet makkelijker want standaard functionaliteit :). Persoonlijk doe ik dat op die manier, ik maak nooit extra velden met formules aan in dit soort situaties, gewoon omdat dat niet nodig is. Maar als je dat had gewild, had je er wel een Word vraag van gemaakt :).
 
Iets andere benadering omdat je in sommige cellen onnodige spaties hebt staan.

Code:
D1: =IF(LEN(TRIM(B2))>0;UPPER(LEFT(B2;1))&TRIM(MID(B2;2;10))&" ")&PROPER(A2)
Code:
E1: =IF(LEN(TRIM(C2))>0;UPPER(TRIM(C2))&" ";"")&D2

Bekijk bijlage adresfictief.xls

@OctaFish, heb je daar een voorbeeldje van? Bij een mailmerge loop ik ook regelmatig te 'klooien' in Excel om het netjes in Word te krijgen.
 
@VenA

Gebruik svp de 'Gereed' knop bij het plaatsen van bijlagen.

In Word

{Mergefield voornaam}{If {mergefield tussenvoegsel="" "" " {mergefield tussenvoegsel}"} {mergefield achternaam}
 
@snb, Die knop is niet altijd logisch en was ook een bewuste actie van mij in reactie op jouw 'heksenjacht' tegen het 'verkeerd' plaatsen van voorbeeldbestanden. In de reactie in #8 geef ik eerst een suggestie aan de TS met bijbehorend voorbeeldbestandje. Vervolgens heb ik nog een vraag gesteld aan een andere helper die een andere, misschien betere, suggestie heeft. Als ik het bestand volgens jouw methode invoeg dan komt deze onder mijn aanvullende vraag te staan en is de logica weg. Dat voorbeeldbestandjes niet binnen een vraag moeten staan ben ik met je eens. Jouw argument, in een ander draadje, dat je anders niet kan zien wat de bestandsgrootte of het aantal keer dat het bekeken is, is niet geheel waar. Hover over zo'n bestand en je ziet de eigenschappen wel.

Nb volgens mij klopt de teller van het aantal keer bekeken niet altijd.
 
Of je doet de check en samenvoeging gewoon in Word
Ik heb me ooit laten vertellen dat zulke constructies de samenvoeging vertragen en het dus beter is een aparte kolom in Excel te maken. Is dit oude kennis die ik kan vergeten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan