Veranderende celkleuren bij pdf aanmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

sb17

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2015
Berichten
83
Beste helpers,

Via vba maak ik een pdf van een excel bestand, maar de celkleuren veranderen, terwijl als ik via afdrukken microsoft afdrukken naar pdf doe alles goed blijft. Ik gebruik de volgende code:

Code:
Sub VolgFact()
Range("D5").Value = Range("D5").Value + 1
Range("A16:c28").ClearContents
Range("m1").Value = 0
ThisWorkbook.Save

End Sub

Public Sub OpslBestand()
Dim NieuwFactXlsx As Variant
'kopiëren document als nieuwe factuur
ActiveSheet.Copy
NieuwFactXlsx = "C:\Users\Siebe \Google Drive\Documents\Documents\Veehouderij\Uitgaande facturen\Facturen 2019 excel\Fact  " & " " & Range(" D5 ").Value & Range(" A10").Value & ".xlsx"
ActiveWorkbook.SaveAs NieuwFactXlsx, FileFormat:=xlOpenXMLWorkbook
ActiveSheet.ExportAsFixedFormat 0, "C:\Users\Siebe \Google Drive\Documents\Documents\Veehouderij\Uitgaande facturen\Facturen 2019 pdf\Fact  " & Range(" D5 ").Value & Range(" A10").Value & ".pdf"
ActiveWorkbook.Close
VolgFact
End Sub

Wie weet hoe dit op te lossen?

Siebe
 
Dat doet niets met de kleuren.
Wat ik met wel afvraag is waarom er een spatie achter je gebruikersnaam staat om de cellen in de Range objecten.
 
Dank voor je reactie, spatie is omdat ik de achternaam heb gedelete :)
Heb je verder nog een idee waarom de kleuren veranderen, het contrast blijft wel beetje gelijk maar lichtblauw wordt bijv roze. Als ik de kleur wil aanpassen van bv b3:b10 hoe zet ik dat tussen deze code?
 
Geen idee waarom die kleuren wijzigen.
Andere kleur geven:
Code:
Range("B3:B10").Interior.Color = de kleurcode
 
En om dit alleen in de pdf te veranderen en in moederbestand niet hoe zou jij de code dan aanpassen?
 
Je kan met VBA de kleur in een PDF niet aanpassen zonder aan de slag te gaan met bijvoorbeeld de Acrobat Development Kit (SDK).

Laat het verschil in kleur eens zien met een scherm afdruk.
 
Laatst bewerkt:
Screenprintexcel.pngDit is opgeslagen via microsoft print naar pdf
Printscreen pdf.jpg Dit is via de vba code opgeslagen pdf

NB Ik zie nu dat het via vba opgeslagen excelbestand ook dezelfde roze en oranje geeft als de via vba opgeslagen pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Plaats dat originele document eens.
 
Het staat helemaal los van de PDF's en gaat al mis bij Activesheet.Copy
Het nieuwe document heeft dan al die kleuren.
Geen idee waarom dat gebeurt, maar ik denk dat het iets met verschillende thema kleuren te maken heeft.
Misschien dat snb hier meer over weet?
Roze.jpg

Je kan ook dit doen:
Code:
Range("A1:D41").ExportAsFixedFormat 0, "C:\Users\Siebe\Google Drive\Documents\Documents\Veehouderij\Uitgaande facturen\Facturen 2019 pdf\Fact  " & Range(" D5 ").Value & Range(" A10").Value & ".pdf"

Dan ben je er in ieder geval vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Om de een of andere reden toont hij op het scherm niet de kleur die ingesteld is.
 
Als je dit een keer uitvoert op het blad Servicefactuur is het verholpen:
Code:
Range("A15:D15").Interior.Color = 15262936
Range("D16:D28").Interior.Color = 15395562
Range("D29").Interior.Color = 15395562
Range("D31").Interior.Color = 15395562
Range("D33").Interior.Color = 15395562

Maar het blijft vreemd.
 
Als ik het geplaatste bestand open
Cel A15 selecteer
De optie voor de achtergrondkleur selecteer
De optie 'more colors selecteer,

Dan blijkt de achtergrondkleur van de cel lichtroze te zijn.
De weergave van deze kleur op het scherm in het Excelwindow is echter medium grijs.

Het lijkt erop alsof pas na kopiëring van het werkblad de juiste kleur wordt getoond.

Het euvel is eenvoudig op te lossen door de achtergrondkleur in het oorspronkelijke bestand opnieuw in te stellen.
Het lijkt alsof dit een OpenOffice document is dat (onvolledig) naar Excel is geconverteerd.
 

Bijlagen

  • kleurendoof.PNG
    kleurendoof.PNG
    67 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor het meedenken, heb nu idd de achtergrond kleur opnieuw ingesteld en is opgelost.
 
@sb17

Klopt mijn veronderstelling dat het bestand niet in Excel is aangemaakt ?
 
Het is een sjabloon wat ik ooit eens ergens heb gedownload als excel, dus ik weet dat niet precies, maar idd na aanpassingen werkt het wel goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan