NAS Volume?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een nieuwe NAS inrichten.
Het wordt een 4-bay NAS met om te beginnen 2 schijven met elk een minimale opslagcapaciteit van 8TB. Na het kopiëren van de data van mijn oude NAS komt er 2x 4TB bij.
Het gaat voor zover ik er nu uit ben een Synology NAS worden, de RAID stel ik in op SHR.

Mijn vraag gaat over de Volumes. Mijn huidige NAS heeft maar 1 Volume.

Is er een rede/voordeel om meerdere Volumes aan te maken?

Is een Volume op een NAS eigenlijk hetzelfde als een partitie op een gewone schijf?

Graag jullie advies over Volumes, is eentje gewoon voldoende of is het beter(/veiliger?) om meerdere Volumes aan te maken?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Een synology, goeie keuze.
Je kent het synology forum: https://www.synology-forum.nl/index.php
Wil je straks 8 Gb gaan gebruiken of 16 GBb?
Volumes zijn partities ja.
Meerdere volumes daar zie ik zelf geen voordeel in.
Dat is echt een persoonlijke keuze.
 
Nooit opdelen in meerdere volumes. Kun je achteraf zien hoe je het aanpast als dat nodig is. Is niet dat je tig TB even op een stickje kunt parkeren en de boel kunt aanpassen.
 
Wil je straks 8 Gb gaan gebruiken of 16 GBb? /QUOTE]

Ik wil 2x 8TB gaan gebruiken in SHR.
Dus ik hou 8TB over voor opslag.

Als ik na het overzetten van de data van m'n oude NAS mijn 2x 4TB erbij zet in SHR hou ik 16TB over voor data opslag.
(Volgens de Synology RAID rekenmachine)
 
8TB schijven in SHR. Zorg wel dat je een goede backup hebt. Als er iets mis gaat met een schijf kan het zijn dat je het volume niet meer goed hersteld krijgt na het vervangen van een schijf.

Bij dit soort grootte van schijven bij voorkeur RAID6 gebruiken.

Meer leesvoer onder de zoekterm URE (Unrecoverable Read Error)
 
Oké, RAID6, wat is het grote verschil tussen RAID5 en 6 en SHR?
SHR is het aantrekkelijkst wat betreft de beschikbare ruimte als je 4 schijven plaats van ongelijke capaciteit.

Bij gebruik van SHR met 2x 8TB en 2x 4TB heb ik 16 TB opslag + 8TB bescherming

Zelfde schijven in RAID5 heb ik 12TB + 4TB bescherming + 8TB ONGEBRUIKT

Zelfde schijven in RAID6 heb ik 8TB + 8TB bescherming + 8TB ONGEBRUIKT

In de laatste 2 gevallen 8TB ongebruikte schijfruimte. Kan ik daar nog iets mee?

Ik denk dat ik dan beter 2x 8TB in RAID0 en 2x 4TB in RAID0 kan zetten, dan heb ik 8TB + 4TB = 12TB beschikbaar.
 
Zoals ik zeg. Waarom die gekke maten schijven als je toch nieuwe moet kopen. Of ga je toch de oude gebruiken (= slecht plan)

En zoals gezegd. Lees je even in over het onderwerp URE (zie mijn vorige post) en bedenk dan of RAID 5, SHR, RAID 1 een goed idee is. Dat kun jij alleen bepalen, want jij weet wat de opgeslagen data waard is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan