Externe hdd's of server gaan bouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie123321

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
101
Ik heb op dit moment 6 of 7 HDD's (gem. 3TB/st.), allemaal extern en langzaam aan vervanging toe. Ik zit nu op het punt dat ik me afvraag of ik niet beter een thuisserver kan bouwen, welke als voordeel heeft dat bestanden makkelijker verplaatst en geïndexeerd kunnen worden.

Let op:
Ik heb nog geen desktop die kan fungeren als server. Ik zit ook nog met het probleem dat een standaard desktop niet meegeleverd word met een moederbord die plaats bied aan zoveel zoveel schijven.

- De vraag is ook: hoe lang gaat een desktop of server mee? 5 Jaar?
- Zijn interne harde schijven duurzamer?
- Wat kost een moederbord met zeker 6 aansluitingen voor HDD's?
- Kan ik via een switch en/of een router verbinding krijgen met zowel internet als de server? Dit vraag ik omdat bij organisaties vaak al het verkeer via een server loopt, vooral om ongewenste gasten en ongewenste websites buiten de deur te houden.
Waarom vraag ik dit laatste? Ik wil graag mijn supersnelle internetconnectie houden via een utp kabel direct naar de router.
- Wat is de goedkoopste manier om het hele project te voltooien (excl. harde schijven, want dat is gewoon vervanging die ik toch moet doen).

Wat zijn nog voor- en nadelen die ik over het hoofd zie? Want het is een redelijke investering.

Alvast bedankt! :D
 
Laatst bewerkt:
Je kunt uiteraard ook kijken naar een 2e hands server, uit een faillisement o.i.d.
HP Proliant server zijn er in overvloed te koop...nadeel is wel dat je tenminste basiskennis moet hebben van Windows Server of een ander besturingssysteem.
Wat energie-efficientie betreft is een server ook een behoorlijke kostenpost op jaarbasis.

Ik zou zelf als 1e gaan denken aan een 4 of 6-bay NAS.
Zelf heb ik 2 Synology NASsen ( beide 4-bays ) in mijn netwerk en dat bevalt mij nog steeds uitstekend ( 4x 3Tb en 4x 4Tb in SHR )
Redelijk eenvoudig te configureren, goede software-support ( DSM ) en een goede community ( forum ), ook in het Nederlands.
Misschien een idee..?
 
Ik heb al eerder gekeken naar de mogelijkheid van het nemen van een NAS, maar ik vind ze relatief duur. Ik heb nu wel gelezen dat ze data kunnen downloaden en verwerken. En de mogelijkheid een back-up te maken van de aangesloten HDD's met par2 herstelbestanden zie ik ook wel zitten.
Alleen het prijskaartje schrikt me behoorlijk af. Een gevorderde gebruiker als ik ben met zo'n ding 1000,- euro kwijt, zonder dat het apparaat ook andere functies heeft, zoals bij een omgebouwde desktop. Daarbij kan je het apparaat ook gebruiken voor games of als extern bureaublad en video direct naar je tv sturen met een HDMI aansluiting. Denk dan aan Netflix en vele andere streaming diensten, maar ook video- en fotobestanden die je op een HDD hebt staan en dan niet via de NAS kan vertonen.

Wat ik zoek is een desktop computer die de mogelijkheid heeft om 6 tot 8 HDD's in te bouwen. Daarvoor moet er alleen een ander moederbord in dat dat aantal SATA connecties kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Dus je hebt een paar afgeschreven schijven die je nog op een betrouwbare manier wilt gaan inzetten. Succes

De suggestie van een ProLiant server (of ander merk) is ook niet echt ideaal. Veel te veel warmte en herrie in huis.


Wat dacht je van de combi van een Raspberry en een NAS. Met de Raspberry kun je al je multimedia zaken mee regelen (en nog veel meer). En voor QNAP of Synology zijn heel veel add-ons beschikbaar. Die dingen kunnen echt wel iets meer dan bestanden opslaan.

Voor moederborden met minimaal 6 SATA aansluitingen even bij de tweakers pricewatch kijken en dit als selectieriterium invullen
 
Ja, een 4-bay NAS met schijven van, zeg 4Tb / stuk, kost je tussen de 1000 en 1100 euro...tenminste, dat was de schadepost ongeveer van mijn laatste Nas, de DS918+.
Daarbij kan je het apparaat ook gebruiken voor games of als extern bureaublad en video direct naar je tv sturen met een HDMI aansluiting. Denk dan aan Netflix en vele andere streaming diensten
Dat gebruik stond niet in je startpost, daarom heb ik dat niet vermeld.
Ik schat dat als je eerst eens 1 en ander gaat sorteren op basis van belangrijkheid / onmisbaarheid, je tenminste 2 van de 6 of 7 ext. HDD s kun afschrijven, dan heb je aan elk willekeurig moederbord voldoende om de rest aan te sluiten.
Je OS zet je op een M2 SSD, daarna hou je alle SATA-poorten van je moederbord over om die schijven aan te sluiten.
Overigens, als je een Synology "Play" NAS zou aanschaffen beschikt deze ook over een HDMI-aansluiting voor weergave op tv, dat terzijde.
Qnap heeft ook div. modellen op dat vlak.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb server obv een Asus moederbord Asus E35M1-I uit 2011 met 8GB RAM en onboard CPU.

Daar loopt Debian 8 echt probleemloos op.

Heeft 6x SATA en helaas zie je dat meestal niet meer (alleen op veel duurdere mobo's met onboard CPU).

Hebben er 2 van, 1x intern huis 1x extern huis.

Zoek dus een moederbord met onboard CPU, zuinig en niet zo duur:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/722603;1167209;761311;1131825;265884;1160499;619343;285140/

Een NAS zal wel wat zuiniger zijn, maar met Wake On LAN zou je dat niveau eventueel ook makkelijk kunnen halen.

Ik gebruik Webdav via SSH voor online toegang, in principe world-wide. Poort 443 forwarden naar de server dus.
Je kunt ook Teamviewer voor Linux installeren en via de down/upload optie werken.

Debian 8 is super stabiel. Geen licentie kosten.
Firewall ook op de server gezet.
Mss dat ik nog eens een password-probeer filter erop te zetten. Te vaak (instelbaar) geprobeerd dan wordt dat ip nummer geblokkeerd.
Een keer tijd voor hebben.
Als dubbel dus de kans om mis te gaan is niet zo groot.
 
Laatst bewerkt:
Dus je hebt een paar afgeschreven schijven die je nog op een betrouwbare manier wilt gaan inzetten. Succes

Ik wil die HDD's niet in gaan zetten. Ik sta juist op het punt om ze langzaam aan af te gaan schrijven. Van wat ik heb gelezen op dit forum is het juist zo dat het met een aantal schijven niet eens mogelijk is, omdat ze direct naar USB lopen en dus geen SATA aansluiting hebben.
 
@Route99 Heel erg bedankt voor je advies, dan weet ik welke richting ik uit moet.

Helaas is mijn desktop echt antiek en die heeft ook nog geen SATA verbindingen.
Ik ga een goedkope nieuwe of een refurbished desktop kopen en dan gelijk het moederbord vervangen door een met 6 SATA aansluitingen.

Er blijft nog een vraag over het begrip "onboard CPU": betekend dit gewoon dat er een CPU meegeleverd is? Dus net als wanneer je een computer compleet koopt met bijv. een Intel Core I3 processor?

En hoe berg je de harde schijven netjes op? Normaal heb je een ophangsysteem, maar dat is niet toereikend voor 6 schijven en/of dvd's branders e.d.
 
Laatst bewerkt:
Bij een onboard CPU zit ie al op het moederbord vast (gesoldeerd) met een koeler erbij ook, bijna altijd een grote koeler zodat geen ventilator nodig is.
Als jouw oude kast geen SATA heeft dan is de voeding uit die kast dus NIET geschikt. Die moet je iig nieuw kopen.
De kast: kijk of er gaatjes in zitten om dat type moederbord met de maten die op internet staan te kunne plaatsen, scheelt je weer een aantla tientjes.
We hebben hier gewoon oude gratis high towers genomen, daar kunnen er wel 6 in.
Ga hier maar eens snuffelen en zet de keuzes per onderdeel zo las je wilt, dus met CPU met onboard.
https://tweakers.net/pricewatch/#highlightCat:14

Van elke selectie maak je een link en die sla je tijdelijk op in een Word bestaan .. Klaar maak een mooi verhaal wat je exact wilt en wat je gevonden hebt, dan komen er wel reacties/suggesties hier.

Succes!
 
Eindelijk nieuws over wat ik wil gaan doen. Iemand vertelde me dat ie een computer had gekocht voor 400,-euro en dat deze erg beviel. Hij had die gekocht bij een bedrijf die zelf computers samenstelt. Ik heb deze https://bit.ly/2UU0GIj op het oog.

Het moederbord word b360m-d2v (aangepast i.v.m. wens voor 6 SATA aansluitingen)
Voeding word een (stille) 600 Watt Xilence Performance C 12cm.
De kast word een (gedempte) Coolermaster Silencio RC-550-KKN1
Als opstartschijf gebruik ik natuurlijk een SSD (denk aan 128GB)
Ik moet dan zelf nog houders en brackets inbouwen om de schijven in te monteren.

Het is een budgetcomputer/server die 90% voor mijn eigen gebruik is. Wat vinden jullie ervan? Ik heb 'm nog niet besteld. Ik zou uitkomen op ongeveer 520,- euro zonder harde schijven.

Wat zou verstandiger zijn: starten met een 4, 6 of 8 TB HDD? Wat betreft betrouwbaarheid.
 
Laatst bewerkt:
Voor zo'n bedrag zou ik lekker een 4-bay NAS aanschaffen....
Nooit omkijken naar updates voor het besturingssysteem, veel meer mogelijkheden, eenvoudiger te configureren en een stuk energie zuiniger.
Nog afgezien van het feit dat je met 1 schijf geen enkele vorm van redunantie hebt...
 
@Scrapheap Ik heb al aangegeven dat ik niets zie in een NAS. Jij bent kennelijk een grote fan. Het blijven bekritiseren van een keus (computer/server maken), is op dit moment niet bepaald positief of helpend meer.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk heeft alleen Route99 geen enkele keer negatief/vervelend/irritant commentaar gehad. Leuk forum...
 
Heren/dames
Laten we het bij de wensen van de TS houden.
Alternatieven aanbieden is prima, maar als de TS daar geen prijs op stelt, graag hiermee rekening houden.
Zo houden we het forum netjes en hoeven wij ook niet direct in te grijpen.
Bedankt voor jullie begrip.
 
Jouw opmerking over het al dan niet fan zijn van een NAS helpt ook niet echt want dat staat er compleet los van.
Mijn reactie was puur en alleen gericht op het kostenaspect en de hoeveelheid werk en andere bijkomende zaken ( besturingssysteem, energie-kosten etc ) t.o.v. een andere oplossing.
Dat ik vergeten was dat jij niets ziet in een NAS is mijn fout maar daarom kun je nog wel normaal reageren i.p.v. mijn reactie als "negatief" te bestempelen.
Succes ermee.
 
Ik zie nergens het woordje "negatief" staan in de reactie naar jou, wel in het algemeen. Ik vind het geen leuk forum meer.
 
Laatst bewerkt:
@jackall Wie of wat is een TS? Topic Starter?

Ik vind trouwens je motto onderaan je post wel mooi. :)
 
Laatst bewerkt:
Sata aansluitingen kun je 'bijmaken' door een losse controller kaart te plaatsen
 
Idd. Mt "TS" bedoelen we topic starter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan