Waar batterijen, condensatoren enz brandveilig opbergen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker57

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2006
Berichten
142
Wellicht een wat aparte vraag.
Vriendin heeft iets gelezen over (oplaadbare?) batterijen die spontaan brand veroorzaakten omdat ze los in een laatje lagen. Ze begon te “googlen” en vond ook dat een lithiumbatterij spontaan kon vlam vatten.
Nu vroeg ze mij of dingen als gewone en oplaadbare batterijen, opladers, en hardware met bijv. condensator of lithiumbatterij misschien in plaats van her en der door het huis, tezamen in een kast bewaard konden worden, en deze “brandveilig” te maken.

Ik vond het wel wat overdreven maar begrijp waar ze vandaan komt, plus was ook wel benieuwd geworden hoe je eigenlijk zaken als een oude computer of losse batterijen het beste kon bewaren zodat mocht er een vonkje ontstaan, dit beperkt blijft tot binnen het apparaat zelf. Kan je ze in een bepaald soort kunststof bewaren?

Belangrijker zijn misschien de vragen:
Kan een computer eigenlijk brand veroorzaken als deze van stroom af is?
En hoe zit het met een accu? En de accu oplader?
En andere zaken zoals deze? Zoals een ongebruikte oude smartphone of digitale camera?


Aan de ene kant vind ik het wat stomme vragen, maar goed: als je het niet weet en niet vraagt, dan leer je het ook niet :)
 
Kan een computer eigenlijk brand veroorzaken als deze van stroom af is?
Die kans is verwaarloosbaar klein, de capaciteit van de 3V lithium-batterij is daarvoor veel te klein.
En hoe zit het met een accu? En de accu oplader?
Dat ligt eraan over welk soort accu je praat...een auto-accu heeft een zeer hoge kortsluitstroom en derhalve is de kans op brand in dat opzicht heel reeel maar omdat het gros daarvan nog steeds lood-accu s betreft is de kans daarop ook zeer klein.
Voor een accu-lader geldt eigenlijk hetzelfde als voor alle elektrische apparatuur, kans op kortsluiting is er altijd, alleen verschilt dat per toestel.
Een wasdroger heeft een hogere kans op veroorzaken van brand ( door stof o.s. en het verwarmingselement ) als een klokradio.
En andere zaken zoals deze? Zoals een ongebruikte oude smartphone of digitale camera?
Zelf zorg ik ervoor dat een accu van een oude smartphone volledig ontladen is en haal deze uit het toestel en leg hem in een stalen bureau-lade.
Degene die "op" zijn smijt ik weg...dat geldt ook voor de accu van een digitale camera o.i.d.
 
....
Zelf zorg ik ervoor dat een accu van een oude smartphone volledig ontladen is en haal deze uit het toestel en leg hem in een stalen bureau-lade.
Degene die "op" zijn smijt ik weg...dat geldt ook voor de accu van een digitale camera o.i.d.

Dank voor je reactie. En wat betreft apparaten met accu die nog met enkele regelmaat worden gebruikt (niet dagelijks maar 2x per maand bijvoorbeeld): deze wordt de accu niet ontladen. Is opbergen dan beter de accu in het apparaat laten, of los opbergen?
 
Die laat ik gewoon liggen zoals in gebruiksklare toestand. Ik heb een iPad die ik hooguit 1x / maand gebruik en die ligt gewoon op mijn bureau.
Enige waar ik voor zorg is dat ik dat soort apparaten nooit oplaad als er niemand thuis is, normaliter laad ik de iPad ( maar ook mijn smartphone ) alleen als ik zelf aanwezig ben.
Ook nooit gedurende de nacht aan de lader laten hangen...zekerheid boven alles.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan