• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal gekleurde cellen optellen in een kolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ex1

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2019
Berichten
12
Goede middag,

Ik was benieuwd of ik het aantal rood/geel gekleurde cellen en een kolom kon optellen zonder dat hier een andere waarde in staat?
De kleur is tot stand gekomen door de opvulkleur handmatig toe te kennen, niet d.m.v. een voorwaardelijke opmaak.

Ik weet dat ik het aantal kan zoeken op een letter, cijfer of andere waarde maar weet ik het aantal cellen kan optellen die dezelfde opmaak hebben
zoals een kleur?


Wie kan me hierbij helpen?


Alvast heel erg bedankt!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Gekleurde cel optellen.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 406
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn dat kleuren die gezet worden door voorwaardelijke opmaak?
Tik in de zoekbalk van het forum eens: kleuren tellen
Die vraag is al meerdere keren voorbij gekomen.

Plaats anders een voorbeeld document.
 
Het aanpassen van een bericht geeft geen signaal richting eerdere helpers. Gebruik de suggestie van @edmoor in #2. En geef antwoord op de vraag die daar staat.
 
@Edmoor;
Bedankt voor je reactie.
Het betreft kleuren die ik zelf heb aangegeven met de opvulkleur, het zijn geen kleuren die zijn ontstaan door de voorwaardelijk opmaak.

Ik heb een voorbeeld in mijn bericht geplaatst.


MVG.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik al zei is dat hier al vaker behandeld en kan je dat via de zoekfunctie eenvoudig terug vinden.
Maar ok, omdat je nieuw bent hier :)

In een module:
Code:
Function KleurenTellen(Bereik As Range, Kleur As Range)
    For Each cl In Bereik
        If cl.Interior.Color = Kleur.Interior.Color Then KleurenTellen = KleurenTellen + 1
    Next cl
End Function

Bereik: Het te onderzoeken bereik.
Kleur: Een cel met de te tellen kleur.

 

Bijlagen

  • Voorbeeld Gekleurde cel optellen.xlsm
    14,8 KB · Weergaven: 963
Laatst bewerkt door een moderator:
@Edmoor;
Nogmaals bedankt voor je reactie en sorry voor mijn gebrek aan kennis.
Voor mij is het nog een beetje abracadabra.

Hoe zou ik de formule dan in B15 moeten zetten?
=????

Ik zou er wel erg mee geholpen zijn.:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En je hebt het document dat ik bijsloot al bekeken?
 
@Edmoor: Sorry, niet gezien, nu uiteraard wel.
Hopelijk haal ik er de logica uit zodat ik de formule kan aanpassen en gebruiken.

Nogmaals bedankt voor je input!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nogmaals heel erg bedankt voor je uitleg en de formule die je in het bestand hebt geplaatst.
Ik kom hier een heel eindje mee.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.

De gekleurde cel veranderd in de kleur groen als ik er de "V" van verlof ingeef omdat ik hier een voorwaardelijke opmaak van heb gemaakt.
De formule om de kleuren te tellen houd hier geen rekening mee en gaat uit van de basiskleur zonder voorwaardelijke opmaak.

Heb je hier een oplossing voor?


Met vriendelijke groet,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wijzig de functie een met een extra regel:
Code:
Function KleurenTellen(Bereik As Range, Kleur As Range)
    [COLOR="#FF0000"]Application.Volatile[/COLOR]
    For Each cl In Bereik
        If cl.Interior.Color = Kleur.Interior.Color Then KleurenTellen = KleurenTellen + 1
    Next cl
End Function
 
Ik heb de gehele tekst zoals je vermeld overgenomen in de module maar het aantal opgetelde gekleurde cellen veranderd niet
wanneer de kleur veranderd door de voorwaardelijke opmaak.
Wat doe ik fout?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het wijzigen van een kleur, door jezelf of door voorwaardelijke opmaak triggert geen events.
Maar je zei dat je ergens een "V" ingeeft, dat is heel wat anders.

Wen er tevens aan de knop "Reageer op bericht" te gebruiken in plaats van de Quote knop.
 
Het betreft een rooster:
De vroege dienst wordt aangegeven door de kleur Geel
Wanneer er iemand verlof heeft gevraagd wordt op die dag de "V" ingevuld waardoor de cel de kleur groen krijgt door de Voorwaardelijke opmaak die ik heb gegeven.
Wanneer iemand ziek is wordt de "Z" ingevuld waardoor de cel de kleur rood krijgt door de Voorwaardelijke opmaak die ik heb gegeven.

Onderin heb ik het aantal geel gekleurde cellen opgeteld. Het aantal gele cellen veranderd echter als ik er de "V" of "Z" ingeef door de Voorwaardelijke opmaak.

De cel waarin ik de formule "kleuren tellen" heb ingegeven veranderd echter niet.


Wat kan ik doen om het aantal in de cel waar de formule "kleuren tellen" staat te laten veranderen wanneer ik een gele cel laat veranderen in de kleur groen of rood omdat ik er de letter "V" of "Z" ingeef?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan wordt het compleet anders.
Zie mijn eerste vraag in #2.
En tevens mijn laatste opmerking in #12.
 
Laatst bewerkt:
@ex1

Hou je svp aan de regels van het forum: gebruik nooit de quoteknop om te reageren, maar de knop 'reageer op bericht'.
 
@SNB: Excuses, had dit niet meegekregen. Ik zal voortaan de "reageer op dit bericht" gebruiken.

Het is voor mij nog even zoeken hoe het allemaal werkt.
 
Veel duidelijker kan de tekst op die knop toch moeilijk zijn, toch ? ;)
 
Hierbij een voorbeeld van het bestand.

1, Cel heeft standaard een kleur
2, Cel veranderd van kleur als er een "V" of "Z" ingegeven wordt door de voorwaardelijke opmaak.
3, Cel L78 t/m L81 telt de kleuren van de kolom maar veranderd niet als de kleur veranderd door de voorwaardelijke opmaak.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het aantal veranderd als de kleuren veranderen door de voorwaardelijke opmaak?


Ik heb verder gezocht op het forum maar kan hier niet het juiste antwoord uithalen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Gekleurde cel optellen vs VO Excel.xlsm
    22,7 KB · Weergaven: 162
Voldoet dit? Ik maak gebruik van een hulpblad.

@edmoor: de toevoeging

Code:
Application.Volatile/CODE]

aan uw functie geeft geen ander resultaat. Ik werk met Office 2007
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Gekleurde cel optellen vs VO Excel (5).xlsm
    37,3 KB · Weergaven: 255
De functie doet het hier prima.
In B15 staat 6.
Als ik in B7 een v invul wordt deze groen en wijzigt B15 in 5.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan