• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal gekleurde cellen optellen in een kolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
@edmoor, over welk bestandje heb je het?

En anders
Gewoon een aantal voorwaarden in de UDF opnemen. Om mij onduidelijke reden werkt Instr niet zoals ik wil dus maar even een extra variabele.

Code:
Function KleurenTellen(Bereik As Range, Kleur As Range)
  For Each cl In Bereik
    t = LCase(cl.Value) = "v" Or LCase(cl.Value) = "z"
    If cl.Interior.Color = Kleur.Interior.Color Then KleurenTellen = KleurenTellen + 1 + t
  Next cl
End Function
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Gekleurde cel optellen vs VO Excel.xlsb
    19 KB · Weergaven: 26
Ik heb het over het bestandje in #20.
 
Dan heb ik even nieuwe bril nodig. Geen bestand te vinden volgens mij in #20:shocked:
 
@ Edmoor

In B15 staat uw functie, die ik heb aangevuld.
Met de functie alleen veranderd B15 niet; of ik heb iets overgeslagen.
Kan best, sorry dan hoor.

Ik heb het over de toevoeging van
Code:
Application.Volatile
Als ik dat weglaat, bekom ik hetzelfde resultaat.
Daarom mijn vraag of er me iets ontsnapt is.

Bedankt alvast dat u me wil verbeteren.
 
Dan heb ik even nieuwe bril nodig. Geen bestand te vinden volgens mij in #20:shocked:
Mijn fout, moet #19 zijn.
Wees dus gerust ;)

@ jempi10
Die Application.Volatile is in dit geval niet nodig.
De functie werkt prima op de manier zoals ik in #20 zei.
 
Laatst bewerkt:
@ Edmoor,

Bedankt, maar ga toch eens uitpluizen wat het doet, en wanneer nuttig.
 
@edmoor, ik dacht al...

@jempi10, Het wijzigen van een cel- of tekstkleur (tenzij je copy/paste gebruikt) geeft geen 'change_event' ook niet met Application.Volatile. Als je ergens in een cel een volatiele functie zet als =NOW() dan wordt het wel bijgewerkt.
 
@Edmoor, @VenA, @jempi10
Bedankt voor jullie bijdrage.

Met de toegevoegde formules wordt het bestand voor mij steeds meer bruikbaar.

Loop nu nog tegen 1 probleem aan maar weet niet of dit überhaupt opgelost kan worden;
Het aantal van de opgetelde kleuren (regel 66 tm 69) (vroeg-laat-nacht) zou bij elke ingevoerde opmaak (V verlof- Z ziek - x parttime) per kleur moeten wijzigen.

Het meest praktische zou zijn als je in 1 kolom (regel 3 tm regel 64) kan zoeken met de juiste formule en dat je het juiste aantal medewerkers hebt in zowel de vroege-, late- of nachtdienst.
Het getal klopt in Cel G 66, Cel G 67, G 68 en G 69 kloppen niet,
Het getal klopt ook in Cel K 68 maar niet in Cel K 66, K 67 en K69

Ik heb het bestand toegevoegd hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien.


Mocht iemand de oplossing weten dan hoor ik dit graag.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Gekleurde cel optellen vroeg-laat-nacht vs VO Excel.xlsm
    37,1 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt door een moderator:
U wenst zonder hulpblad te werken; voor mij een trapje te hoog.
Dus even wachten op ander suggesties.

Toch nog dit :

Het aantal van de opgetelde kleuren (regel 66 tm 69) (vroeg-laat-nacht) zou bij elke ingevoerde opmaak (V verlof- Z ziek - x parttime) per kleur moeten wijzigen.

de kleur wijzigt bij invoer van "v" of "z"; wat bedoelt u dan juist?
(een aanpassing voor "x", parttime, is geen probleem).
 
Loop nu nog tegen 1 probleem aan maar weet niet of dit überhaupt opgelost kan worden;

Alles kan, gebruik een macro die middels displayformat de kleur telt en de uitkomst(en) in jouw cellen zet.
Of gebruik voor alle combinaties VO
 
Toch nog een poging (de parttime moet nog aangevuld worden) :
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Gekleurde cel optellen Excel.xlsm
    38,1 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
@Jempi10
Thanks voor je reactie en je aangepast bestand.

Zoals ik het kan zien worden de getallen aangepast zoals ik zou willen.
X Parttime eraan toevoegen gaat me wel lukken.



De reden waarom ik het zonder hulp map wilde doen is omdat ik er ook nog een map 3-ploegen, 2-ploegen en dagdienst
aan wilde toevoegen en dat alle gegevens in de map 5-ploegen bij elkaar komen in 1 totaal.

Het doel van het bestand is om een overzicht te krijgen hoeveel mensen je per dag in de vroege dienst, late dienst en in de nachtdienst
beschikbaar hebt, hiermee rekening houdend met verlof, ziekte of parttime over alle ploegen.


In het bestand wat ik in bericht #30 heb geplaatst werk ik met de volgende formule;
=KleurenTellen(C3:C64;$B$66)-AANTAL.ALS(C3:C64;"v")-AANTAL.ALS(C3:C64;"z")-AANTAL.ALS(C3:C64;"x")
Het probleem waar ik dan tegenaan loop is; Als er iemand verlof pakt in de late dienst veranderen er 4 getallen i.p.v.
alleen het getal die de late diensten bij elkaar telt.

Het zou het iets makkelijker maken als ik het in 1 formule kan zetten i.p.v. gebruik te maken van een hulp map.


Nogmaals Thanks!
 
Allemaal volstrekt overbodig als je geen vulkleur zou hebben gebruikt om in een cel een gegeven te zetten. Als je toch al letters in die cellen zet voor bepaalde bijzondere zaken zoals (V)erlof en (Z)iek, waarom dan niet ook letters voor Geel en Rood? Dan kan je simpel gebruik maken van functies als AANTAL.ALS of AANTALLEN.ALS en heb je helemaal geen (trage) VBA functie nodig.
 
Het is logische dat er 4 getallen veranderen: u controleert 4X van C3 tot C64; er staat meer dan 1 ploeg in, maar V of Z wordt telkens afgetrokken.
ik maak de balans per ploeg, zie op het hulpblad, per ploeg vier lijnen.

En maak u geen zorgen, u kan nog veel mappen invoeren, en telkens werken op dat hulpblad.
Maar de beslissing ligt bij u.
Hier nog de bijwerking met parttime.

@jkpieterse
zou het veel verschil maken of er gebruik gemaakt wordt van AANTAL.ALS of KLEURENTELLEN?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Gekleurde cel optellen Excel.xlsm
    40,4 KB · Weergaven: 40
Dat zal je moeten meten. Maar zeker is dat rekenen met de inhoud van cellen, met ingebouwde functies vrijwel altijd sneller is dan gebruik maken van Used Defined Functies. Ik vind het ook conceptueel volstrekt onjuist om te rekenen met de opmaak van een cel. Excel is gebouwd om met de celinhoud te rekenen, niet met de opmaak.
 
Heb me gebaseerd op Edmoor, vond het leerrijk te experimenteren met een door hem gemaakte functie, KleurenTellen.

U zult natuurlijk ook gelijk hebben, maar ex1 beslist; ik heb gewerkt op zijn ontwerp.
Toch bedankt voor de suggestie.
 
Fijn dat er verschillende oplossingen aangedragen worden.
Ik zie nu ook dat het ook goed te maken is met een voorwaardelijke opmaak
en dan tellen op AANTALLEN.ALS.

Ik vind Excel een prachtig en zeer nuttig programma, termen als UDF waren
voor mij niet eerder bekend maar ben de laatste dagen zeker een stuk wijzer geworden.

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan