Validatieregel met veldnamen uit 2 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tkint

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
754
Beste,

Ik wil een eenvoudige database maken voor het invoeren van leerlingresultaten. Ik maak een tabel leerlingen met primaire sleutel het leerlingnr en verder nog andere gegevens. Ik maak een tabel vakken met vaknummer als primaire sleutel, een veld vaknaam en een veld maximum punten.
Om de resultaten in te voeren, wil ik een tabel uitslagen gebruiken met leerlingnr, vaknummer en behaald. Met een validatieregel wil ik vermijden dat ik getallen invul die groter zijn dan het maximum van het vak. Ik vind over dergelijke validatieregel niets in een geleend boek of op het internet. Kan dat?
Dit is geen opgave van een taak maar ik wil iets voor mezelf ontwerpen.
 
Validatieregels kun je nooit op een ander veld zetten op deze manier, dus dan wordt er ook niks over geschreven :). Maar op een formulier met wat VBA is het prima te doen.
 
Ik zal de tabellen die ik heb gemaakt, doorsturen. Wil je dan eens uitleggen hoe dat kan met een formulier? De enige ervaring die ik heb is het maken van een fomulier op basis van een tabel.
 
Je opzet is, voor zover ik hem kan beoordelen natuurlijk, niet verkeerd. Beetje simpel, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Al zou ik bij het bouwen wel rekening houden met toekomstig gebruik. Formulieren maak ik meestal ook op basis van tabellen, daar is niks mis mee. En op die formulieren maak je dan de juiste validaties. En wat je nog meer kan automatiseren op een formulier wat niet in een tabel kan.
 
In bijlage het bestand met 3 tabellen. Het is de bedoeling dat ik per vak geen resultaten kan invullen die groter zijn dan het maximum. Hoe ziet het formulier eruit en waar voer ik de validatieregel en -tekst in?
 

Bijlagen

  • Puntenlijst.zip
    24,9 KB · Weergaven: 21
Ik had gehoopt dat je de basisformulieren al gemaakt zou hebben :). Maar ik kijk vanavond wel even. Pas er wel mee op, want je moet er als gebruiker dus ook weer op klikken. De gebruiksvriendelijkheid wordt er bepaald niet beter van.
 
Laatst bewerkt:
@Octafish,

Het is vriendelijk dat je dat wilt doen.:thumb:
 
Hier een versie die wel doet wat je in gedachten had denk ik. Probeer maar een waarde in te vullen die hoger is als het maximum, dat gaat je niet lukken. Je kunt dat nog wat vriendelijker maken met een Msgbox, maar daar mag je zelf op studeren :).
 

Bijlagen

  • Puntenlijst.zip
    36,8 KB · Weergaven: 26
Beste,

Bedankt om gisteren op het late uur nog het betand te posten, maar ik beschik momenteel niet over een laptop met een recente Access-versie. Ik houd u op de hoogte van zodra ik het bestand kan consulteren.
 
Beste,

Ik kan jouw bijdrage alleen maar bestempelen als helemaal goed :thumb:. Zo'n een oplossing met VBA vind je niet in een boek of op het internet. Het wordt een mooie tool en ik probeer hem nog uit te breiden met een berichtvenster. Ik ken het principe van een msgbox maar ik moet alleen nog uitzoeken waar ik de vba-regel invoeg in de procedure.
 
... maar ik moet alleen nog uitzoeken waar ik de vba-regel invoeg in de procedure.
Waar jij wilt, zou ik zeggen. Op elke plek waarvan jij denkt: nu moet de gebruiker even geïnformeerd worden, zet je 'm neer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan