• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als cel is leeg; dan andere cel is leeg; anders formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeesJan777

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2015
Berichten
8
Na lang proberen, ook met voorbeelden van deze site, toch maar mijn probleem geplaatst.

Zie bijlage.
Formule moet worden: Als B4 is leeg; dan moet B5 leeg zijn; anders B5 = B3-B4. Toch lastiger dan ik dacht.

Voor het eerste deel (WAAR) heb ik:
=ALS(ISLEEG(B4);B5="")
alleen verschijnt er dan in B5 i.p.v. een lege cel: € 0,00...? Het enige wat ik met B4 heb gedaan, is de Celeigenschap "Valuta" toegevoegd. Als ik deze Celeigenschap weg haal, verschijnt er in B5: 0.
Vraag 1) Hoe krijg ik cel B5 echt helemaal leeg?


Voor het tweede deel (ONWAAR) heb ik dan de volledige formule:
=ALS(ISLEEG(B4);B5="";B3-B4)
* Voor B5 werkt dit wel. Ook als ik in B4 andere getallen invoer en op enter druk, wordt de waarde in B5 netjes aangepast.
** Maar als ik in B4 eerst een getal heb ingevoerd en dit later verwijder (dus B4 leeg maak), dan blijft in B5 het resultaat van de laatste berekening staan i.p.v. dat B5 leeg is...
Vraag 2) Hoe wordt B5 in dit laatste geval weer leeg?

Voorbeelden in de laatste twee gevallen:

* (Deze is goed)
B3 500
B4 200
B5 300

** (Hoe wordt B5 weer leeg?)
B3 500
B4
B5 300

Hopelijk is dit duidelijk.
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je er nu eens dit van maakt? Als je in B5 een formule zet die naar B5 verwijst krijg je kringverwijzingen.
Code:
=ALS(ISLEEG(B4);"";B3-B4)
En controleer even of de sheet op automatisch berekenen staat via Bestand > Opties > Formules > Berekeningsopties > bullet voor Automatisch zetten (als dit niet zo is ingesteld).
 
Laatst bewerkt:
Probleem opgelost!
Bedankt voor deze snelle oplossing AlexCEL!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan